Kolem studijních oborů panuje spousta mýtů a stereotypů. Vzdělávací institut pro Moravu proto každoročně realizuje cílenou kampaň, která pomáhá studentům zorientovat se v nabídce škol a oborů.
„Hlavním cílem prvního ročníku bylo představit lycea jako alternativu ke gymnáziím. Loňská kampaň se zaměřila na nový systém přihlášek na střední školy, letos se soustředíme na propagaci STEM oborů,“ uvedl Karel Jurka, radní pro vzdělávání Jihomoravského kraje.
Brno je centrem technologických firem a poptávka po kvalifikovaných lidech v oborech IT, strojírenství a přírodních věd neustále roste. „Chceme deváťákům ukázat, že technické obory jsou perspektivní, zábavné a plné kreativity. Máme zde vynikající technické univerzity a inovativní firmy, které hledají nové talenty. STEM už dávno není jen o číslech a vzorcích, ale také o praktických dovednostech, týmové spolupráci a řešení reálných problémů,“ vysvětluje Leona Sapíková, ředitelka Vzdělávacího institutu pro Moravu (VIM).
Podobu kampaně ovlivnil výzkum brněnského FabLabu, který zjišťoval, jak si deváťáci vybírají střední školy a co je od technických (STEM) oborů odrazuje. Hlavními bariérami jsou například nízká motivace dívek ke studiu techniky, strach z matematiky nebo dojem, že technické obory jsou jen pro šprty. „Snažíme se tyhle bariéry bořit. Vsázíme na meme komunikaci, slangové výrazy a dávku anglicismů, aby to deváťáci brali. Kampaň běží hlavně na TikToku a Instagramu, ale letos jsme i v ulicích. Naše divoké vizuály potkáte třeba na zastávkách MHD,“ doplnil Marek Šoška, manažer VIM pro vnější vztahy.*
/tz/