Prvního července 2002 nabyl účinnosti zákon č. 320/2001, o finanční kontrole ve veřejné správě. Tato právní norma ukládá orgánům veřejné správy a dalším subjektům, které hospodaří s veřejnými prostředky, kontrolovat, zda jsou hospodárně, účelně a efektivně vynakládány.
Povinnost hospodárného nakládání s veřejnými prostředky byla sice v legislativě ukotvena již před platností tohoto zákona, ale nyní jsou vytvořeny zásady, které zajistí jednotný a systémový přístup ke kontrole na všech úrovních veřejné správy a které korespondují s legislativou Evropské unie. Povinnost zavést systém kontroly podle zákona č. 320/2001 Sb. mají vedle dalších subjektů obce s počtem obyvatel nad 15 tisíc obyvatel.
Co bude aplikace zákona znamenat v praxi, jsme se zeptali na Magistrátu města Ostravy a Obvodním úřadě Městské části Praha 10.
Příklad z Ostravy
Oddělení vnitřního auditu bylo zřízeno Magistrátem města Ostravy už v roce 1999 jako jedno z oddělení odboru kontroly.
I před účinností nového zákona byla podle platných zákonů stanovena povinnost obce pečovat o svůj majetek a využívat jej účelně a hospodárně, chránit jej před zničením, odcizením nebo zneužitím. Dále pak hospodařit v souladu se schváleným rozpočtem a provádět pravidelnou, systematickou a úplnou kontrolu svého hospodaření a hospodaření jí zřízených organizací.
"Magistrát města Ostravy rovněž měl a má zákonem určenou povinnost každoročně přezkoumávat hospodaření svých městských obvodů. Zákon č. 320/2001 Sb. přináší zejména nová kritéria pro výkon kontrolní činnosti a vnáší do kontrolní činnosti jednotný systém, přičemž se klade důraz na efektivnost, účelnost a hospodárnost při použití veřejných prostředků. Zavádí jednotné formální členění na veřejnosprávní kontrolu a vnitřní kontrolní systém. U vnitřního kontrolního systému pak hovoří zákon o tzv. řídící kontrole a interním auditu, který musí mít postavení naprosto nezávislé a organizačně oddělené od vedení instituce," uvedla k dané problematice vedoucí odboru interního auditu a kontroly Magistrátu města Ostravy Renata Gembíková.
Vzhledem k tomu, že vnitřní audit byl prováděn Magistrátem města Ostravy již dva roky, je na nové povinnosti lépe připraven. Kontroly finančních prostředků budou stejně jako doposud probíhat průběžně po celý rozpočtový rok dle potřeb, s důrazem na hodnocení celého systému finanční kontroly ke konci roku.
"Kromě 23 městských obvodů budou kontrolovány organizační složky a příspěvkové organizace zřízené městem a městskými obvody a samozřejmě tzv. žadatelé a příjemci veřejné podpory. A to jsou všichni ti, kteří z městského rozpočtu nebo z rozpočtu městského obvodu obdrží dotace, příspěvky, návratné finanční výpomoci a další podpory. Jsou to i podpory poskytnuté formou slev, prostředky poskytnuté ze zahraničí a další. Kontroly provádějí a budou provádět zaměstnanci magistrátu již před schválením dotace, následně po uzavření smlouvy a také průběžně, jako součást svých normálních pracovních povinností. Zákon však umožní všem výkonným i kontrolním pracovníkům se o něj opřít při nárocích na zvýšenou průkaznost všech operací. Následnou veřejnosprávní kontrolu zajišťují zaměstnanci pověření k výkonu této specializované kontrolní činnosti. Také tento výkon kontroly je oddělen od finančního řízení obce a je prováděn podle všech vnitřních pravidel a platných zákonů formou jednorázových kontrolních akcí. To, co nás v současné době nejvíce trápí, není ani tak skutečně velké množství práce, které nás čeká, ale to, že některá sporná a ne zcela jednoznačná ustanovení zákona se do praxe zavádějí obtížně," zdůraznila Renata Gembíková.
Zkušenosti Prahy 10
Podle vyjádření tajemníka Viléma Čermáka Rada Městské části Prahy 10 odsouhlasila zásady aplikace zákona o finanční kontrole na místní podmínky a zároveň schválila plán auditorské činnosti na jeden rok. Bylo zřízeno oddělení vnitřního auditu a současně byl reorganizován odbor kontroly, v jehož rámci působí oddělení veřejnosprávní kontroly. Toto oddělení se zaměří na zřizované příspěvkové organizace. Rada rovněž uložila zpracovat analýzu všech společností, které se ucházejí o peníze ve výběrových řízeních. Auditor ještě před sestavováním rozpočtu zmapuje, kam budou příspěvky směrovány a podle toho vytvoří harmonogram kontrol, a zároveň bude jeho úkolem k aplikaci zákona položit základy. Metodik ekonomického odboru je rovněž nově zřízená funkce. Jeho úkolem je zpracovat analýzy do podoby směrnic.
"Teprve praxe ukáže, kolik pracovníků budeme potřebovat. Jisté je, že pro danou oblast potřebujeme odborníky a že je musíme dobře zaplatit. Dodržování zákona by mělo přispět k celkovému zkvalitnění práce celého úřadu, přičemž vnitřní audit by neměl kontrolovat rozhodnutí samosprávných orgánů. K tomu je kompetentní kontrolní výbor, tedy orgán zastupitelstva. V této fázi se naplnění zákona jeví jako nadlidský úkol, ale povede-li se kontrolní systém správně nastartovat a aplikovat, bude možné včas odhalit finanční operace s eventuálními nesprávnými či protizákonnými postupy. K aplikaci zákona vychází bezpočet obsáhlých metodických pokynů Ministerstva financí ČR, které v této fázi problematiku komplikují," konstatoval Vilém Čermák.
Ludmila Kučerová
|