01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

K nám šikana nepatří

Pardubice Podle výsledků průzkumů z posledních let se v ČR setkalo až 41 % žáků druhého stupně základních škol s projevy šikany. Výjimkou nejsou ani Pardubice. Potvrzují to zkušenosti pracovníků sociálního odboru magistrátu města. Určité rozdíly ovšem jsou. Vedoucí oddělení sociální prevence...

Pardubice

Podle výsledků průzkumů z posledních let se v ČR setkalo až 41 % žáků druhého stupně základních škol s projevy šikany. Výjimkou nejsou ani Pardubice. Potvrzují to zkušenosti pracovníků sociálního odboru magistrátu města. Určité rozdíly ovšem jsou. Vedoucí oddělení sociální prevence Oldřich Šolta je vidí zejména v tom, že na pardubických školách zatím častěji než k fyzickému násilí dochází k verbálnímu napadání spolužáků, které bývá navíc spojeno s jejich vyčleňováním z dětského kolektivu. Jak však zdůrazňuje, ani "tyto projevy nelze podceňovat a přecházet".

Vzhledem k tomu vznikl v Pardubicích již v roce 2005 projekt K nám šikana nepatří. Jeho 1. ročník podpořilo v rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni - Partnerství částkou 62 tisíc Kč Ministerstvo vnitra ČR. Od té doby se v realizaci projektu pokračuje v rámci programu sociální prevence. V současném školním roce tak projekt vstupuje v Pardubicích již do 3. ročníku.

Až dosud jím prošlo 1400 žáků, z toho jen v roce 2006 pět set padesát. Oldřich Šolta přitom říká, že nejde o reakci na projevy šikany na konkrétních školách, ale naopak o snahu "šikaně v dětských kolektivech předcházet nebo ji včas zastavit".

Projekt je rozdělen do pěti fází. Zahajuje jej seminář pro pedagogy školy, která se do projektu zapojila. Proškoleno tak již bylo téměř 80 pedagogických pracovníků z pěti místních škol. Následují sociometrické testy, které pomohou rozkrýt vztahy v dětském kolektivu. Na ně navazuje interaktivní hra s rozdělením rolí, během níž mají děti možnost prožitkovou formou se seznámit například s rolí agresora, oběti, učitele nebo policisty. Mohou se přitom vcítit do jejich pocitů a poté o svých prožitcích diskutovat s odborníky. Součástí je navíc distribuce tištěných informačních materiálů a umístění schránek důvěry v prostorách příslušné základní nebo speciální školy. Přínosem je jistě i to, že děti získají kontakty na osoby a instituce, na které se budou moci obrátit, když se stanou oběťmi šikany nebo jejím svědkem. Celý projekt poté uzavírá výtvarná soutěž třídních kolektivů na téma šikany.

Pracovníci oddělení sociální prevence a sociální terapeuti působící na pardubických školách jsou si vědomi, že vyčíslit přínos projektu v podstatě nelze. Je to však důležitá prevence, jeden z faktorů, který může zabránit vzniku a šíření šikany. Na stránkách regionálního tisku to potvrdila ředitelka jedné ze základních škol zapojených do projektu Gisela Kostelecká. "Šikanu už dokážeme rozeznat a v zárodku ji řešíme buď sami, či s pracovníky magistrátu nebo s městskou policií."

/mch/
/js/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down