01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kontrola výše mezd

Smí obec v rámci zákona 320/2001 Sb., o finanční kontrole zřídit systém, kdy jednou z pravidelně kontrolovaných oblastí účetnictví obce (ne příspěvkové organizace) je kontrola výše mezd jednotlivých zaměstnanců obce, pracovníků na dohodu o provedení práce atd.? Pokud ano - a tuto kontrolu budou...

Smí obec v rámci zákona 320/2001 Sb., o finanční kontrole zřídit systém, kdy jednou z pravidelně kontrolovaných oblastí účetnictví obce (ne příspěvkové organizace) je kontrola výše mezd jednotlivých zaměstnanců obce, pracovníků na dohodu o provedení práce atd.? Pokud ano - a tuto kontrolu budou provádět členové zastupitelstva nebo jiní bez spojitosti s vedením obce, jaké mají povinnosti vůči ostatním členům zastupitelstva, pracovníkům, u nichž kontrolu mezd uskutečnili, a veřejnosti?

Na úvod musíme připomenout základní ustanovení zákona, které se dotýká územních samosprávných celků a souvisí s položenou otázkou. Tímto ustanovením je § 9 odst. 3:

"Územní samosprávné celky (tedy i obce) jsou povinny vytvořit systém finanční kontroly podle tohoto zákona, kterým zajistí finanční kontrolu jak svého hospodaření, tak i hospodaření svých organizačních složek a příspěvkových organizací ve své působnosti. Současně zajistí prověřování přiměřenosti a účinnosti tohoto systému a pravidelně, nejméně jednou ročně, jeho hodnocení."

Neobejdeme se rovněž bez vymezení pojmů tak, jak je uvedený zákon chápe. Orgánem veřejné správy pro účely daného zákona je mj. územní samosprávný celek, tedy i obec.

Kontrolním orgánem je orgán veřejné správy, který je podle tohoto zákona nebo jiného zvláštního právního předpisu oprávněný finanční kontrolu u kontrolované osoby vykonávat.

Vedoucím orgánu veřejné správy je v obci starosta obce. Odpovědnost za organizování, řízení a zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly mají právě vedoucí orgánů veřejné správy v rámci své řídicí pravomoci, v obci je touto osobou starosta obce.

Důležité je připomenout, že mimo jiné mají dbát o to, aby finanční kontrolu vykonávali zaměstnanci s kvalifikačními předpoklady, kteří jsou zároveň bezúhonní a u nichž nehrozí střet zájmů podle zvláštních právních předpisů. Zákon tak předpokládá, že finanční kontrolu budou provádět zaměstnanci. Je tedy otázkou, zda kontrolu podle citovaného zákona mohou vykonávat členové zastupitelstva, nebo jiní bez jakéhokoli spojeni s obcí.

Podle mého názoru nelze zaměňovat tuto kontrolu s činností finančního výboru, který má jinou roli a jeho práci, byť stručně a z mého pohledu nedostatečně, upravuje zákon o obcích. Tedy podle mého soudu je kontrola podle zákona č. 320/2001 Sb. odlišná od finanční kontroly finančního výboru, v němž mohou působit zastupitelé.

Kontrolu podle zákona č. 320/2001 Sb. by měli vykonávat zaměstnanci (zákon o jiných osobách nehovoří). Pokud jde o pravidla kontroly, v zákoně č. 320/2001 Sb. je odkazováno na část třetí zákona o státní kontrole číslo 552/91 Sb., která tato pravidla stanovuje.

Zde se mj. uvádí v § 9 k osobám pověřeným výkonem kontrolní činnosti: "Kontrolní činnost vykonávají pracovníci kontrolních orgánů na základě písemného pověření těchto orgánů." Práva a povinnosti kontrolních pracovníků stanovují § 11 a 12 zákona o státní kontrole. Těmi se musí řídit i pracovníci pověření kontrolou podle zákona číslo 320/2001 Sb. v obcích.

Otázka patrně směřuje k určité důvěrnosti těchto údajů - podle mého názoru člen zastupitelstva nemůže nikdy vykonávat kontrolu mezd a dohod o provedení práce, to může jen kontrolní pracovník pověřený starostou obce v rámci systému kontroly, a ti jsou vázáni přísnými pravidly podle zákona o státní kontrole, na který je v zákoně č. 320/2001 Sb. odkazováno. Proto odpadá i odpověď na otázku, jaké má ve vztahu k této kontrole práva a povinnosti.

 

Mgr. JANA HAMPLOVÁ
advokátka členka redakční rady MO

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down