01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kladno se na změnu dobře připravilo

Do pilotního projektu Ticket Service se zapojilo dvacet obcí, které začaly část sociálních dávek vyplácet v poukázkách. V současné době využívají poukázkový systém společnosti Accor Service orgány pomoci v hmotné nouzi (pověřené obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností) v téměř 40 obcích. Patří k nim také statutární město Kladno.

Systém poukázek Ticket Service zavedený pro vyplácení příspěvků na živobytí již téměř rok efektivně pomáhá snižovat zneužívání sociálních dávek. Jen za rok 2007 se vrátilo do pokladny státní správy 220 tisíc korun a počet žadatelů o dávky poklesl o 12 %.

Orgány pomoci v hmotné nouzi rozhodnou o věcné výplatě příspěvku na živobytí když je zjevné, že by klient využil dávku k jinému účelu. V uplynulém roce byl takto vyplacen více než 6600 osobám.

Většina lidí, kteří obdrželi příspěvek ve formě poukázek, dlouhodobě žije na sociálních dávkách a neprojevuje zájem o změnu své situace. Výplata v nepeněžní formě může motivovat k hledání zaměstnání, zapojení se do programů rekvalifikace apod.

CO DÁLE UMOŽŇUJE POUKÁZKOVÝ SYSTÉM

Další nespornou výhodou systému je evidence oběhu a využívání distribuovaných poukázek. Prostředky za nevyužité poukázky se vracejí do pokladny státní správy. Systém Ticket Service dosud ušetřil ve sledovaných obcích u osob, které nesprávně využívají sociální dávku, 15 % prostředků určených na výplatu příspěvku na živobytí.

Současně prakticky 100 % vydaných poukázek bylo použito k nákupu zboží. Síť prodejen přijímajících poukázky Ticket Service se vytváří na základě návrhu orgánů pomoci v hmotné nouzi. Zahrnuje jak snadno dostupné, specializované obchody, tak prodejny obchodních řetězců. Z kontrolních nákupů vyplývá, že zneužití poukázek je obtížné. Je to dáno dobrou spoluprací s obcemi, které uvážlivě volí počet a typ prodejen, aby si příjemce mohl snadno obstarat každodenní nákup a zároveň byla zajištěna kontrola nakoupeného zboží.

Poukázkové systémy společnosti Accor Service už léta úspěšně fungují v řadě evropských zemí v oblasti distribuce sociální pomoci, například v Belgii, Francii, Německu, Velké Británii a dalších.

JAKÝ POSTUP ZVOLIL MAGISTRÁT

Statutární město Kladno využívá kombinovanou výplatu dávek v hmotné nouzi od října 2007. "V samotném Kladně žije téměř 80 tisíc obyvatel, vedle toho je magistrát pověřeným obecním úřadem pro 39 obcí s dalšími asi 40 tisíci obyvateli. Kombinovaná výplata dávek se tedy týká žadatelů z celého správního obvodu. Město se na tuto změnu muselo dobře připravit. Bylo nutné sestavit seznam prodejen, které by pokrývaly celý správní obvod. Uzavřelo spolupráci s družstvem Jednota, jehož prodejny jsou téměř ve všech obcích správního obvodu, poté se supermarkety Tesco a Albert a na základě požadavků klientů i s prodejnami Vše za 39.

Důležité bylo i rozhodnutí, kterým příjemcům dávek se bude vyplácet hotovost a kterým poukázky Ticket Service od společnosti Accor Service, a. s. "Nepovažujeme zavedení poukázkového systému pouze za boj proti zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi a motivační nástroj, ale také za určitý způsob sociální práce s klientem. Zvolili jsme proto patrně opačný postup při zavádění poukázkového systému než většina úřadů. Poukázky jsme začali vyplácet všem příjemcům příspěvku na živobytí, u kterých byla výše přiznaného příspěvku vyšší než 1000 Kč. Jednu třetinu příspěvku jsme dávali v hotovosti a dvě třetiny v poukázkách na nákup zboží. Poukázky jsou v nominální hodnotě 50 Kč, 100 Kč a 200 Kč. Slouží k nákupu potravin, hygienických potřeb, obuvi, ošacení a na základě našeho požadavku i školních pomůcek. Většině klientů vyhovují poukázky v nižší nominální hodnotě, neboť se s nimi lépe hospodaří a nesvádějí k nakupování nepotřebných věcí. Částku na živobytí jsme rozdělili na 2000 Kč v poukázkách a 905 Kč v hotovosti," vysvětluje Libuše Fišerová, vedoucí oddělení sociální péče Magistrátu statutárního města Kladno.

Pracovnice sociálního odboru mají samy možnost posoudit sociální situaci příjemce příspěvku a poměr mezi výplatou v hotovosti a poukázkami na zboží měnit. Například kvůli zvýšeným nákladům klienta na dietní stravování, jeho snaze hradit dluhy či nástupu do zaměstnání. Základním kritériem bylo, že je dlouhodobě nezaměstnaný a nepobírá již podporu v nezaměstnanosti.

"Již rok vyplácíme dávky pomoci v hmotné nouzi v hotovosti přímo v pokladně našeho odboru. Výplatní dny jsme rozšířili na 4 dny v týdnu (pondělí až čtvrtek) a má je na starosti 16 pracovnic. Každá má stanoven svůj výplatní den a přesný datum výplaty na pokladně. Svému klientovi určí na základě posouzení, zda podmínku pro výplatu dávky v daném měsíci splnil. V pokladně si vyzvedne nejen hotovost, ale i poukázky," dodává Libuše Fišerová.

REAKCE KLIENTŮ

Klienti sociálního odboru magistrátu reagovali na zavedení kombinované formy výplaty příspěvku na živobytí různě. Někteří změnu nekomentovali, většina však uvedla, že je vlastně jedno, zda si věci pořídí za peníze nebo poukázky. Problém byl s těmi, kteří byli zvyklí za příspěvek nakupovat alkohol, cigarety nebo ho utratit v hracích automatech. Dodnes se s poukázkami nesmířili a vůči pracovnicím sociálního odboru jsou vulgární až agresivní.

"Pochopitelně směně poukázek za nižší hotovost či výměně zboží mezi občany za hotovost nezamezíme. I přesto je jejich zavedení správnou cestou k tomu, aby se finanční prostředky státu využívaly k účelům, ke kterým jsou určeny. Kombinovanou formu výplaty bychom velmi uvítali i v případě poskytování příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách," uzavírá Libuše Fišerová.

/sk/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down