OTÁZKA: Je možné ve zkráceném termínu svolat mimořádné zastupitelstvo obce? Kolik dní nejméně musí být oznámení o svolání mimořádného zastupitelstva zveřejněno? Je také někde stanoveno, jaké důvody musí být ke svolání mimořádného zastupitelstva? A ještě jedna věc: Počítá se první a poslední den...
OTÁZKA: Je možné ve zkráceném termínu svolat mimořádné zastupitelstvo obce? Kolik dní nejméně musí být oznámení o svolání mimořádného zastupitelstva zveřejněno? Je také někde stanoveno, jaké důvody musí být ke svolání mimořádného zastupitelstva? A ještě jedna věc: Počítá se první a poslední den vyvěšení do lhůty?
Zastupitelstvo obce (dále je zastupitelstvo) je nejvyšším orgánem samostatné působnosti obce. Základní pravidla pro činnost zastupitelstva jsou stanovena v zákoně o obcích.
Zákon stanoví, že jednání zastupitelstva je veřejné a musí se konat na území dané obce. Prostředkem pro zajištění informovanosti občanů obce (ale nejen jich) o konání zasedání je § 93 zákona o obcích, podle kterého obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva vyvěšením této informace na úřední desce, případně dále způsobem v místě obvyklým (například na informačních tabulích, ve vysílání místního rozhlasu, zveřejněním v místním tisku apod.).
Informace musí být na úřední desce zveřejněna po dobu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva. Podle mého názoru je třeba si toto ustanovení vykládat tak, že informace má být na úřední desce zveřejněna po celých 7 kalendářních dnů předcházejících dni, ve kterém se konalo příslušné zasedání zastupitelstva, tzn. do doby zveřejnění doporučuji nezapočítávat den vyvěšení informace a den konání zastupitelstva.
Další zásadou týkající se činnosti zastupitelstva je, že se zastupitelstvo schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za 3 měsíce. Zákon tedy stanoví pouze minimální četnost zasedání zastupitelstva a záleží na jednotlivých obcích, zda budou jejich zastupitelstva zasedat častěji. Bývá běžnou praxí, že se v obcích stanoví plán zasedání zastupitelstva vždy dopředu na celý kalendářní rok.
Pokud jde o v dotazu zmiňovaná »mimořádná« zasedání zastupitelstva, zákonodárce sám používá označení »mimořádné zasedání« pouze v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, a to v ust. § 55 odst. 4: »Nevysloví-li zastupitelstvo na nejbližším zasedání zánik mandátu podle odstavce 3 (tedy v případech pravomocného odsouzení člena zastupitelstva k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, ztráty volitelnosti nebo vzniku neslučitelnosti funkcí), ředitel krajského úřadu požádá o svolání mimořádného zasedání zastupitelstva, které se uskuteční nejpozději do 21 dnů od doručení této žádosti. Není-li zániku mandátu dosaženo, zaniká mandát člena zastupitelstva, vysloví-li to ředitel krajského úřadu.«
V praxi se však jako »mimořádná« zpravidla označují zasedání svolávaná mimo předem schválený plán. Důvody pro svolávání takových »mimořádných« zasedání nejsou v zákoně taxativně uvedeny, zákon o obcích výslovně zmiňuje, že zastupitelstvo musí být starostou svoláno na žádost alespoň jedné třetiny členů zastupitelstva nebo hejtmana kraje, a to tak, aby se konalo nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy žádost byla doručena obecnímu úřadu. V praxi nejčastějším důvodem »mimořádného« svolávání zasedání však je, že se v obci vyskytla určitá záležitost, jejíž rozhodnutí přísluší zastupitelstvu a která nesnese odkladu. Osobně používání termínu »mimořádné zasedání« v těchto případech nedoporučuji, neboť toto označení může ve veřejnosti evokovat mylný dojem, že taková zasedání se na rozdíl od těch »řádných« řídí nějakými zvláštními pravidly.
I v případech »mimořádných« zasedání je třeba dodržet všechna pravidla týkající se svolávání a jednání zastupitelstva, tzn. včetně povinnosti informovat o jejich konání stanoveným způsobem po dobu alespoň 7 dní před jejich konáním.
Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička