Kvůli nulovým emisím pevných částic a minimálním emisím škodlivin ve výfukových plynech jsou ohleduplné k životnímu prostředí, a tudíž ideální pro nasazení hlavně v centrech měst. Tam se prosadí též se svou další předností - nízkou hlučností. A což teprve jejich úsporný provoz! Ano, řeč je o komunálních vozidlech s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).
Na autobusy v městské hromadné dopravě (MHD) s pohonem na CNG si již leckde zvykáme. Se stejným ekologickým pohonem se však jako první vlaštovky už objevují i užitková komunální vozidla. Škoda jen, že se na ně (zatím?) nevztahují žádné státní dotační tituly, které naopak už platí pro autobusy. Program obnovy vozidel veřejné dopravy Ministerstva dopravy na nové nízkopodlažní CNG autobusy pamatuje dotacemi ve výši 0,5 mil. Kč (linkové) a 0,6 mil. Kč (MHD).
V TÁBOŘE SI ZDATNĚ VEDE CNG KROPIČ-SKRÁPĚČ
Přibližně 2000 kilometrů měsíčně najezdí CNG kropicí vůz Technických služeb (TS) Tábor s. r. o. Dvouosé vozidlo v provedení 4x2 - model Stralis AD 190S27/P CNG - je poháněno 8litrovým zážehovým motorem na stlačený zemní plyn, pracujícím s technologií spalování stechiometrické směsi. Vozidlo s výkonem motoru 270 koní má kropicí nástavbu o objemu 8 m3 a čelní splachovací lištu ovládanou z místa řidiče. Kropič-skrápěč si TS Tábor pořídily za 2,82 mil. Kč, aniž by získaly jakoukoliv dotaci.
Vedoucí provozu TS Tábor Zdeněk Vrtiška na něm oceňuje zejména jeho ekologické parametry, které jsou ve městě s bezmála 36 tisíci obyvateli a výrazným turistickým ruchem zvlášť výhodné. Zdeněk Vrtiška však vyzvedává i až o třetinu nižší náklady na provoz ve srovnání s obdobnými vozidly s pohonem na naftu. Také další doplňování a obměna vozového parku TS Tábor by už měly mít punc CNG. »Již pouze stlačený zemní plyn,« uvedl Zdeněk Vrtiška na otázku, zda ve firmě uvažují o nákupu dalších vozidel s tímto pohonem.
Sázku na ně si v Táboře mohou dovolit i proto, že ve městě od roku 2007 funguje veřejná čerpací stanice CNG společnosti Comett plus, spol. s r. o. Ta v Táboře provozuje i městskou hromadnou dopravu, v níž soustavně zvyšuje podíl moderních autobusů s pohonem na CNG.
V PRAZE LZE VYUŽÍT I DOTACE
Praha je v tomto smyslu výjimkou. Vedení města (nechme se překvapit tím novým po říjnových komunálních volbách) a jeho Dopravní podnik hl. m. Prahy zatím na autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn neslyší. Praze však budiž připsáno k dobru, že neváhala vlastními dotacemi s využitím evropských fondů podpořit nákup komunálních CNG vozidel provozovaných na jejím území. Konkrétně společnost Pražské služby, a. s., podle tiskové mluvčí Miroslavy Egererové takto od hlavního města na obměnu stávajících vozidel s naftovým pohonem pro svoz komunálního odpadu a vozidel pro samosběrné zametání za CNG vozidla získala formou dotací už celkem 200 tisíc eur. Kromě toho společnost Pražská plynárenská, a. s., na nákup velkých vozidel přispívá částkou 0,4 mil. Kč a na menší pak 0,25 mil. Kč.
Díky tomu budou mít Pražské služby do konce letošního roku ve své flotile už 35 komunálních CNG vozidel. V příštím roce jich má přibýt dalších 10 až 15. »Jistě, v průměru jsou o 50 % dražší než stejný typ na naftový pohon,« poznamenává Miroslava Egererová. »Ale náklady na stlačený zemní plyn dosahují pouze 80 % nákladů na naftu při srovnatelném zatížení vozidla. Hlavně však je u těchto vozidel minimalizován škodlivý vliv na ovzduší. Proto je nasazujeme hlavně v centru Prahy.«
V Praze jezdí i vozidla MB Econic 1828 při průměrné spotřebě zhruba 55 kg CNG na 100 km. Aktuální cena CNG v hlavním městě činí 21,20 Kč včetně DPH.
FOTO: ARCHIV
Kropič-skrápěč Stralis AD 190S27/P CNG má podle zkušeností TS Tábor o třetinu levnější provoz ve srovnání s obdobnými vozidly na naftový pohon.
FOTO: PAVEL SACHR