01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

KRÁLÍKY MAJÍ OPERAČNÍ PLÁN

Na základě zřizovací listiny zajišťují Technické služby města Králíky sběr a svoz tuhého komunální odpadu (TKO), správu a údržbu technického zařízení města a obcí, což představuje čištění města (letní, zimní), údržbu a opravy veřejného osvětlení, údržbu zeleně, opravy místních komunikací, správu a...

Na základě zřizovací listiny zajišťují Technické služby města Králíky sběr a svoz tuhého komunální odpadu (TKO), správu a údržbu technického zařízení města a obcí, což představuje čištění města (letní, zimní), údržbu a opravy veřejného osvětlení, údržbu zeleně, opravy místních komunikací, správu a údržbu hřbitovů.

Největší položkou rozpočtu jsou služby spojené se sběrem a svozem TKO, které zajišťujeme pro zhruba 10 tisíc obyvatel a pro právnické osoby a živnosti v Králíkách a obcích Mladkov, Lichkov, Červená Voda, Dolní Morava a Malá Morava. Odpady likvidujeme ve spolupráci s firmami RCP RECYCLING PARK Brno a EKOLA České Libchavy.

pro ČIŠTĚNÍ MĚSTA

Stejnou částku věnujeme i na čištění města. Králíky a okolí se stávají významnou turistickou oblastí. Aktivity, které vyvíjí městský úřad ve spolupráci s dalšími institucemi, směřují k dalšímu zatraktivnění života v regionu. Pro návštěvníky i pro občany udržujeme čistotu a příjemné prostředí. Městský úřad ve spolupráci s Technickými službami postupně vybavuje město vhodným mobiliářem, jako jsou autobusové čekárny, odpadkové koše, lavičky, veřejné osvětlení apod. Péče o čistotu města vyžaduje dennodenní starost našich zaměstnanců.

K zajištění její vysoké úrovně je však nutná technika. V našich podmínkách není možné vybavit Technické služby výkonnými stroji zahraniční výroby. Zařízení, která používáme, jsou zastaralá a jejich výkonnost omezená. Proto jsou využíváni nezaměstnaní vedení Úřadem práce Králíky, kteří ručně čistí a upravují problémové plochy. Na čištění města se také podílejí vojáci v civilní službě.

Zpracovaný harmonogram letního čištění preferuje střed města a lokality s vyšším soustředěním občanů a zvýšenou intenzitou dopravy.

ZIMNÍ ÚDRŽBA

Město a okolí je zajímavé i pro zimní rekreaci a lyžování. To však klade velké nároky na udržení sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací. Pro tyto účely zpracováváme každoročně "Operační plán zimní údržby komunikací", který v souladu s obecně závaznými právními předpisy stanoví práva a povinnosti správce místních komunikací a práva a povinnosti uživatelů komunikací ve městě. Operační plán je každý rok schvalován radou města a stává se obecnou vyhláškou pro příslušné zimní období.

Rozsah povinností správce místních komunikací je stanoven v souladu se zákonem č. 13/1997 Sb. s přihlédnutím ke společenským potřebám na straně jedné a ekonomickým možnostem městského úřadu a správce místních komunikací na straně druhé.

Zimní údržbou místních komunikací se rozumí zmírňování nebo odstraňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti. Sjízdností městských komunikací je takový stav, který umožňuje jízdu motorových a nemotorových vozidel přizpůsobenou dopravně-technickému a stavebnímu stavu komunikací, povětrnostním podmínkám, vlastnostem vozidla a nákladu a schopnostem řidiče. Schůdností se rozumí takový stav komunikací určených výhradně pro chodce, který umožňuje chůzi přizpůsobenou i dalším předvídatelným okolnostem. Závady ve sjízdnosti a schůdnosti v zimním období při spadu sněhu a náledí se nedají plně odstranit, ale pouze zmírnit. Řidiči a chodci jsou proto povinni přizpůsobit jízdu a chůzi stavu komunikací a dbát zvýšené opatrnosti.

ZÁKLADNÍ POVINNOSTI

Technické služby mají dle Operačního plánů tyto základní povinnosti:

- zmírňovat a odstraňovat závady ve sjízdnosti a schůdnosti na místních komunikacích po celé zimní období, tj. od 1. 11. do 15. 3.,

- řídit a kontrolovat průběh prováděných prací souvisejících se zimní údržbou a o této činnosti vést předepsanou evidenci,

- úzce spolupracovat s orgány městského úřadu a orgány Policie ČR,

- na celé zimní období vypracovat rozpis služeb pohotovostí pracovníků TS pro zimní údržbu, kteří kontrolují stav MK denně od 4.00 hod.,

- určit pohotovostní služby pro dny pracovního klidu,

- uzavřít dohodu se střediskem Správy a údržby silnic o napojení na jejich služby,

- podle povětrnostní situace a meteorologických předpovědí upřesňují rozsah prací.

