01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Křižovatky v Litomyšli zaujaly

Okružních křižovatek je po celé republice už jako máku, přičemž mnohé z nich se sobě navzájem podobají jako vejce vejci. Čím je tedy projekt Komplex dvou okružních křižovatek v Litomyšli tak zajímavý, že letos vyhrál soutěž Cesty městy?

Projekt především řeší komplikovanou dopravní situaci na severním okraji historického centra Litomyšle, které je městskou památkovou rezervací. Jen pouhých 50 metrů od sebe vzdálené nové okružní křižovatky, jedna na silnici I/35, která je navíc trasou nadrozměrných nákladů, a další na silnici II/360, nyní zaručují plynulejší a bezpečný příjezd do středu města i výjezd z něj, stejně jako bezpečnost chodců, kteří se v této lokalitě pohybují mezi centrem a železničním nádražím i v rámci projektu obměněnou autobusovou zastávkou.

BEZPEČNOST NEVYLUČUJE KRÁSU

Hodnotitelská komise soutěže ocenila také ochranné ostrůvky a nasvětlené přechody pro pěší i úpravy parteru včetně zeleně. »Kombinace jednotlivých prvků zklidňování, jejich kvalitní provedení a vybavení frekventovaných veřejných prostorů mobiliářem včetně výtvarného díla přispělo k dosažení optimálního měřítka obou prostorů, jejich začlenění do urbanistické struktury malého města, a tím k celkovému obohacení jeho obrazu,« praví se v odborném komentáři komise.

Projektant Ing. Zbyněk Neudert, který zpracovával projekt spolu s Pavlem Müllerem, DiS (oba jsou z vysokomýtské firmy OPTIMA, s. r. o.), zdůrazňuje, že ačkoliv obě křižovatky navzájem dělí zhruba padesát metrů, fungují zcela spolehlivě. »Je to způsobeno také tím, že silnici II. třídy a především místní komunikace od náměstí využívají zejména osobní vozy, jež se potom poměrně rychle dokážou připojit do proudu vozidel na silnici I. třídy, který je okružní křižovatkou zpomalen,« upřesňuje Ing. Zbyněk Neudert.

CO TĚŠÍ STAROSTU

Nezaujatý pozorovatel, který tuto část Litomyšle znal už dříve, určitě dá za pravdu starostovi Michalu Kortyšovi, který si kromě výrazného zvýšení bezpečnosti silničního provozu a chodců, zklidnění dopravy i podstatně lepšího dopravního napojení přilehlých lokalit nejvíce považuje to, že se celý prostor zkultivoval, zmizely odtud rozměrné, fádně neurčité asfaltové plochy, přibyla nová výsadba a moderně se vyřešilo nasvětlení bezbariérových přechodů i středních dělicích ostrůvků pro chodce.

NEJTĚŽŠÍ? ZAJISTIT FINANCOVÁNÍ!

Nejsložitější při přípravě projektu o celkových nákladech 23 mil. Kč podle starosty Michala Kortyše bylo »přesvědčit příslušné orgány o prospěšnosti akce a sehnat potřebné peníze«. Zatímco financování výstavby větší okružní křižovatky na státní silnici I. třídy zajišťovalo Ředitelství silnic a dálnic s využitím dotace (18,2 mil. Kč) poskytnuté Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI), prostředky na vybudování menší křižovatky na krajskou silnici II. třídy radnice musela aktivně opatřit sama. Nakonec se jí podařilo získat dotaci z ministerstva financí ve výši 3,9 mil. Kč, k níž z vlastního rozpočtu přidala 0,9 mil. Kč.

Na menší z obou křižovatek byla v zájmu lepších rozhledových poměrů nutná demolice přilehlého nebytového objektu. I když jeho majitelé při vypořádání vlastnictví s městem dobře spolupracovali, byrokracie spojená s vyvlastněním dala zaměstnancům radnice pořádně zabrat.

Projektant Ing. Zbyněk Neudert dodává, že velmi obtížné bylo rovněž celou stavební investici provést za silničního provozu, pouze provizorně omezeného dopravním značením.

ZKLIDNĚNÍ PRŮTAHU MĚSTEM BUDE POKRAČOVAT

Prémii 85 tisíc korun, která byla spojena s vítězstvím v kategorii Bodová řešení soutěže Cesty městy, město hodlá využít na financování studie dalšího zklidnění průtahu silnice I/35. Ta by měla prokázat, zda by bylo možné všechna tato nově chystaná opatření provádět při současném dopravním zatížení, nebo až následně po výstavbě rychlostní silnice R 35 v úseku Ostrov-Staré Město či po vybudování obchvatu města.

Ale ještě předtím radnice chce na rušném průtahu silnice I/35 městem zřizovat další střední dělicí ostrůvky v bezbariérové úpravě s přechody pro chodce. Kvůli formálním nedostatkům v žádosti Litomyšl zatím na dotaci z SFDI pro tento účel letos nedosáhla. »Příští rok však o dotaci požádáme znovu a naše žadost už určitě bude i po formální stránce v pořádku,« potvrdil starosta Michal Kortyš.

IVAN RYŠAVÝ

Celý prostor se zkultivoval, zmizely odtud rozměrné, fádně neurčité plochy a moderně se vyřešilo nasvětlení přechodů i středních dělicích ostrůvků.

Vnější průměr menší okružní křižovatky je 27 m při šířce jízdního pásu 6 m.

IFOTO: JAROSLAV HORÁK

Okružní křižovatka na silnici I/35 má vnější průměr 40 m při šířce jízdního pruhu 5,5 m. Zvýšený prstenec je kvůli trase nadrozměrných nákladů excentrický, šířku má 3,0-5,0 m.

FOTO: ARCHIV MĚSTA/PAVEL VOPÁLKA

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down