Tlak na neustálé zkvalitňování komunikace vedení měst a obcí s občany není náhodný. Dokonce už i radnice v sídlech s počtem obyvatel kolem 1200 by si přímou komunikaci s občany měly zvolit za jednu ze svých priorit.
Jak zapojit občany do věcí veřejných a zajistit jejich informování o zásadních rozhodnutích a skutečnostech, které ovlivňují chod města či obce, jako jsou dopravní uzávěry, havárie a přerušení přívodu energie, změny, nařízení, vyhlášky? Jak to udělat v situaci, kdy se radnice dostávají nedobrovolně na "bitevní pole", kde spolu soupeří marketingoví a mediální odborníci o pozornost občana, který se právě vrátil unavený z práce a aktivní četba vývěsky na místní radnici je to poslední, po čem touží?
Jsou města a obce připraveny na přímou komunikaci s občany, které formy již používají, jak se jim osvědčují? Odpověď na tyto otázky přinesla studie společnosti Qbizm technologies a sdružení technologických podnikatelů TUESDAY Business Network, která vznikla na základě průzkumu v rozmezí dubna až června 2005. Potvrdila, že už u obcí se zhruba 1200 obyvateli začíná být komunikace s občany již natolik složitá, že se její optimalizace stává prioritou radnic.
VYŠLO SE Z ODPOVĚDÍ 318 MĚST A OBCÍ
Průzkum se zabýval využitím internetu, e-mailů, e-podatelny, SMS zprávy, rozhlasu a kabelové televize mezi městy a obcemi v ČR. Z oslovených 1152 měst a obcí odpovědělo plných 28 procent, takže pro vyhodnocení bylo 318 dotazníků, což je na obdobné výzkumy vysoký počet. Ukázalo se, že téměř každé město a obec mají již své webové stránky (92 %), které jsou poměrně často aktualizovány. Na druhém místě co do četnosti stojí za webem e-podatelna (68 %), jejíž zavedení je dáno zákonem. Následuje obecní rozhlas (58 %), který je přes své výhody již mnohde kvůli vysokým nákladům na renovaci na ústupu. Jeho zavedení plánuje jen 6 % respondentů. Zato se však do popředí zájmu dostávají e-mailové zpravodaje (21%) a SMS zprávy (15 %).
Webové stránky: Již téměř všude. Dobrá zpráva je, že vlastní webové stránky má 92 % měst a obcí, které se zúčastnily průzkumu. Tyto stránky jsou relativně aktuální, protože denně nebo průběžně je aktualizuje téměř 37 % respondentů a 96 % respondentů své stránky aktualizuje v rozmezí do jednoho měsíce. Přitom polovina úřadů musí o každou úpravu žádat technické pracovníky nebo externí firmu, protože nemají publikační systém, jehož prostřednictvím by mohl vkládat informace na web rovnou každý oprávněný pracovník. O pořízení publikačního systému však uvažují pouze 2 procenta.
Příznivé bylo zjištění, že pouze 7 % webů nemělo adresy založené na vlastní doméně, jako například www.nazev_obce.cz, která působí důvěryhodněji a je také snáze zapamatovatelná.
SMS: Hlavně pro krizovou komunikaci. Kterému z pěti možných využití krátkých textových zpráv na mobilním telefonu přikládají největší přínos municipality, které je již používají nebo to mají v plánu? Na prvním místě je krizová komunikace (49 %), následuje obecná informovanost (38 %) a těsně za ní vnitřní komunikace mezi zastupiteli, městskou policií, hasiči a podobně (36 %). Naopak nejmenší přínos vidí radnice v pořádání anket (6 %) a soutěží (4 %).
E-mailový zpravodaj: Zaostávání za komerční sférou. Tento komunikační kanál používá jen 21 % a plánuje používat 13 % respondentů. Těžko říci, zda je spíše důvodem často uváděné malé rozšíření internetu v domácnostech, anebo neznalost výhod tohoto nástroje. Radnice by si mohly brát příklad z komerčních firem, které možnosti e-mailových zpravodajů objevily již dávno.
Provoz e-mailového zpravodaje (pokud je vhodně navázán na redakční a publikační systém webových stránek města) je navíc téměř zdarma, protože proces jeho plnění může být spjat s plněním samotného webu.
Kabelová TV: Zatím je příliš drahá. Vy-užití kabelové televize jako komunikačního kanálu plánuje pouze 7 % respondentů. Je to dáno zejména tím, že kvůli výši nákladů a technologické náročnosti se radnice spoléhají spíše na soukromé firmy, pro jejichž obchodní záměry však ne každá obec či město jsou vhodné. Občany je nicméně tento informační kanál vnímán pozitivně a regionální a místní vysílání nabízejí pro města a obce zajímavý prostor, který najde využití zřejmě více až s nástupem digitálního televizního vysílání.
E-podatelny: Zaznívá skepse. Za zbytečné plýtvání považuje řada dotazovaných povinné zavádění elektronických podatelen, které jsou využívány minimálně. Podle jejich názoru nejsou úředníci ani občané na tento způsob komunikace zatím připraveni.
VĚTŠÍ ODEZVA JE ZATÍM U MLADŠÍCH LIDÍ
Více než odpovědi na předem dané otázky někdy napoví volný komentář. Průzkum pro něj nabídl prostor, a tak přišlo velmi rozmanité spektrum odpovědí, které lze obtížně generalizovat. Vedle obcí, kde za dostatečně vyhovující formu komunikace s občany pokládají tištěný zpravodaj a obecní rozhlas, jsou jiné, které ochotně zkoušejí nové formy komunikace. Většinou nacházejí pochopení zejména u mladší generace, ale opakovaně zazněly i hlasy, že když se starší lidé naučí používat nové technologie, jsou s nimi spokojeni.
Průzkum připravenosti měst a obcí na přímou komunikaci s občanem ukázal, že radnice se touto problematikou zabývají, pokládají ji většinou za důležitou a hledají návody, inspiraci, případové studie, které by jim mohly pomoci vypořádat se s ní co nejlépe.
Ubývá již předsudků o tom, že elektronické kanály jsou finančně nedostupné a pro většinu občanů nevhodné, zejména pro ty starší.
Ze studie rovněž vyplývá, že největší výzvou pro města a obce nejsou technologie a jejich použití, nýbrž náplň komunikace a její marketingová koncepce. Získat pozornost občanů a zapojit je "do hry" je čím dál složitější a vyžaduje souhru a kvalitní proškolení všech pracovníků úřadu. To je otázka času a postupného získávání zkušeností na jednotlivých radnicích.