Kraj má právo chtít po obcích, aby se na zajišťování své dopravní obslužnosti finančně podílely, rozhodl soud

Středočeský kraj včera uspěl u Krajského soudu v Praze ve sporu s městem Kladno kvůli spolufinancování dopravní obslužnosti. Jde o v pořadí pátou prohru statutárního města. Soud potvrdil argumenty kraje týkající se zavádění Standardů dopravní obslužnosti (SDO). Stížnosti Kladna a jeho primátora Milana Volfa již v minulosti odmítlo Ministerstvo vnitra ČR, dále také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a ve věci již jednou rozhodoval i krajský soud. Neuspěla ani kasační stížnost jednoho kladenského občana u Nejvyššího správního soudu.

Déle než rok trvající spor mezi Středočeským krajem a městem Kladno má další soudní dohru. Kladno včera opět neuspělo u Krajského soudu v Praze se svou žalobou na kraj kvůli omezení dopravní obslužnosti. Jde tak o pátou prohru. Krajský soud letos v lednu odmítl žalobu na ochranu před nezákonným zásahem kraje, který měl spočívat v omezení dopravní obslužnosti prostřednictvím vyškrtání vybraných linek a vyřazení kladenské MHD ze systému Pražské integrované dopravy (PID). Krajský soud tehdy dospěl k závěru, že nebyly splněny procesní předpoklady pro věcné projednání žaloby. Nejvyšší správní soud však následně vrátil věc krajskému soudu k opětovnému projednání.

„Z rozhodnutí soudu mám samozřejmě radost, jelikož opět potvrzuje, že postupujeme v souladu se zákonem. Z čeho rozhodně však radost nemám, je fakt, že pan primátor Volf si nadále bere občany Kladna jako rukojmí, což mě velmi mrzí. Středočeská doprava má sloužit všem Středočechům a naším cílem je, aby byla maximálně dostupná a komfortní pro všechny. Proto vyzývám pana primátora, abychom konečně společně usedli k jednacímu stolu a dohodli se na nastavení pravidel tak, aby žádný občan kraje nebyl při využívání poskytovaných služeb, zejména z důvodu politických postojů, omezován. Stále věřím, že je naši společnou snahou zvyšovat kvalitu života v kraji,“ uvádí krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký

Ten zároveň připomněl, že město Kladno v čele s primátorem Milanem Volfem čerpá z kladenské městské kasy „neuvěřitelné finanční prostředky na právníky, aby prohrával jeden spor jen za druhým". Přitom podle krajského radního Středočeský kraj už několikrát upozorňoval Kladno na to, že je v kompetenci kraje zavádět SDO a zároveň rozhodnout, v jakém rozsahu dopravní obslužnost na svém území zajistí.

O co ve sporu Kladna s krajem ohledně financování dopravní obslužnosti šlo

Středočeský kraj přistoupil v systému Pražské integrované dopravy v oblasti Kladenska ke změnám tras linek a jízdních řádů na začátku září 2022. Důvodem byla neúspěšná jednání o zapojení Statutárního města Kladna do krajem vytvořeného systému Standardů dopravní obslužnosti, kdy Středočeský kraj coby objednatel regionální autobusové dopravy byl nucen přistoupit k úpravě spojů tak, aby vyhověl základním principům schváleným v rámci zavedených standardů. „V posledních měsících jsou kolegové z Integrované dopravy Středočeského kraje v jednání o znovuzavedení kladenského MHD do systému PID a věřím, že se po tomto rozsudku konečně s městem domluvíme i na opětovném zapojení města do systému nejen v oblasti MHD, doplňuje Petr Borecký.

Město Kladno a jeho vedení podle Petra Boreckého ani nereflektovalo výzvu kladenských občanů, kteří nedávno vyzvali zástupce města i kraje k jednání.  „My jsme byli, jsme a budeme připravení usednout k jednacímu stolu. Řešení samozřejmě existují a byla už Kladnu v minulosti ze strany Středočeského kraje opakovaně předložena. Znovu však opakuji, že každé řešení musí být nalezeno v mantinelech Standardů dopravní obslužnosti tak, aby pro Kladno platila stejná pravidla jako pro všechna ostatní města a obce v našem kraji. Je třeba také říct, že se do systému zapojily již téměř všechny obce, a to včetně velkých měst, jako je Mladá Boleslav či Příbram," konstatuje Petr Borecký s tím, že Bohužel, jediným, kdo si postavil hlavu, byl primátor Volf. Byl to on, kdo prohlásil, že vyřešení nedosáhneme u kulatého stolu, ale u soudu. Tak dobře. Soud tedy rozhodl a já věřím, že nyní již můžeme najít řešení tak, aby Kladeňáci nebyli na postupu vedení města biti,“ uzavírá Petr Borecký.
O zajišťování dopravní obslužnosti obcí na území krajů jsme psali mj. zde: https://moderniobec.cz/krajsky-soud-v-praze-posvetil-standardy-dopravni-obsluznosti-ktere-zavadi-stredocesky-kraj/ nebo zde: https://moderniobec.cz/pardubicky-kraj-omezil-verejnou-dopravu-a-hleda-noveho-dopravce/ .

/zr/

Ilustrační foto: archiv Středočeského kraje

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down