Předpokladem efektivního nakládání s nemovitým majetkem je možnost disponovat aktuálními, jednotnými a komplexními informacemi o něm v co nejkratším čase. S tímto záměrem vznikl Portál nemovitého majetku Pardubického kraje.
Pro podporu rozhodování managementu kraje jsou kromě ekonomicko-finančních informací obsažených v majetkové či účetní evidenci důležité i technickoprovozní informace, jako je technický stav majetku, rozsah plánované údržby či investic. A potřebné jsou i majetkoprávní informace, které se týkají vlastnických vztahů, pronájmů věcných břemen apod.
»Na činnostech spojených s nakládáním a správou majetku se v Pardubickém kraji stejně jako jinde podílí v různém rozsahu více odborů krajského úřadu a další organizace. Krajský úřad k tomu využíval několik dílčích datových zdrojů, jimž chyběla vzájemná provázanost, a u nichž se stávalo, že evidovaná data byla neaktuální či neúplná,« uvádí Ing. Martin Halámka, vedoucí oddělení informatiky Krajského úřadu Pardubického kraje.
»Neexistovala jednotná evidence nemovitého majetku, která by mapovala a dokladovala veškeré informace a procesy spojené s užíváním nemovitého majetku. Došlo proto k rozhodnutí racionalizovat tuto činnost nasazením vhodného informačního systému, který umožní udržovat jednotnou evidenci nemovitého majetku Pardubického kraje,« doplňuje Ing. Halámka.
ZÁKLADNÍ POŽADAVKY NA ŘEŠENÍ: KOMPLEXNOST A DOSTUPNOST DAT
Řešení bylo realizováno výběrovým řízením, v němž byly formulovány tyto základní požadavky:
sledování komplexních informací o evidovaném nemovitém majetku včetně projektové dokumentace a smluv;
řízení přístupu k datům centrální evidence pro organizace kraje, definování přístupových práv k jednotlivým funkcionalitám řešení a datovým zdrojům (organizace kraje mají přístup jen k operacím s majetkem, který jim byl svěřen);
dostupnost funkcí prostřednictvím internetu bez nutnosti lokálních instalací v organizacích kraje;
vyhledávání a třídění záznamů podle zvolených kritérií;
poskytování výstupních přehledových sestav o stavu nemovitého majetku.
V rámci výběrového řízení byl vybrán majetkový portál FaMa+ společnosti TESCO SW a.s., Olomouc.
Pohled do manuálu (k dispozici na http://www.pardubickykraj.cz/index.asp thema=4109) naznačuje, že v systému FaMa+ je možné evidovat plochy v zástavbě (budovy, podlaží, místnosti) i plochy volné (parcely a pozemky, komunikace, parkoviště, parkové plochy), či plochy reklamní aj.
Lze vytvořit hierarchickou i geografickou strukturu organizace, definovat organizační úseky organizace a ty alokovat dál až do úrovně jednotlivých místností. K libovolným uzlům a záznamům hierarchie ploch je možné připojovat externí elektronickou dokumentaci libovolného typu. Objekty ploch jsou nejmenší jednotkou, u které lze sledovat a plánovat náklady a navázat je na evidenci majetku.
K plochám se přiřazují libovolné parametry a popisné údaje, vytvořené v individuálních skupinách podle charakteru parametru - plošné, popisné, katastrální, technické, ekonomické, nájemní. Parametry k jednotlivým plochám jsou generovány automaticky z typu plochy a další parametry se přiřazují manuálně podle potřeby uživatele.
Je umožněno propojení popisných dat s jejich grafickou interpretací. V takovém případě lze přepínat mezi formulářovým a grafickým zobrazením se zvýrazněním aktivních objektů.
NÁSTROJ, KTERÝ VYUŽÍVÁ 125 ORGANIZACÍ
Při zadávání podmínek výběrového řízení se počítalo s tím, že údaje budou pořizovány a aktualizovány pracovníky krajského úřadu a organizacemi zřizovanými Pardubickým krajem. Příspěvkové organizace, jako externí uživatelé, budou své údaje zadávat přes webovou aplikaci prostřednictvím přístupových práv a budou tak moci sledovat veškeré pohyby s nemovitým majetkem své organizace.
Smlouva s dodavatelem byla podepsána vloni v lednu, následovala tříměsíční implementace systému, pětiměsíční zkušební provoz a od října loňského roku je portál v běžném provozu. Prvotní naplnění proběhlo prostřednictvím importů dat připravených jednotlivými organizacemi ve formátu xls.
Kromě Krajského úřadu šlo o školy a nemocnice zřizované krajem (například SOŠ a SOU Polička, Pardubická krajská nemocnice), Domov sociálních služeb Slatiňany, Domov na zámku Bystré aj., Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě či v Chrudimi a jiné organizace z oblasti kultury. Ke konci června 2011 v portálu aktualizuje údaje 125 organizací, jejichž počet se postupně snižuje například v důsledku slučování škol.
KLÍČOVÉ PŘÍNOSY: SJEDNOCENÍ A ZPŘEHLEDNĚNÍ EVIDENCE
Na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS) v Hradci Králové letos v dubnu označil Ing. Halámka za klíčové přínosy řešení především sjednocení a zprůhlednění evidence nemovitého majetku Pardubického kraje, aktuálnost informací o nemovitém majetku, provádění jednorázových inventur majetku a snížení objemu papírové dokumentace.
Které konkrétní jednotlivé funkcionality jsou nejužitečnější a nejčastěji využívané? Ing. Halámka vyjmenovává následující:
kompletní přehled o nemovitém majetku ve vlastnictví Pardubického kraje;
přehled o nemovitém majetku, se kterým hospodaří příspěvkové organizace;
filtrace cen, možnost filtrace dle různých podmínek - široké využití;
aktuální majetek k danému dni;
aktuální zůstatkové ceny k danému dni;
odpisy, možnost sledování odpisů;
možnost sledování technického zhodnocování majetku;
přehled i o stavbách, které se do katastru nezapisují (které nepodléhají zápisu do katastru nemovitostí);
blokace majetku z důvodu udržitelnosti projektů EU;
blokace způsobené získáním majetku od státu;
vazba na GIS Krajského úřadu;
základní podklad pro zpracování inventury nemovitého majetku ve vlastnictví Pardubického kraje;
využití při účetních inventurách majetku kraje.
Aby se uživatel dostal k potřebnému přehledu, stačí mu u počítače skutečně jen pár kliknutí myší. S odstupem času hodnotí Ing. Halámka s uspokojením, že by neměli důvod provést něco jinak. »Nasazení bychom řešili podobně, naše požadavky na řešení byly splněny a implementace proběhla podle představ.«
Krajský úřad Pardubického kraje obývá zrekonstruovanou budovu bývalé reálky.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV