01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jmenování/odvolávání vedoucích odborů

Kdo rozhoduje o jmenování a odvolání vedoucího odboru (vedoucího úředníka) - tajemník obecního úřadu, nebo rada obce? Je nutné odvolávat vedoucího odboru z jeho funkce v případě, že na základě organizačních změn rada obce schválila zrušení stávajícího odboru? Problematiku jmenování a odvolání...

Kdo rozhoduje o jmenování a odvolání vedoucího odboru (vedoucího úředníka) - tajemník obecního úřadu, nebo rada obce? Je nutné odvolávat vedoucího odboru z jeho funkce v případě, že na základě organizačních změn rada obce schválila zrušení stávajícího odboru?

Problematiku jmenování a odvolání vedoucích odborů obecního úřadu upravuje zákon o obcích velmi stručně - stanoví, že vedoucí odborů obecního úřadu jmenuje a odvolává rada obce, a to na návrh tajemníka obecního úřadu. V případě, že v obci není zřízena (volena) rada obce, jmenuje a odvolává vedoucí odborů starosta.


V souvislosti se jmenováním vedoucích odborů je třeba zmínit další speciální úpravu. Podle § 29 odst. 2 zákona o finanční kontrole vedoucího útvaru interního auditu (který může mít postavení odboru obecního úřadu) jmenuje a odvolává rada obce na návrh starosty obce.

Zákon o úřednících územních samosprávných celků pak upravuje předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníků (včetně vedoucích úředníků a vedoucích úřadů) a stanoví důvody, pro které lze vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu z funkce odvolat. Po novelizaci provedené zákonem č. 264/2006 Sb. zákon o úřednících územních samosprávných celků s účinností od 1. 1. 2007 v § 2 odst. 6 stanoví, že u vedoucích úředníků se zakládá pracovní poměr jmenováním, které provede vedoucí úřadu (tím je v podmínkách obcí tajemník obecního úřadu; není-li funkce tajemníka zřízena nebo obsazena, pak starosta).

Uvedenou novelizací tak vznikly nejasnosti, kdo je vlastně oprávněn vedoucí odborů, kteří jsou současně vedoucími úředníky, do funkce jmenovat, neboť podle zákona o obcích tato kompetence přísluší radě obce, podle zákona o úřednících územních samosprávných celků pak vedoucímu úřadu.

Výše zmiňovaná ustanovení zákona o obcích, stejně tak jako zákona o finanční kontrole, je podle mého názoru třeba považovat za speciální proti úpravě provedené zákonem o úřednících územních samosprávných celků. Jsem proto jednoznačně toho právního názoru, že rozhodování o jmenování vedoucích odborů (stejně jako jejich odvolávání) nadále přísluší výlučně do kompetence rady obce, a to bez ohledu na to, zda je vedoucí odboru současně vedoucím úředníkem, či nikoliv.

Odvolání přichází v úvahu pouze u pracovního poměru založeného jmenováním a dále v případě, kdy je tato možnost sjednána podle § 73 zákoníku práce. V případě, že důvodem pro ukončení výkonu funkce vedoucího úředníka je zrušení funkce, kterou zastává (kvůli zrušení příslušného odboru), odvolání z funkce podle mého názoru nejen že není nutné, ale ani by nebylo v souladu se zákonem. Vedoucí úředník totiž může být odvolán z funkce jen z důvodů taxativně uvedených v § 12 odst. 1 zákona o úřednících územních samosprávných celků; zrušení funkce (organizační změna) mezi těmito důvody není. V daném případě je tedy na místě dát zaměstnanci výpověď (bez předchozího aktu odvolání z funkce) z organizačních důvodů podle § 52 písm. c) zákoníku práce. Výpovědní lhůta je dvouměsíční a zaměstnanci náleží odstupné podle zákoníku práce, případně další odstupné podle § 13 zákona o úřednících územních samosprávných celků. Obec může také příslušnému zaměstnanci nabídnout jiné pracovní zařazení (zákon však takovou povinnost neukládá).

Závěrem poznamenávám, že u vedoucích oddělení obecního úřadu výše uvedené výkladové problémy nenastávají, neboť jejich jmenování radě obce vyhrazeno není - o jmenování rozhoduje vždy vedoucí úřadu (tajemník, případně starosta).

 

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down