Jak se daří či nedaří pronikat elektrokolům do místní samosprávy? To jsme zjišťovali na úřadech a radnicích.
1. Proč se město/obec pro elektrokolo rozhodly? Kdo a jak je využívá?
2. Jaká infrastruktura je k dispozici a bude »flotila« elektrokol rozšířena?
Petr Oplíštil, odbor místního rozvoje, MěÚ Dobříš, (8650 obyv., okr. Příbram)
1. K dispozici máme jedno elektrokolo, které jsme pořídili letos v červenci díky dotaci Revolvingového fondu MŽP. Důvodem byla výhodnost využití e-kola oproti služebnímu automobilu. S rozlohou zástavby vzdušnou čarou asi 2 x 2,5 km je pro běžnou pochůzku (např. kontroly v terénu) auto nevhodné a pěšky neefektivní. Nejvíce kolo využívají správci veřejného prostranství, komunikací, veřejného osvětlení, dohledu nad stavbami a kurýrní denní služba. Náklady roční údržby auta včetně PHM jsou asi 20 Kč/km, u e-kola nejvýš do 5 Kč/km.
2. Kolo parkuje zabezpečené v přízemí jedné z budov úřadu, kde je i běžná 230V zásuvka pro dobití. Zatímní ohlasy jsou dobré. Jediný problém představuje převoz většího objemu podkladů k jednání (např. šanonu) - není snadné sehnat vhodnou brašnu. Pořízení dalších kol připadá v úvahu po zhodnocení zkušeností z provozu.
Mgr. Tomáš Hartman, odbor ochrany prostředí, Magistrát hl. m. Prahy (MHMP)
1. V rámci pilotní fáze projektu Praha elektromobilní pořídil MHMP letos na podzim také tři elektrokola přednostně určená pro služební pojížďky po městě. Jedno z kol postupně otestují také všechny ÚMČ, které se přihlásily do zmíněného projektu.
2. V Praze je osm veřejných nabíjecích stanic společnosti PRE, partnera projektu. Zatímní zkušenosti s provozem e-kol jsou dobré, pořízení dalších závisí na financích, které budou na projekt vyčleněny příští rok. Obecně, popularita elektrokol v Praze roste, ale hl. m. Praha neprovozuje veřejnou půjčovnu. Tu provozuje na Masarykově nábřeží PRE. Zdarma lze kola vyzkoušet v Centru energetického poradenství PRE.
Ing. Vladimír Kužel, Sportovní centrum Semily, přísp. organizace města
1. Letos v dubnu zřídila radnice půjčovnu s osmi elektrokoly ve Sportovním centru Semily (obec má asi 8750 obyv.). Vše inicioval starosta Jan Farský, kdy radnice nejprve testovala zdarma zapůjčené e-kolo. Za duben-říjen 2011 využilo půjčovnu (i opakovaně) asi 80 zájemců, převážně místních.
(Podle tajemníka MěÚ Semily, Ing. Miloše Sladkého, město neplánuje pořídit e-kola pro své zaměstnance. Důvodem jsou vysoké pořizovací náklady a malá efektivita vzhledem k předpokládanému využití. Zaměstnanci, zejm. z odborů investic a správy majetku, využívají klasická kola, pozn. red.)
Mgr. Renáta Bártová, tisková mluvčí MěÚ Znojmo (34 500 obyv.)
1. Radnice vlastní dvě elektrokola: jedno využívá pro doručování místo klasické pošty, druhé má příspěvková organizace Znojemská Beseda. Ta je dlouhodobě zapůjčila o. s. Cyklo Klub Kučera Znojmo. Klub kolo využívá pro mobilní informační službu v rámci svého infocentra. Od roku 2009 město provozuje půjčovnu 10 elektrokol, neboť terén ve Znojmě a okolí je předurčen pro zdatnější cyklisty. Půjčování zajišťuje Cyklo Klub Kučera. (Podle Čestmíra Valy, manažera klubu, zaznamenali letos 250 zápůjček. Kola lze dobíjet v 1. Cykloturistickém centru služeb a informací, pozn. red.)
2. Jedno elektrokolo zatím radnici postačuje. Pořízení dalších je otázkou budoucích priorit i finančních možností města.