Koncepce cestovního ruchu Rozvoj cestovního ruchu v naší republice v letošním roce ovlivňuje řada nových faktorů. Jedná se zejména o vznik krajů a zahájení práce krajských úřadů, které postupně přebírají kompetence okresních úřadů. Dochází k paradoxní situaci. Finance na rozvoj cestovního ruchu...
Koncepce cestovního ruchu
Rozvoj cestovního ruchu v naší republice v letošním roce ovlivňuje řada nových faktorů. Jedná se zejména o vznik krajů a zahájení práce krajských úřadů, které postupně přebírají kompetence okresních úřadů.
Dochází k paradoxní situaci. Finance na rozvoj cestovního ruchu byly přiděleny okresním úřadům, avšak ty je díky novým rozpočtovým pravidlům nemohou čerpat, a krajské úřady získaly na rok 2001 prostředky pouze na provoz.
Po půlroční snaze zástupců kraje o získání finančních zdrojů na rozvoj cestovního ruchu z rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj, z rezervy Ministerstva financí a z rozpočtů okresních úřadů je, i přes přísliby na úrovni náměstků ministrů, v současné době výsledek nulový. Proto bude mít kraj roce 2001 hlavně úlohu koordinační a informační, s důrazem na přípravu programů, projektů a akcí pro rok 2002.
Hlavní cíle
Cíle pro rok 2001 jsou následující:
[*] Získat komplexní informace o kraji, zmapovat jeho celkový potenciál, tzn. existující turistické atraktivity, zařízení cestovního ruchu - ubytovací, stravovací, kulturní a sportovní možnosti. V současné době se například zaměřujeme na získávání informací o možnostech rozvoje agroturistiky v kraji.
[*] Navázat úzkou spolupráci se zástupci institucí, které se zabývají cestovním ruchem, nebo jejichž činnost s oblastí cestovního ruchu souvisí.
[*] Zpracovat strategii rozvoje cestovního ruchu pro marketingový region Severní Moravy a Slezska, definovaný Českou centrálou cestovního ruchu (ČCCR). Tento region je rozlehlejší než Moravskoslezský kraj, proto spolupracujeme s přilehlými kraji Olomouckým a Zlínským.
Konkrétním výsledkem strategie bude databáze projektů, které vznikají v jednotlivých mikroregionech a naplňují vytyčené cíle.
[*] Připravit webové stránky o turistické nabídce kraje. Kraj zaměstnává odborníka na tvorbu webových stránek, proto máme možnost zveřejňovat na internetu různé aktuální informace. Kromě toho se zabýváme tvorbou stálé nabídky pro obyvatele i návštěvníky kraje v několika jazycích.
[*] Zajistit společnou prezentaci všech mikroregionů Moravskoslezského kraje na společné expozici na veletrhu Regiontour 2002 v Brně. ČCCR poskytuje každému kraji s ohledem na počet zahrnujících okresů zdarma plochu na výstavišti.
Oslovili jsme zástupce sdružení v cestovním ruchu, euroregionů a některých měst včetně naší metropole Ostravy. Jsme rádi, že mají zájem účastnit se společné prezentace pod hlavičkou Moravskoslezského kraje a formou partnerství se také podílet na financování stánku.
Místo v systému
Pokud se jedná o úlohu kraje v systému organizace cestovního ruchu, musí mít kraj roli regionálního koordinátora s tím, že bude zároveň prostředníkem mezi státními institucemi a dalšími subjekty v kraji. Sdružení obcí a profesní agentury včetně informačních center pak budou realizátory navržených strategií.
Posláním kraje je aktivní propagace regionu ve vztahu k jiným regionům v České republice i v zahraničí, plnění metodické i koordinační funkce při tvorbě informačního systému a orientačního značení a poskytování poradenských služeb ve vztahu k připravovaným projektům v cestovním ruchu i možnostem získání finančních dotací a grantů.
Od státu a Ministerstva pro místní rozvoj pak očekáváme, kromě aktuálních informací a cílené prezentace v zahraničí, rychlou a profesionální realizaci navržených opatření koncepce státní politiky cestovního ruchu, legislativní aktivitu a zastřešení problémů, jejichž řešení přesahuje působnost krajů.
Odbourat špatnou image
V letošním roce si chceme ujasnit si priority a základní programové cíle v rozvoji cestovního ruchu včetně jejich naplnění konkrétními projekty, jejichž realizaci zahájíme v příštím roce. Moravskoslezský kraj, který tvoří podstatnou část marketingového regionu Severní Moravy a Slezska, nabízí turistům nejen řadu technických a kulturních památek, hustou síť cyklotras, ale také ideální přírodní podmínky pro rekreaci v horských a podhorských oblastech Beskyd, Hrubého a Nízkého Jeseníku i v údolní nivě řeky Odry.
Ve vztahu ke přetrvávajícímu špatném povědomí obyvatel České republiky o Ostravsku a Karvinsku jako o průmyslové krajině nevhodné pro rekreaci, což se už dávno díky revitalizaci změnilo, je jedním z našich hlavních dlouhodobých cílů v cestovním ruchu odbourat špatnou image Moravskoslezského kraje.
Josef Jalůvka,
zástupce hejtmana
FOTO ARCHÍv