01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Když to jde v New Yorku...

V posledních letech lze v New Yorku v oblasti kvality veřejných prostorů zaznamenat velký a rychlý posun. New York se stává příkladem pro ostatní města, která se snaží o změnu.

V roce 2007 se starosta New Yorku ujal iniciativy v řešení problematiky klimatických změn a udržitelného rozvoje a vznikl záměr s názvem plaNYC. Počáteční odhodlání nastartovalo proces postupné realizace záměrů. V oblasti udržitelné dopravy se New York snaží zklidnit dopravu a obnovit příjemné a bezpečné prostředí pro pěší v ulicích a na náměstích.

OSVOBOĎTE SE JÍZDOU NA KOLE


Obyvatelé New Yorku využívají auta k osobní přepravě v 10 % pro vzdálenosti do 1 km, ve 22 % do 2 km a v 56 % do 4 km. Potenciál pro cyklistickou dopravu je velký. Průměrný cyklista vzdálenosti do 4 km snadno zvládne, pokud k tomu má vhodné podmínky. Ty velkoměstu donedávna chyběly. Začaly se postupně řešit dílčími úpravami. Dnes už si v New Yorku lze všimnout barevně nebo jinak označených pruhů určených pro cyklisty. Vzrostla i všeobecná cyklistická vybavenost: parkovací místa a stojany na kola, půjčovny a opravny kol.

Aby lidé dostali odvahu k jízdě na kole po velkoměstě, je nutné vést intenzivní kampaně. Jedna z nich např. vyzývá, aby se lidé jízdou na kole »osvobodili« od nekonečného čekání v koloně aut a využili možnosti, jak se dostat z východního na západní konec Manhattanu za pouhých 16 minut! Hlavním organizátorem kampaní je odbor dopravy (New York State Department of Transportation). Pořádají se cyklistické festivaly i školení pro cyklisty zaměřená na bezpečnost. Odbor dopravy letos např. rozdal přes 25 tis. přileb zdarma. Počet cyklistů ve městě se zvýšil od roku 2005 o 50 %.

»RENESANCE« ULIC

New York nechal své ulice dovést do stavu dopravní neudržitelnosti, kterou má na svědomí zejména extrémní automobilismus. Program zvaný Renesance ulic má za cíl angažovat obyvatele New Yorku do procesu »renesance« - tedy obnovení ulic jako obyvatelných míst, kde se mohou lidé různého věku důstojně pohybovat, bezpečně přecházet, setkávat i bavit. Spolupráce organizace pro alternativní způsoby dopravy (Transportation Alternatives), organizace pro vývoj komunikačních technologií (Open Planning Project) a organizace zabývající se veřejnými prostory jako místy (Project for Public Spaces) dala projektu jedinečný náboj.

Nejsilnějším nástrojem se stal blog (www.streetsblog.org) umožňující zveřejňovat příspěvky, články a jejich komentáře. Streetsblog si rychle našel své příznivce a ukázalo se, že má velký vliv v diskusi o tom, jak by měly ulice vypadat a fungovat. Denní tisk i televize projevují velký zájem o aktuality na Streetsblogu a díky medializaci bylo umožněno, aby se téma dostalo do popředí zájmu místních obyvatel i odborníků a především politiků.

K tomu, aby vše neskončilo jen u diskutování, je potřeba vyvíjet tlak a přesvědčit ty, kteří mají moc něco reálně změnit. Streets-blog dodal impuls pro změnu politické vůle i priorit města. V rámci programu Renesance ulic se díky podpoře a spolupráci s odborem dopravy dočkalo několik veřejných prostranství reálných úprav.

OŽIVENÍ TIMES SQUARE

Times Square - náměstí na křižovatce 7. Avenue a Broadway, je jedním z nejznámějších míst na světě. Bije zde pomyslné srdce New Yorku s mnoha divadly a kiny. Projevuje se specifickou atmosférou zaměřenou na maximální vizuální efekt. Avšak ve skutečnosti je podle průzkumů místem, kde nikdo nechce trávit čas.

Times Square Alliance (TSA) - koalice správy města a místních obchodníků - najala organizaci Project for Public Spaces (PPS), aby zjistila důvody a navrhla opatření k oživení náměstí. Podle výsledků analýzy PPS je Times Square vnímáno jako hustá dopravní křižovatka s nadřazeným postavením automobilů. Lidé pracující v okolí si stěžují na nedostatečný prostor pro bezpečnou a pohodlnou chůzi. Časování semaforů pro přechod chodců neodpovídá jejich počtu. Chybí zde pohodlí a místo pro odpočinek. Lidé nemají důvod, proč se sem vracet.

PPS navrhla několik variant řešení, z nichž se TSA s odborem dopravy rozhodli jedno zkušebně aplikovat. Z nejvýznamnějších a viditelných změn lze uvést uzavření části tříproudového jízdního pruhu pro auta. Proměna v neoficiální pěší zónu zajistila dostatečný prostor pro potřeby pěších. Pro možnost zastavení zde byly nainstalovány přenosné židle se stoly a doplněny o květináče se zelení. Po několika zkušebních měsících provedla TSA průzkum mezi uživateli, z něhož vyplynulo, že změna má kladný přínos a celkově je pozitivně hodnocena. Dnes se vyjednává o trvalé instalaci změn a dořešení celého náměstí.

JE TO MOŽNÉ I U NÁS?

Omezit dopravu a oživit veřejná prostranství může každá obec. Místním politikům ale často chybí snaha propagovat řešení dopravních problémů vedoucích ke změně chování směrem k trvale udržitelným způsobům dopravy i k možnostem, jak život na veřejných prostranstvích zkvalitnit.

V současnosti se téma veřejných prostranství do popředí zájmu politiků už dostává, protože o ně projevuje zájem sama veřejnost. To, čím se lze inspirovat z New Yorku, je odhodlanost a realizace slíbených záměrů. Newyorský příklad je úspěšný i proto, že návrh řešení a změny vycházely z analýzy míst i potřeb jejich uživatelů. Také u nás je zpracování podobných analýz možné, bohužel však málo využívané.

 

MARIE ŘÍMANOVÁ
Nadace Partnerství

Jednoduchou úpravou byl prostor pro motorovou dopravu ubrán a spravedlivě rozdělen mezi cyklisty a motoristy.

FOTO: AUTORKA

Pohled na Times Square před uzavřením části tříproudové komunikace.

FOTO: PROJECT FOR PUBLIC SPACES

Zkušební řešení na Times Square. Na úkor komunikace byl rozšířen chodník o zónu pro pěší, připojen středový ostrůvek a instalován provizorní mobiliář.

FOTO: AUTORKA

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down