Kompetence ve zdravotnictví Pokud se budeme zabývat konkrétním zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích, a jeho platným zněním po 1. lednu 2001 a zákonem č. 132/2000 Sb., který mimo jiné řeší přenos kompetencí pro resort zdravotnictví, může kraj prostřednictvím svého oddělení zdravotnictví vykonávat jak...
Kompetence ve zdravotnictví
Pokud se budeme zabývat konkrétním zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích, a jeho platným zněním po 1. lednu 2001 a zákonem č. 132/2000 Sb., který mimo jiné řeší přenos kompetencí pro resort zdravotnictví, může kraj prostřednictvím svého oddělení zdravotnictví vykonávat jak výkon veřejné správy v samostatné, tak i přenesené působnosti v resortu zdravotnictví.
Výkon samostatné působnosti může zabezpečovat v následujícím rozsahu úkolů:
[*] Pro rozhodování orgánů kraje zabezpečuje úkoly při zřizování a řízení zdravotnických zařízení a organizací, které jsou povinny poskytovat zdravotní péči ve spádových územích stanovených vyhláškou Ministerstva zdravotnictví.
[*] Pro rozhodování orgánů kraje zabezpečuje úkoly při zřizování a spravování záchytné protialkoholní stanice.
[*] Ve svém územním obvodu řídí ochranu před alkoholismem a jinými toxikomaniemi včetně kouření.
[*] Pro rozhodování orgánů kraje zabezpečuje úkoly při zřizování protikuřáckých poraden při svých zřízených zdravotnických zařízeních.
[*] Pro rozhodování orgánů kraje zabezpečuje úkoly při zřizování výboru nebo komise pro ochranu před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.
Přenesená působnost
V oblasti výkonu přenesené působnosti kraje je možno vytýčit tyto kompetence pro oddělení zabezpečující resort zdravotnictví:
[*] ustanovuje územní znalecké komise pro posuzování případů možného pochybení při výkonu zdravotnických služeb,
[*] řídí a koordinuje ochranu před alkoholismem a jinými toxikomaniemi a plní úkoly státní protidrogové politiky na území kraje,
[*] zabezpečuje dopravu osob do protialkoholní stanice, pokud jde o zdravotnickou záchrannou službu, svými zdravotnickými zařízeními.
Všechny výše uvedené působnosti vyplývají z přenosu kompetencí, které jsou řešeny v zákonu č. 132/2000 Sb., o změně a zrušení některých zákonů souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích, zákonem o okresních úřadech a zákonem o hlavním městě Praze.
Obce a města
Přijetím zákona č. 132/2000 Sb. a č. 128/2000 Sb., o obcích a nabytím jejich účinnosti se vytváří právní rámec pro přenos kompetencí v oblasti samosprávného výkonu i výkonu přenesené působnosti obcí. V resortu zdravotnictví budou obce a města v samostatné působnosti vykonávat následující kompetence:
a) obce zabezpečují všechny úkoly spojené s funkcí zřizovatele svých zdravotnických zařízení,
b) zajišťují povinnost jimi zřízených zdravotnických zařízení poskytovat zdravotní péči ve spádových územích stanovených vyhláškou Ministerstva zdravotnictví,
c) ve svých územních obvodech řídí v samostatné působnosti ochranu před alkoholismem a jinými toxikomaniemi,
d) mohou zřizovat při svých zdravotnických zařízeních protikuřácké poradny,
e) ke koordinaci a zabezpečování svých úkolů v ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi včetně kouření mohou zřizovat výbory nebo komise pro ochranu před alkoholismem a jinými toxikomaniemi,
f) v případě přestupku proti pořádku ve věcech územní samosprávy při poruše povinností stanovených v obecně závazných právních předpisech včetně nařízení obce a obecně závazné vyhlášky na úseku samostatné působnosti řeší přestupkové řízení /souvislost s písm. c) výše/.
V oblasti přenesené působnosti obcí a měst v resortu zdravotnictví lze zatím zmínit zákon o integrovaném záchranném systému - zákon č. 239/2000 Sb. a dále tzv. krizový zákon - zákon č. 240/2000 Sb.
Komunikace je nezbytná
Je možno předpokládat, že s postupem kroků reformy územní veřejné správy ve všech jejích fázích a také z uplatnění reformy ústřední státní správy bude následovat další přenos kompetencí, a to z ústředních orgánů a okresních úřadů.
Tento přenos bude potřebné v průběhu roku 2001 řešit také právní normou stejně jako tomu bylo v případě výše zmiňovaného zákona č. 132/2000 Sb., který neřeší jen přenos kompetencí veřejné správy na úseku zdravotnictví.
V zájmu odborně hodnotného přenosu kompetencí je nezbytná trvalá komunikace mezi pracovníky veřejné správy všech stupňů a resortů. Jen tak je možno zabezpečit kvalitní a smysluplný výkon veřejné správy ať již ve zdravotnictví, či v jiném resortu.
Miroslava Člupková,
Ministerstvo zdravotnictví