Kiosky Městské knihovny v Praze: Samoobslužné, funkční, minimalistické a originální  

Samoobslužné kiosky Městské knihovny v Praze (MKP) jsou velmi vyhledávanou službou knihovny spočívající hlavně v půjčování a vracení knih. Čtenáři a čtenářky oceňují jejich výbornou dostupnost, bezbariérovost a rychlost, s jakou je služba poskytována. 

Nový Kiosek Chodov začal dnes sloužit v pražském obchodním centru Westfield Chodov (Unibail-Rodamco). Čtenářky a čtenáři ho najdou v prvním patře vedle prodejny sportovního vybavení Sportisimo a dětského koutku. Provoz kiosku je  samoobslužný, ale první tři pondělí po zahájení budou přítomni v kiosku knihovnice a knihovníci a pomohou při seznamování se službou. Jde o pondělí 18., 25. 8. a 1. 9. 2025 vždy od 13 do 18 hodin,” říká Vanda Fritschová, vedoucí oddělení mobilních služeb Městské knihovny v Praze, kam provoz kiosků spadá

Počet kiosků MKP se tím v hlavním městě rozšiřuje na tři. První byl otevřen ve Westfield Černý Most v roce 2022, následoval letos v březnu kiosek v DBK na Budějovické a nejnovější lidé najdou v již zmíněném Westfield Chodov. Právě umístění v obchodních centrech přináší výše uvedené klady,” vysvětluje Vanda Fritschová. A upřesňuje: Díky tomu mohou být kiosky otevřeny od pondělí do neděle od brzkého dopoledne až do večera a jsou výborně dostupné jak hromadnou, tak individuální dopravou.”

Samoobslužné kiosky MKP poskytují zejména výpůjční služby, tedy možnost půjčování a vracení knih, včetně vyzvednutí rezervovaných dokumentů. Vstup je umožněn po načtení platného čtenářského průkazu vydaného osobě starší 15 let. Případnou radu poskytnou knihovnice a knihovníci na klientské lince Městské knihovny v Praze, ale v Kiosku DBK pomůže i virtuální knihovnice Aia (chatbot natrénovaný na nejčastější dotazy na služby knihovny). 

Kiosky představují minimalistickou službu knihovny, která musí být dobře srozumitelná široké veřejnosti, proto při realizaci MKP spolupracuje s architekty. Návrh všech tří kiosků je dílem architektonického ateliéru monom works

„Zadání muselo respektovat různé podmínky dané rozdílným místem realizace a zároveň zachovat požadavek na jednoznačnou vizuální identifikovatelnost a jasnou rozpoznatelnost služeb nabízených Městskou knihovnou v Praze,” říkají architekti z ateliéru monom.

Samoobslužný kiosek Chodov v pražském Westfield Chodov má plochu 29,5 m2 a pro čtenáře se v něm může nacházet až tisíc svazků. Foto: MKP 

Prostorové řešení, materiály i jejich barevnost jsou obdobné pro všechny kiosky a vychází z vizuálního stylu knihovny. Vnitřní prostor kiosku je od pasáže oddělený transparentní lankovou sítí, napnutou mezi plnými nábytkovými prstenci a stěnami.

Do kiosku se z pasáže vstupuje skleněnými dveřmi. Toto řešení je charakteristické pro všechny kiosky a kolemjdoucím nabízí volný pohled na regály s knihami. Plné nábytkové stěny pak poskytují dostatečný pocit soukromí pro čtenáře uvnitř, kteří se mohou i na chvíli začíst do knihy díky posezení a kvalitnímu umělému osvětlení. Zvukový komfort zvyšuje akustický lamelový podhled ze syntetické plsti. Klasické regály s tištěnými knihami jsou přirozeně doplněny současnými informačními technologiemi, které umožňují plně samoobslužný provoz kiosku.

To vše dohromady tak umožňuje nabídnout na malé ploše kvalitní uživatelský zážitek a podporuje architektonický koncept knihovního stánku. Stánek je jako kniha, z vnějšku nehybný šedý obal, uvnitř bílé stránky plné živých příběhů napsaných barevnými písmeny hřbetů knih uložených na linkách regálů," uzavírají architekti z ateliéru monom. *

/zr/

Foto: MKP

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.