Krajský soud v Praze posvětil standardy dopravní obslužnosti, které zavádí Středočeský kraj

Město Kladno neuspělo u pražského Krajského soudu ve sporu týkajícího se zavádění Standardů dopravní obslužnosti (SDO). Jde tak o třetí instituci, která potvrdila zákonné argumenty kraje týkající se zavádění SDO. Ve hře je ještě možnost, aby Kladno podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Už dříve stížnosti Kladna odmítlo jak Ministerstvo vnitra ČR, tak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Této kauze se podrobněji věnuje lednové vydání Moderní obce, které již bylo odesláno do tisku a ke čtenářům se bude expedovat 4. ledna 2023.

Podle včera obdrženého usnesení soudu byla žaloba statutárního města Kladna odmítnuta, neboť nespadá pod rozsah tzv. zásahové žaloby dle zákona. „Soud tedy plně přisvědčil argumentaci Středočeského kraje, že bylo v jeho kompetenci SDO zavést a že je plně v kompetenci kraje rozhodnout, v jakém rozsahu dopravní obslužnost na území kraje zajistí. Soud rovněž konstatoval, že zavedením standardů dopravní obslužnosti kraj nikterak nezasáhl do pravomocí města Kladno ani jej nijak nezkrátil na jeho právech. Soud výslovně konstatoval, že městu Kladnu chybí jakékoli hájitelné tvrzení, že zavedením standardů dopravní obslužnosti Středočeský kraj jakkoli zasáhl do práv města Kladna,“ prohlásil k tomu Petr Borecký, středočeský radní pro oblast veřejné dopravy.

Středočeský kraj s platností od 1. 9. 2022 přistoupil v systému PID v oblasti Kladenska ke změnám tras linek a jízdních řádů. Důvodem byly právě neúspěšná jednání o zapojení Statutárního města Kladna do systému SDO, kdy Středočeský kraj, coby objednatel regionální autobusové dopravy, byl nucen přistoupit k úpravě spojů tak, aby vyhověl základním principům schváleným v rámci zavedených standardů. Město Kladno v tomto ohledu dlouhodobě argumentuje nezákonností, proto prostřednictvím advokátní kanceláře podalo podnět na Ministerstvo vnitra ČR, ÚOHS a v neposlední řadě se obrátilo na soud i přes to, že kraj měl zpracován právní posudek, který jasně potvrzoval, že postupuje zcela v souladu s legislativou.

Od samého počátku veřejně říkám, že postup vedení města Kladna a jeho primátora Milana Volfa je z hlediska řádného hospodáře neobhajitelný a znamená jen mrhání veřejnými penězi za právníky. Dnešní rozhodnutí soudu jen potvrzuje, že zavedení SDO, které zavádějí férová pravidla do spolufinancování veřejné dopravy mezi krajem a obcemi, bylo správným krokem. Kladenská městská kasa, kvůli krokům svého vedení, bude muset zaplatit výdaje za služby právní kanceláře Weinhold Legal. Byl to totiž právě kladenský primátor Milan Volf, který si najal právníky soudní spor inicioval. Za Středočeský kraj říkám, že jsme stále připraveni ohledně řešení dopravy na Kladensku věcně jednat a věřím, že s novým náměstkem primátora pro dopravu, věc, s ohledem na aktuální rozhodnutí soudu, odblokujeme, uvedl dále Petr Borecký.

Kladno se nemůže na kraji soudní cestou ničeho domáhat. Na jednu stranu je škoda, že soud jasně nevymezil pojem „dopravní obslužnost“, ani nevyřešil, co tedy má kraj ze svého rozpočtu zajišťovat, ale to potvrzuje náš názor, že tyto záležitosti nelze řešit soudní cestou a je to součást práva na samosprávu, do kterého nelze takto shora zasahovat, uzavřel Petr Borecký.

Proti rozhodnutí Krajského soudu v Praze je možné podat ještě kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. 

PRIMÁTOR KLADNA: CELÝ SYSTÉM STOJÍ NA VODĚ

Kladno se svými bezmála 70 tisíci obyvateli a z něhož za prací linkami veřejné autobusové dopravy dojíždějí do Prahy možná až desítky tisíc lidí, má patrně smůlu proto, že výrazně vyčnívá z řady ostatních devíti okresních měst na území Středočeského kraje. (Jediné další statutární město Mladá Boleslav má zhruba 42 tisíc obyvatel, přičemž na jeho území působí jeden z největších zaměstnavatelů v ČR z řad soukromých firem – společnost Škoda Auto a.s.) To vede i k nemalému tlaku na fungování značného počtu autobusových linek a co nejvyšší jejich kapacity pro dopravní spojení Kladna s českou metropolí.

Na základě Standardů DO stanovených Středočeským krajem by tak Kladno podle jeho primátora Milana Volfa mělo na dopravní obslužnosti doplatit 12 milionů korun.  Kladno už 4. října u Krajského soudu v Praze podalo žalobu proti nezákonnému zásahu dle ust. § 82 soudního řádu správního, kterou se domáhá navrácení stavu dopravy takovým způsobem, který bude odpovídat minimálnímu rozsahu dopravní obslužnosti existujícímu před 1. zářím 2022.

Milan Volf pro Moderní obec koncem listopadu krátce shrnul důvody, proč se město obrátilo na soud: „Už jen například proto, že Standardy DO jsou vytvořené bez dopravních průzkumů. A byť byl vedením kraje deklarován opak, sám kraj se několikrát usvědčil ze lži. Data z průzkumu nám i přes několik výzev nebyla předložena a dozvídáme se, že dopravní průzkum probíhá až nyní a výsledky by měly být až v lednu letošního roku! Celý systém stojí na vodě. Jeho hlavním kritériem je počet obyvatel obce, nikoliv reálný počet cestujících."

"Kritérium vycházející z počtu obyvatel navíc vůbec nerespektuje velikost města Kladna, protože maximem je zde sedm tisíc obyvatel. Kladno jich však má desetkrát tolik! SDO jsou tedy netransparentní a navíc nejednotné, když jsou vůči účastníkům ve stejném postavení nabízeny rozdílné smluvní podmínky. Konkrétně vůči Kladnu vytvořil kraj cílený nátlak a k 1. září dopravu omezil s nepravdivým odůvodněním, že Kladno nejedná a že je »černým pasažérem«," uvedl dále Milan Volf.

Dodejme také, že s přijetím Standardů dopravní obslužnosti měly problém i některé další obce a města ve středních Čechách. Kladno proto už dříve rozeslalo všem obcím ve „svém“ okrese i dalším vybraným obcím a městům své konkrétní námitky proti standardům a nabídlo všem osloveným radnicím pomoc při jednání s krajem. „Faktická odezva byla z různých příčin malá. Většina obcí se podvolila nátlaku kraje a podepsala. S některými obcemi na řešení standardů spolupracujeme,“ svěřil se Moderní obci primátor Milan Volf.

Podle jeho názoru stávající legislativa by měla jednoznačně upravit to, že smlouva, kterou obce financují dopravní obslužnost, je veřejnoprávní povahy, s výjimkou smluv s dopravci, které jsou veřejnou zakázkou. To by, jak primátor dále uvedl, odstranilo řadu rizikových oblastí a vyřešilo základní spor, protože taková smlouva musí být v souladu se zákonem i s veřejným zájmem a nesmí zákon obcházet, jako se tomu děje při současné aplikaci středočeských Standardů dopravní obslužnosti.*

/tz, rš/

Ilustrační foto: Krajský soud v Praze

Foto: archiv soudu

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down