01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Když dopravní funkce ladí s estetickou

Okružní křižovatky, umožňující vyvážený pohyb vozidel při vjezdu na okružní prstenec ze všech svých ramen, dnes pro projektanty a stavební firmy představují vcelku standardní zadání. Přesto i z projektování a realizace každé veřejné stavby tohoto druhu se lze poučit.

Ing. Jindřich Kmoníček, jednatel a vedoucí projektant firmy Highway Design, s. r. o., Hradec Králové, poznamenává, že dříve než obec v roli investora vůbec začne na okružní křižovatku vážně pomýšlet, měla by vědět, že stavba musí svými parametry odpovídat významu komunikace, intenzitám dopravy a podílu nákladních vozidel.

PODDIMENZOVANÉ STAVBY JSOU KONTRAPRODUKTIVNÍ

"Miniokružní křižovatky s poddimenzovaným průměrem středového ostrova na dopravně zatížených komunikacích ve městech jsou pozůstatkem období, kdy bylo módní mít téměř v každé obci "okružku". Teď však už zásadně nevyhovují, deformují chování řidičů, kteří se pak na takové kři- žovatce neumějí chovat. V odůvodněných případech s vyššími intenzitami dopravy, s významným podílem pěších, případně v místech s požadavkem na preferenci městské hromadné dopravy či celkovou regulaci dopravy je dokonce vhodnější navrhovat křižovatky řízené světelnou signalizací, které mají vyšší výkonnost," poznamenává inženýr Kmoníček.

Malá okružní křižovatka silnic I/11, II/316 a III/318 9 v Kostelci nad Orlicí je dimenzována dostatečně. Starostka Ivana Červinková připomíná, že město ji mělo ve svém územním plánu schválenou jako jednu z hlavních dopravních staveb. Projednání s občany příliš složité nebylo. Ti sami měli zájem o to, aby na místě, kde se střetávají dopravní směry od Hradce Králové, Vamberka, Rychnova nad Kněžnou a Chocně, vznikl zklidňující dopravní prvek a aby se tam rovněž zvýšila bezpečnost chodců přecházejících původní širokou a frekventovanou křižovatku.

TŘÍ MAJITELE - TŘI INVESTOŘI

Jenže majiteli jednotlivých pozemků byly tři různé subjekty - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Královéhradecký kraj i město. Jednání o okružní křižovatce se proto vlekla a přes korektnost a vstřícnost všech zúčastněných stran trvala téměř dva roky. Určitou kuriozitou je, že nakonec se všichni tři majitelé pozemků stali společnými investory stavby o celkových nákladech 9,325 mil. Kč. ŘSD poskytlo 3,95 mil. Kč, kraj 3,1 mil. Kč, zbývajících 2,275 mil. Kč dorovnalo město.

"Zdárná příprava a úspěšný průběh stavby u nás spočívaly v dobré koordinaci všech investorů, v úzké vzájemné spolupráci s projektantem a v konečné fázi rovněž se zhotovitelem," poznamenává starostka. "Nám se podařil výběr projektanta (byla jím už zmíněná firma Highway Design) i zhotovitele (MADOS MT, s. r. o., Lupenice), který pružně reagoval na nepředvídané problémy, jako byly přeložky sítí apod."

Také inženýr Kmoníček oceňuje, že jeho firma při přípravě projektu měla relativně dobrou výchozí pozici, neboť na městském úřadě byl pro stavbu vytvořen speciální pracovní tým. "Dostali jsme volnou ruku při tvorbě návrhu a objednatel byl připraven prosadit stavbu nejen funkční, ale i esteticky na úrovni. Před návrhem jsme provedli podrobný dopravní průzkum a návrh pojali s ohledem na širší dopravně urbanistické vazby okolního území. Řešili jsme hlavně technické problémy s technickou infrastrukturou a během stavby provozní problémy spojené s realizací při zachování provozu dopravy," vysvětluje šéf firmy Highway Design.

JAKO "VEJCE VEJCI" BY UŽ NYNÍ PLATIT NEMĚLO

Okružní křižovatky v sobě nesou dispozici i k estetickému ztvárnění jejich vlastního prostoru i okolí. Podle Ing. Jindřicha Kmoníčka se proto už při přípravě stavby vyplatí spolupráce dopravního specialisty s architektem a projektantem zahradní architektury. Starostka Ivana Červinková v této spolupráci, pravdaže při souběžných konzultacích s městem, vidí i možnost, jak od sebe odlišit okružní křižovatky, aby se navzájem nepodobaly jako vejce vejci. "My jsme volili jednoduchost, zeleň odolnou a zároveň nenáročnou na údržbu a v neposlední řadě typickou pro Kostelec - tedy růže," konstatovala starostka.

Co byste dnes udělali jinak, pokud byste na stejném místě stavěli novou okružní křižovatku, avšak se současnými zkušenostmi? zeptali jsme se jí. "Tato stavba jednoznačně prokázala svou oprávněnost na daném místě. Co bychom však nejspíš řešili jinak, jsou žulové patníky s ocelovými řetízky, které jsou součástí mobiliáře a bývají nejčastěji poškozovanou součástí křižovatky. Výhodnější by asi byly litinové sloupky, které by však bylo nutné přizpůsobit celkovému architektonickému pojetí křižovatky," odpověděla starostka Ivana Červinková.

PROKAZATELNÁ BEZPEČNOST

Nejdůležitější údaj jsme nechali na závěr: Před rekonstrukcí křižovatky na okružní se na tomto místě stalo několik desítek dopravních nehod, ve dvou případech dokonce se smrtelnými následky pro chodce. Od října 2004, kdy nová okružní křižovatka začala fungovat, tam podle starostky bylo až dosud evidováno jen zhruba dvacet havárií - většinou pouze s poškozením "plechů" či mobiliáře křižovatky. Zatím však při nehodách nikdy nedošlo k vážnému zranění nebo dokonce ke ztrátě na životě.

IVAN RYŠAVÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down