O letních víkendech mají výletníci v severomoravském regionu opět jedinečnou příležitost vydat se na jízdu po neveřejných báňských vlečkách, které v minulosti sloužily ke svážení uhlí z karvinských dolů. Kromě samotných výhledů na pozůstatky těžkého průmyslu v ostravsko-karvinském revíru bude k dispozici i historický výklad průvodců. Nebudou chybět ani jednotlivé foto zastávky s informačními panely o historii tohoto území.
„Výletníci si prohlédnou třeba monumentální těžní věže typu Walsum u dolu Barbora ve staré Karviné, pokochají se impozantním výhledem na důl Darkov, dozví se, proč dnes Žofinka v Orlové slouží jako vodní jáma nebo při troše štěstí narazí na horníky na posledním karvinském činném dole ČSM. Na některých klíčových místech jsou plánované i zastávky,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.
Jezdit se bude po dvou hlavních trasách. První varianta trasy povede pohornickou krajinou z Cieszyna a Českého Těšína s cílovou stanicí Josefova jáma, která se nachází poblíž ZOO Ostrava. Zpět do Cieszyna se výletní vlak vydá po hlavní trati v pozdním odpoledni opět ze zastávky Josefova jáma – ZOO Ostrava. Druhá trasa povede po báňských vlečkách, v rámci které budou vlaky vyjíždět na tříhodinovou komentovanou jízdu každou sobotu z nádraží Ostrava střed a v neděli z Havířova.
„Jsme velmi rádi, že tento úspěšný projekt pokračuje a jízdy po vlečkách Ostravsko-karvinského revíru se těší velkému zájmu železničních nadšenců i široké veřejnosti. Věříme, že tato unikátní železniční síť má svou budoucnost a může být nadále využívána například pro turistické účely v rámci programu POHO 2023 nebo pro kolejovou osobní dopravu mezi přilehlými obcemi,“ uvedl Dariusz Seliga, předseda představenstva PKP CARGO INTERNATIONAL.
Komentované projížďky pohornickou krajinou budou dostupné každý víkend od 10. června do 17. září. Jízdní řád, podrobnější informace a prodej vstupenek jsou k dispozici na webových stránkách Slezského železničního spolku.
Výletní komentované vyjížďky organizuje za finanční podpory Moravskoslezského kraje společnost PKP CARGO International ve spolupráci se Slezským železničním spolkem a regionální rozvojovou agenturou Moravskoslezské Investice a Development (MSID) v rámci transformačního programu POHO 2030, který oživuje pohornickou krajinu s cílem dát Karvinsku po ukončení těžby nový rozměr.*
/tz/