Statutární město Ostrava chce zefektivnit činnost některých společností, které založilo. Využít k tomu hodlá zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesních řízeních (koncesní zákon) v souvislosti se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Primátor města Ostravy Ing. Petr Kajnar...
Statutární město Ostrava chce zefektivnit činnost některých společností, které založilo. Využít k tomu hodlá zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesních řízeních (koncesní zákon) v souvislosti se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
Primátor města Ostravy Ing. Petr Kajnar připouští, že využívání koncesí podle koncesního zákona je zatím v plenkách a žádné bližší zkušenosti s využíváním provozování městských společností soukromými firmami prostřednictvím koncesí neexistují. "Každopádně se v rámci uzavírání případného nového smluvního vztahu město bude snažit minimalizovat veškerá možná rizika, která by během něho mohla nastat, a jejich co největší míru přenést na provozovatele," zdůrazňuje.
KONCEPČNÍ STUDIE ZJISTÍ MOŽNOSTI
Koncese je jednou z forem Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP - Public Private Partnership), kdy koncesionář (soukromý subjekt) na popud veřejného sektoru získává právo těžit z vybudované infrastruktury nebo vykonávaných služeb, a toto právo zpravidla uplatňuje tak, že těží zpoplatněním uživatelů. Návrh, údržba, výstavba, financování a provoz jsou v kompetenci soukromého partnera. Metodika ke koncesnímu zákonu vydaná letos v dubnu Ministerstvem pro místní rozvoj ČR uvádí, že soukromý partner přitom získává náklady zpět přímo z uživatelských poplatků. "Forma koncese se hodí pro projekty, které poskytují příležitost pro zavedení uživatelských poplatků, tj. zejména pro projekty z oblasti silniční dopravy, zásobování vodou a nakládání s odpady," praví se dále v metodice.
Primátor poznamenává, že už bylo zadáno vypracování koncepčních studií, které pro vybrané společnosti založené městem zjistí možnosti využití koncesí. Například hlavním cílem koncepční studie správy městské společnosti Vítkovice Aréna, a. s., je navrhnout optimální řešení provozování areálů ČEZ Arény a Multifunkční haly (tyto areály město prostřednictvím společnosti Vítkovice Aréna dosud vlastní a provozuje), případně provozování Vítkovice Aréna s dopadem na její další existenci.
Podobně město Ostrava objednalo koncepční studii, která zhodnotí možnosti provozování systému parkování a odstavování vozidel na jeho území. Studie určí, zda lze všechna parkovací místa sloučit v jeden celek a v případném koncesním řízení pro něj vybrat vhodného koncesionáře z řad soukromých firem.
LZE POUŽÍT I JINÉ VARIANTY
V Ostravě však samotný princip koncesního řízení, v němž se soutěží o co nejmenší ztrátu (dotaci) nebo o největší výnos, neabsolutizují. Primátor totiž na náš dotaz nevyloučil ani možnost, že koncepční studie městu v jeho snaze o zefektivnění svých společností právě tak dobře jako formu koncese navrhne třeba to, aby pro některé své společnosti našlo lepší management. Ing. Petr Kajnar podotýká: "V této chvíli neexistuje žádné rozhodnutí příslušného orgánu města, z něhož by vyplývalo, že koncesní řízení hodláme uplatnit ve všech městských společnostech. Pokud bychom na základě získaných informací dospěli k závěru, že by bylo vhodné provozovat městské společnosti třetími subjekty, postupovali bychom samozřejmě v souladu se zákonem o koncesi a veřejných zakázkách." Podle primátora budou s případnými provozovateli daných veřejných služeb smluvně vytvořeny takové motivační nástroje, aby si město udrželo kontrolu nad fungováním veřejné služby za dohodnutých podmínek včetně případných úprav její ceny teprve až po dohodě obou partnerů.
V Ostravě jsou s přípravou koncesních projektů pro některé městské společnosti teprve na začátku a dokonce není ani rozhodnuto, zda by se některá koncesní řízení měla uskutečnit ještě v tomto volebním období. Na základě dosavadních zkušeností svého města primátor Ing. Petr Kajnar shrnuje: "Pokud někde o vyhlášení koncesního řízení také uvažují, pak by si nejprve měli ujasnit cíle, kterých chtějí dosáhnout. Maximální pozornost věnovat důkladné přípravě podkladů k následnému rozhodnutí, kterou z cest se dát. A v neposlední řadě využít zkušeností z projektů realizovaných už jinde."
(K rozdílu mezi koncesním řízením a veřejnou zakázkou podrobněji na str. 49.)
IVAN RYŠAVÝ