Zákon o hospodaření energií, který je v platnosti od 1. 1. 2001, přinesl zákonnou povinnost podrobit energetické hospodářství auditu pro všechny subjekty v majetku státu, krajů, obcí a příspěvkových organizací, jejichž roční spotřeba energie přesahuje 1500 GJ. Žadatelé o podporu ze Státního...
Zákon o hospodaření energií, který je v platnosti od 1. 1. 2001, přinesl zákonnou povinnost podrobit energetické hospodářství auditu pro všechny subjekty v majetku státu, krajů, obcí a příspěvkových organizací, jejichž roční spotřeba energie přesahuje 1500 GJ. Žadatelé o podporu ze Státního programu úspor předkládají energetický audit vždy, tedy i když jejich spotřeba nepřesahuje zmíněné hodnoty. Náklady na vypracování energetického auditu hradí posuzovaný podnik.
Audit lze chápat též jako kontrolu energetického hospodaření. Hlavní motivací je ale tzv. podnikatelský záměr - úsporná opatření navrhovaná v energetickém auditu jsou podnětem ke snížení provozních nákladů. To už zní mnohem zajímavěji. A mnoho příkladů dokazuje, že tato poslední motivace může být tou hlavní. Školy a nemocnice Energetický audit gymnázia ve středně velkém městě se zabýval analýzou současného stavu spotřeby energie a navrhl soubory energeticky úsporných opatření. Předkládaná opatření se týkala zejména stavební části, např. zateplení stropu nad posledním podlažím a utěsnění oken, tj. úsporných opatření s dobrou návratností vložených prostředků. Energetický audit základní školy v tomto městě navrhl úsporná opatření v systému vytápění - zónové regulace jednotlivých prostor a ve stavební části se zabýval zejména utěsněním oken a zateplením fasád do dvora a štítových stěn. Auditor navrhl soubor úsporných opatření s investicí ve výši zhruba 265 tisíc Kč a návratností 3 roky. Energetický audit okresní nemocnice s 270 lůžky byl vypracován s cílem zajistit podklad pro dlouhodobý rozvoj energetického systému nemocnice. Audit se zabýval analýzou současného stavu výroby, distribuce a spotřeby energie a navrhl soubory energeticky úsporných opatření. Zvláštní důraz byl kladen na zdroj tepla a parní rozvod po areálu. Navržená energetická koncepce systému předpokládá zrušení netechnologických spotřebičů páry a převedení soustavy na teplovodní, včetně změny zdrojové části. U technologických spotřebičů byla navržena lokalizace výroby páry k místům spotřeby. Navržená úsporná opatření v souhrnu přinášejí asi 30 % spotřeby energie areálu, tj. finanční úsporu přibližně 7 mil. Kč/rok při investici 21 mil. Kč. Soustava CZT Energetický audit soustavy centrálního zásobování teplem (CZT) historického centra města byl připraven jako podklad pro rozhodnutí vedení města o řešení investiční akce, zároveň podává informace v rozsahu požadovaném zákonem č. 406/2000 Sb. Audit obsahuje analýzu energetického hospodářství zdroje tepla, rozvodů a budov, navrhuje úsporná opatření a provádí jejich ekonomické vyhodnocení. Základním doporučením zpracovaného auditu je zásadní rekonstrukce soustavy CZT ve zdrojové části, tj. částečná decentralizace zdrojů, vyloučení parního systému distribuce tepla a úpravy na spotřebitelských soustavách. Navržena byla výstavba nových kotelen pro jednotlivé objekty. Bazén a zimní stadión Energetický audit připravil podklady pro vyhlášení výběrového řízení na vstup firmy energetických služeb. Ta bude investovat do úsporných opatření metodou EPC - financování z úspor. Navržená úsporná opatření obsahují osazení kogeneračních zdrojů pro bazén i sportovní halu, jednotný systém řízení spotřeby elektrické energie, revize smluv s dodavatelem elektřiny a zavedení energetického managementu. Pro halu byla navržena rekonstrukce chladícího zařízení s využitím odpadního tepla z chladících kompresorů a recyklace vody z úpravy ledu. Investiční náklad pro vybraná opatření je 8,1 mil. Kč s diskontovanou dobou návratnosti 2,2 roku. Zastupitelstvo města schválilo další fázi - vypsání výběrového řízení na firmu energetických služeb. Juraj Krivošík, SEVEn, Středisko pro efektivní využívání energie, o. p. s., Praha |