01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kdo je povinen rozhodovat a jednat

V případě, že veřejnou zakázku zadává město, v jakém rozsahu se řídí zákonem o zadávání veřejných zakázek a kdy zákonem o obcích? Jde mi o to, zdali výběrová komise jmenovaná radou rozhoduje závazně o pořadí, zdali starosta na základě jejího výsledku může podepsat smlouvu, kdo schvaluje zadávací...

V případě, že veřejnou zakázku zadává město, v jakém rozsahu se řídí zákonem o zadávání veřejných zakázek a kdy zákonem o obcích? Jde mi o to, zdali výběrová komise jmenovaná radou rozhoduje závazně o pořadí, zdali starosta na základě jejího výsledku může podepsat smlouvu, kdo schvaluje zadávací podmínky atd.

Obce a města mají mezi zadavateli veřejných zakázek zvláštní postavení, a to zejména proto, že obec jako zadavatel musí vedle sebe postavit zákony dva: zákon o zadávání veřejných zakázek a zákon o obcích. Skloubit jejich znění není v praxi jednoduché. Musíme především určit, kdo je za obec - zadavatele oprávněn rozhodovat a závazně jednat.

KOLIZNÍ USTANOVENÍ

Už při zadání zakázky se může dostat zákon o zadávání veřejných zakázek do střetu se zákonem o obcích. Zákon o zadávání veřejných zakázek říká totiž mimo jiné v § 4 odst. 2 toto: "Před vyhlášením obchodní veřejné soutěže nesmí být podmínky soutěže uveřejněny jiným způsobem a žádným jiným osobám nesmí být sdělen jejich obsah" (rozuměj než zveřejněním v Obchodním věstníku).

S tím je v kolizi hned několik ustanovení zákona o obcích, v nichž se říká:

zasedání zastupitelstva jsou veřejná,

zápis ze zasedání zastupitelstva je též veřejný a občan má právo jednak do něj dle zákona o obcích nahlížet, jednak dle zákona o svobodném přístupu k informacím má právo dokonce na jeho fotokopie,

zápis ze zasedání rady obce je veřejný a platí pro něj totéž co pro zápis ze zastupitelstva.

Uvědomíme-li si současně, že některá rozhodnutí o vyhlášení veřejné soutěže včetně schválení zadávacích podmínek může učinit výhradně zastupitelstvo (přijetí úvěru) a ostatní minimálně rada obce, musíme dojít k tomu, že obec by nemohla při dodržení zákona o obcích vyhlásit veřejnou obchodní soutěž, aby současně neporušila zákon o zadávání veřejných zakázek v části publikování v Obchodním věstníku. To není možné pro praxi přijmout. Řešení je následující: Vůči zákonu o obcích je v tomto případě zákon o zadávání veřejných zakázek zákonem speciálním. Zákaz publicity před uveřejněním v Obchodním věstníku je proto nutno respektovat. To lze zajistit více způsoby, např. aby dokument o schválení zadávacích podmínek byl v případě rady obce veden zvlášť po schválení v zalepené obálce jako příloha zápisu. Totéž lze použít u zastupitelstva, kdy ovšem ještě k tomu musíme čelit jeho povinné veřejnosti. Věc je možno vyřešit tak, že zastupitelé prodiskutují podmínky na pracovní poradě, a veřejně se provede akt hlasování. Text, o němž zastupitelé hlasují, budou mít pouze písemně. Je to jeden z mála případů zákona o obcích, který řeší praxe svépomocí, protože právní úprava schází, a vůči zákonu o obcích to není zrovna "košer".

Starosta obce není statutárním zástupcem a nikdy nebyl. Jeho podpis nemá bez souhlasu příslušného orgánu obce žádnou váhu. (Existuje jediná výjimka, a tou je starosta v obci, v níž se nevolí rada obce.)

Kdy který

V případě zadávání veřejných zakázek mohou jednat všechny tři orgány obce - zastupitelstvo, rada i starosta. Je jen nutné odlišit, kdy který.

zastupitelstvo - v mezích své pravomoci (a nemůže ji přenést na jiného - zejména v případě úvěrů),

zastupitelstvo - v otázkách, které se předem vyhradí, že rozhodovat chce, i když patří jako "zbytková" radě (takto může zadávat každou zakázku),

rada obce - ve všech ostatních případech (nemůže přenést také na jiného),

starosta obce - tam, kde není v obci zřízena rada obce "za tuto neexistující" radu.

Komisi pro otevírání obálek jmenuje ten, kdo rozhodoval o zadání (zastupitelstvo, rada, starosta). Jinak se práce této komise řídí zákonem o zadávání veřejných zakázek. Složení komise může být různé - od členů zastupitelstva, rady, pracovníků úřadu či třetích osob. Komisi pro posouzení a hodnocení nabídek jmenuje stejný orgán obce. Její práce se plně řídí zákonem o zadávání veřejných zakázek.

Schválení příslušné smlouvy s vítězným uchazečem náleží opět výhradně orgánu obce, kterému věc přísluší do pravomoci. Ten se může od hodnocení komise odchýlit, ovšem musí toto odchýlení písemně odůvodnit ve svém usnesení. Jak dodržet současně zákon o obcích:

Zadávací podmínky musí schválit příslušný orgán obce. To musí být zakotveno v zápise z jednání tohoto orgánu, ovšem při respektování pravidel zveřejnění nejdříve v Obchodním věstníku.

Složení komise pro otevírání obálek a komise pro posouzení a hodnocení nabídek musí též schválit příslušný orgán obce. Složení komise musí být zakotveno v zápise z jednání příslušného orgánu. Tento zápis je veřejný.

Smluvní vztah s vítězným uchazečem musí též schválit příslušný orgán obce. Může se přitom odchýlit od závěrů komise, ale toto odchýlení musí písemně odůvodnit. Obojí musí být opět součástí zápisu z jednání tohoto orgánu obce.

Na smlouvě by měla být v závěru uvedena schvalovací doložka dle § 41 zákona o obcích, která uvádí kým a kdy byla smlouva schválena.

Smlouvu musí podepsat starosta obce, podepisuje-li někdo jiný, musí být k tomu výslovně zmocněn orgánem obce, který rozhodoval jako zadavatel.

JANA HAMPLOVÁ,

advokátka,

stálá spolupracovnice redakce

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down