01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Když se obec musí rozhodnout...

Velký, či malý nosič komunálních nástaveb? Univerzální odpověď pro obce a jimi zakládané společnosti nebo zřizované organizace typu komunálních a technických služeb neexistuje. Každý typ má své přednosti, přičemž nutně neplatí, že malý nosič musí být vhodný pouze pro menší obce, zatímco velký výlučně pro města.

Leccos může napovědět fakt, že kupříkladu použitá vozidla Multicar typu M-26 nebo Fumo, v autobazarech dnes prakticky neseženete a domácí "hladový trh" po ojetinách multicarů dokonce volí jejich dovoz ze západní Evropy. Stejně tak je ovšem pravdou, že menší obce nebo podniky technických a komunálních služeb stále častěji sahají po nosičích nástaveb v kategorii N2, tj. po vozidlech o celkové hmotnosti od 3,5 do 12, resp.7,5 tuny, která stejně jako kategorie N1 (do celkové hmotnosti 3,5 tuny) nejsou při celkové hmotnosti do 7,5 tuny v provozu na silnicích nijak omezena ani o svátcích a nedělích.

"Při rozhodování obce o tom, jaký nosič nástaveb zvolit, by určitě neměla hrát roli pouze cena," říká František Bouček, jednatel mochovské společnosti FABOK, s. r. o., která se zabývá i výrobou a servisem speciálních komunálních nástaveb. "Například v obci, ve které není zavedena kanalizace, bývá u každého rodinného domu fekální jímka o průměrném obsahu zhruba 11 kubických metrů. Pravidelné vysávání jímek a odvoz fekálií není vhodné provádět malými vozidly a rozhodně je pro tyto účely užitečnější příslušná větší nástavba na odpovídajícím podvozku."

"Malou nástavbu bych naopak volil pro údržbu kanalizačních sítí malých obcí pro její operativnost, nízké pořizovací a provozní náklady i schopnost pružně se přizpůsobit okamžitým potřebám," pokračuje František Bouček. "Velkou nástavbu zase při obslužnosti kanalizačních sítí velkých měst kvůli její dostatečné kapacitě."

Podobného názoru je rovněž Zbyněk Navara, předseda představenstva společnosti NAVARA Novosedly, a. s., která se zabývá přestavbami vozidel na kontejnerový systém a výrobou kontejnerů už bezmála 40 let. Zbyněk Navara vypočítává, co vše by obec měla zvážit, než si pořídí nosič nástaveb: "Celkovou hmotnost do 7,5 nebo 12 tun, vhodný rozměr kontejnerů, případně možnost využití hydraulické ruky, dostupnost servisu pro vybranou značku podvozku a potřebnou užitečnou hmotnost." Podle Zbyňka Navary jsou jako nosiče nástaveb ve světě nejrozšířenější vozidla MAN a Mercedes, přičemž nová vozidla MAN kategorie N2 ve srovnání s konkurencí jako jediná splňují evropskou směrnici na obsah emisí ve výfukových plynech EURO 4 bez využití močoviny. "V současnosti u menších organizací a obcí zaznamenáváme výrazně větší zájem o vozidla typu nosič kontejnerů v kategorii N2, tedy do 12 tun celkové hmotnosti - a to buď v provedení samotný nosič, nebo v kombinaci s hydraulickou rukou. Takové vozidlo je schopno do kontejneru naložit až 7 tun materiálu," připomíná Zbyněk Navara.

Ovšem i vozidla kategorie N1 mají své přednosti. Dobře je zná Ing. Zbyněk Strnad, jednatel společnosti BauCar, s. r. o., která je od roku 1994 autorizovaným prodejcem a garantem servisu a náhradních dílů pro vozidla MAGMA (dříve známých pod názvem Variant) pro oblast Prahy a Středočeského kraje. "Nespornými výhodami této kategorie je nižší celková hmotnost - a tudíž bezproblémový vjezd do městských zón. S těmito vozidly díky jejich rozměrům lze provádět úklid a servis městské zeleně, parkových a místních komunikací, menších parkovišť, průjezdů, chodníků - prostě míst, kde nasazení techniky limituje zúžený průjezdní profil. V neposlední řadě je to i fakt, že na vozidla této kategorie už bývá k dispozici taková nabídka různých nástaveb a přídavných zařízení, která si svou pestrostí prakticky v ničem nezadá s možnostmi větších nosičů," dodává Ing. Zbyněk Strnad.