Postup provádění zimní údržby (odklízení sněhu a posyp) sleduje tyto priority:

[*] provoz dopravy a zásobování,

[*] provoz zdravotní služby, hasičských vozidel, pohotovostní služby VČE, trasy svozu TKO,

[*] frekventované trasy pohybu občanů,

[*] objednávky jiných organizací (ČD, rampy prodejen, dvory podnikatelských subjektů apod.),

[*] ostatní plochy a komunikace ke garážím.

PODLE DŮLEŽITOSTI

Jednotlivé místní komunikace jsou rozděleny do tříd podle důležitosti, přičemž prioritní komunikace musí být průjezdné do 5.00 hod. a další pak v návaznosti do 7.00 hod a 10.00 hod. Současně jsou vymezeny chodníky, které udržujeme. Jedná se hlavně o chodníky kolem průjezdních silnic, chodníky a náměstí a další komunikace sloužící výhradně pro chodce. Ty jsou jmenovitě vymezeny. Ostatní chodníky v zastavěné části nejsou čištěny z důvodu množství sněhu vyhrnutého z komunikací.

V operačním plánu jsou stanoveny základní technologické postupy pro zajišťování zimní údržby. Po provedeném prohrnutí zajišťujeme posyp komunikací, který provádíme čistou lomovou drtí frakce 2/5 mm. Na dopravně důležitých místech a ve středu města používáme solanku a kombinovaný posyp drtě se solankou.

Technické služby obhospodařují v zimním období 42 km místních komunikací, z toho ve městě 22 km a 6,5 km chodníků a v osadách 20 km komunikací. Přejezdy mezi městem a osadami se pohybují v průměru okolo 12 km.

Pro zajištění těchto prací máme k dispozici tyto mechanizační prostředky: traktor Z 7245 H se zadní a přední radlicí, traktor Z 7245 H se zadní radlicí a přední sněhovou frézou, sypač Š 706 MTSP s čelní radlicí (případně šípovým pluhem) a UNC 060 s přední nájezdovou lžící.

Na deponii v areálu Technických služeb je k dispozici asi 50 tun inertního posypového materiálu s možností naložení v nepřetržitém provozu (pro rychlý pohotovostní zásah je na vozidle v garážích TS temperováno 10 t).

Všichni řidiči mají v pracovněprávních vztazích dojednanou povinnost v zimním období (kromě již rozepsaných pohotovostních služeb) pečovat o zimní údržbu i mimo pracovní dobu dle pokynů Technických služeb města. Pracovní zatížení zaměstnanců je v zimním období velmi vysoké. Řidiči v kalamitních situacích pracují nepřetržitě i 16 hodin denně.

Pro zajištění údržby komunikací v integrovaných obcích jsou smluvně využity prostředky dodavatelských firem, např. ZEOS, Stavofin, Agrostav, VYDRUS apod. S těmito a dalšími firmami spolupracujeme zejména v době kalamitní situace využíváním jejich mechanizmů, vozidel a pracovníků pro urychlené zajištění sjízdnosti.

Při větším přívalu sněhu zajišťujeme jeho odvoz z ulic a náměstí tak, aby byly komunikace vůbec průjezdné a bylo umožněno další prohrnování. V úzkých ulicích ve středu města to ale činí velké problémy. Nakládání a odvoz sněhu se děje za provozu. Výjimečně omezujeme provoz dopravními uzavírkami a řidiči nejsou ochotni v některých případech toto respektovat.

PRŮBĚŽNÁ KONTROLA

Technické služby zajišťují prodej posypového materiálu občanům, podnikatelům a obchodům k posypu chodníků. Pro správce objektů nabízíme i montážní plošinu pro odstraňování rampouchů, které často ohrožují provoz na komunikacích a chodnících.

S dostupnými mechanizačními prostředky se nám daří zajistit sjízdnost v zimním období s vypětím všech sil. Přesto občas dochází k problémům v určitých úsecích místních komunikací. To se pak řeší operativně s pomocí těžké techniky (frézy a buldozery).

Městský úřad průběžně kontroluje plnění úkolů. Při vyhlášení kalamitní situace se svým zástupcem účastní řízení prací.

Příslušníci Policie ČR rovněž informují vedoucí pracovníky Technických služeb o závadách ve sjízdnosti a schůdnosti, které zjistí při výkonu služby. Spolupráci s Policií využíváme i v případech, kdy zaparkovaná vozidla tvoří překážku a znemožňují zimní údržbu.

Kromě čištění místních komunikací opravujeme a rekonstruujeme jejich povrch. Dále zajišťujeme povrchové úpravy překopů, údržbu a výměnu svislých dopravních značek, vodorovné dopravní značení, údržbu a opravu zábradlí, údržbu silničních propustků a příkopů, čištění a údržbu uličních vpustí.

JOSEF KNETTIG,

ředitel Technických služeb Králíky

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down