Jakou kontrolní činnost může kontrolní výbor zastupitelstva obce vykonávat, koho a co může kontrolovat? Může ukládat úkoly k odstranění zjištěných nedostatků, popřípadě sankce? Kdo jej může ke kontrolní činnosti pověřovat? Smí mu ukládat úkoly také rada obce? Zastupitelstvo obce si v souladu se...
Jakou kontrolní činnost může kontrolní výbor zastupitelstva obce vykonávat, koho a co může kontrolovat? Může ukládat úkoly k odstranění zjištěných nedostatků, popřípadě sankce? Kdo jej může ke kontrolní činnosti pověřovat? Smí mu ukládat úkoly také rada obce?
Zastupitelstvo obce si v souladu se zákonem o obcích zřizuje jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory; vždy finanční a kontrolní výbor. Výbory jsou mj. kontrolními orgány zastupitelstva. Zákon o obcích výslovně zmiňuje, že finanční výbor provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce, kontrolní výbor kontroluje usnesení zastupitelstva obce a rady obce, je-li zřízena, dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti a plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce.
Ve vztahu k provádění kontrol výbory zákon o obcích v § 119 stanoví, že o uskutečněné kontrole výbor pořídí zápis, který obsahuje předmět kontroly, zjištěné nedostatky a návrhy na opatření směřující k odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen výboru, který kontrolu provedl, a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala. Výbor předloží zápis zastupitelstvu; v případě zjištění nedostatků se k zápisu připojí vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala.
Jednací řád výborů zastupitelstva může upřesnit povinnosti výborů při výkonu kontrolní činnosti, například, že předseda výboru oznámí nejpozději 5 (i více) dnů před zahájením kontroly datum zahájení kontroly tomu, jehož činnosti se kontrola týká. To znamená:
jsou-li předmětem kontroly plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce, informuje se starosta,
je-li předmětem kontroly dodržování právních předpisů obecním úřadem na úseku samostatné působnosti, informuje se tajemník obecního úřadu, není-li tato funkce zřízena, pak starosta,
je-li předmětem kontroly dodržování právních předpisů ostatními výbory, informuje se předseda dotčeného výboru apod.
K tomu dodejme, že s výsledkem kontroly plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce a s výsledkem kontroly hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce by měl být vždy seznámen starosta a následně rada obce; co se týká kontroly dodržování právních předpisů na úseku samostatné působnosti obecního úřadu - pak tajemník obecního úřadu (pokud je tato funkce zřízena), případně starosta.
Výsledky kontroly projedná zastupitelstvo obce, které může uložit opatření k nápravě nedostatků zjištěných při kontrole. Výbor žádná opatření ukládat nemůže.
Úkoly výborům může ukládat zastupitelstvo obce. Podle mého názoru může rada obce, popřípadě starosta, kontrolní výbor o provedení kontroly, jejíž předmět spadá do samostatné působnosti obce, požádat. Po provedené kontrole výbor informuje zastupitelstvo obce.
JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník