01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kontrola kamerovým systémem se záznamem

Může město za účelem prevence kriminality a ochrany majetku kontrolovat veřejná prostranství kamerovým systémem se záznamem? Skutečnost, kdy provozování kamerového systému je Úřadem pro ochranu osobních údajů považováno za zpracování osobních údajů, již byla objasněna v Moderní obci č. 5/2011, str....

Může město za účelem prevence kriminality a ochrany majetku kontrolovat veřejná prostranství kamerovým systémem se záznamem?

Skutečnost, kdy provozování kamerového systému je Úřadem pro ochranu osobních údajů považováno za zpracování osobních údajů, již byla objasněna v Moderní obci č. 5/2011, str. 46 Kamery v bytových domech. Zákon o obcích stanovuje, že do samostatné působnosti obcí spadá i vytváření předpokladů pro zajištění nebo zvýšení bezpečnosti a veřejného pořádku v obci. K naplnění tohoto cíle uvedený zákon dává obci řadu oprávnění, mimo jiné zmocnění ke zřízení obecní policie, nebo může starosta požadovat po Policii ČR spolupráci při zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku.


Jakékoliv zpracování osobních údajů (obrazových záznamů) pořízených prostřednictvím kamerového systému, případně městského kamerového dohlížecího systému, z míst veřejně přístupných (náměstí, veřejná ulice, park apod.) prováděné obcí za účelem předcházení a odhalování pouliční kriminality, zajištění bezpečnosti občanů apod., představuje zásah do soukromého a osobního života subjektů údajů, tedy osob, které se ve sledovaném prostoru pohybují. Tento postup může být porušením práva na ochranu před neoprávněným shromažďováním osobních údajů vyjádřeným v čl. 10 odst. 3 Listiny základních práv a svobod a zákona č. 101/2000 Sb. Podle názoru Úřadu není v případě provozování kamerového systému se záznamem obcí naplněna podmínka § 5 odst. 2 písm. a) zákona.

Podle § 24b odst. 1 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, je obecní policie oprávněna, je-li to potřebné pro plnění jejích úkolů podle tohoto nebo jiného zákona, pořizovat zvukové, obrazové nebo jiné záznamy z míst veřejně přístupných, popřípadě též zvukové, obrazové nebo jiné záznamy o průběhu zákroku nebo úkonu. Podle odst. 2 téhož paragrafu jsou-li k pořizování záznamů podle odst. 1 zřízeny stálé automatické technické systémy, je obecní policie povinna informace o zřízení takových systémů vhodným způsobem uveřejnit.

Z uvedeného vyplývá, že pořizovat zvukové, obrazové nebo jiné záznamy z míst veřejně přístupných, například za účelem předcházení a odhalování pouliční kriminality, zajištění bezpečnosti občanů apod., náleží podle zákona o obecní policii do působnosti obecní policie. Pokud se tedy minula účinností jiná opatření a obec považuje za nezbytné chránit zájmy svých občanů, obecní majetek a účelnost vynakládání obecních prostředků záznamem veřejných prostranství kamerovým systémem, je nezbytné, aby provozovatelem tohoto systému byla obecní policie.

Bude-li obecní (městská) policie v postavení správce osobních údajů ve smyslu zákona, pak v souladu s ustanovením § 18 odst. 1 písm. b) zákona se na takové zpracování nevztahuje oznamovací povinnost podle § 16 zákona. Doba uchování záznamů není předmětným zvláštním právním předpisem upravena. Lze tedy aplikovat ustanovení § 5 odst. 1 písm. e) zákona číslo 101/2000 Sb., podle kterého je správce povinen uchovávat osobní údaje pouze po dobu, která je nezbytná k účelu jejich zpracování.

V dané souvislosti doporučujeme vaší pozornosti stanovisko Úřadu č. 2/2008 »K možnosti obcí provozovat kamerový systém se záznamem na veřejných prostranstvích«, které je dostupné na www.uoou.cz pod tlačítky Názory Úřadu/ K problémům z praxe.

 

Ing. MILAN ŠEVČÍK
Úřad pro ochranu osobních údajů

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down