ZÁJEM OBCÍ ROSTE

Na základě zkušeností firmy BauCar lze shrnout, že zatímco v období let 1994 až 1999 zájem o vozidla MAGMA převažoval ze strany stavebních firem a drobných živnostníků (zhruba 60 % prodaných vozidel), v pozdějších letech až do současnosti je naopak stále preferují hlavně obce a různé technické a komunální služby (až 85 %). Ing. Zbyněk Strnad to připisuje klimatickým podmínkám dvou posledních zimních období, většímu tlaku veřejnosti na čistotu měst a obcí a snaze účinněji odstraňovat následky vyšší prašnosti v ovzduší. Ale i nižší konkurenci, neboť do roku 1999 v České republice existovali tři výrobci podobných vozidel, zatímco dnes se zde sériově vyrábí už pouze MAGMA.

Dovážený multicar však zůstává populární stále. Ing. Jiří Jána, prodejce firmy M-JVK, s. r. o., Teplice, výhradního dovozce techniky Multicar, vidí důvody mj. v tom, že tato vozidla - ač malá, jsou svou technologií na úrovni "dospělých" nákladních automobilů, mají robustní konstrukci a ve srovnání s konkurencí vysokou nosnost, přičemž vydrží i velice hrubé zacházení. "Servisní a provozní náklady tohoto druhu vozidel zůstávají na úrovni malých užitkových automobilů a navíc multicary lze dodávat s malým omezením i v kategorii určené pro řidiče skupiny B," dodává Ing. Jiří Jána.

NOVÉ, NEBO OJETÉ?

Námi oslovení výrobci a prodejci jak "velké", tak "malé" komunální techniky se však shodují v jednom: Lepší a z dlouhodobějšího hlediska také levnější je koupit si nové vozidlo než hledat v autobazarech.

František Bouček připomíná, že pro nákup použité komunální techniky by měla platit zhruba stejná pravidla jako pro nákup ojetého osobního vozidla, kdy zdánlivě laciné vozidlo při koupi se nakonec může nepříjemně prodražit. "Pokud však obec koupí ojetou a dobře udržovanou nástavbu se známou historií, může jí taková nástavba ještě docela dobře sloužit," říká jednatel společnosti FABOK.

Také podle zkušeností Zbyňka Navary je v autobazarech nutno pečlivě vybírat. "Vozidla, která se tam prodávají, obvykle bývají značně ojetá a delší dobou provozovaná v kontejnerové přepravě. Proto velmi často mají značně opotřebené i samotné nástavby," upozorňuje předseda představenstva společnosti NAVARA. "Rozhodně je lepší, rozhodne-li se zákazník zakoupit použitý vůz přestavěný nově na nosič kontejnerů, a to buď s nástavbou novou, nebo repasovanou."

CO V AUTOBAZARU NENAJDETE

Ing. Jiří Sláma z firmy M-JVK, s. r. o., Teplice tvrdí, že v autobazarech prakticky nenajdete téměř vůbec Multicary typu M-26 a Fumo. Proto se jako ojetiny dovážejí na tuzemský trh i ze západní Evropy. "Přesto je cena dovezených multicarů podstatně vyšší, než je to běžné u jiných značek," dodává Ing. Jiří Sláma. Při současné nabídce finančních produktů na trhu proto podle něho obecně platí, že výhodnější je zakoupit nové vozidlo včetně servisu u tuzemského prodejce.

Sporadicky se v autobazarech objevují i vozidla MAGMA. "Sériově se totiž vyrábějí teprve od roku 1994, takže i ta nejstarší pod původní značkou Variant jsou poměrně nová, dobře slouží a jejich první majitelé se jich zatím nezbavují. Rozhodně bych však před případným nákupem v autobazaru doporučil prohlídku vyhlédnutého vozidla v autorizovaném servisu. Ten nejlépe stanoví stav a možnosti (například dalších nástaveb) daného vozidla a navíc je schopen posoudit i časovou cenu vozidla," uzavřel Ing. Zbyněk Strnad, jednatel společnosti BauCar.

IVAN RYŠAVÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down