KRIZOVÝ MANAGEMENT VE STÁTNÍ SPRÁVĚ Podle platné legislativy nese komplexní odpovědnost za obranu státu i za řešení všech krizových situací vojenského charakteru v plném rozsahu vláda. Vyhlášení válečného stavu - jako největší krizové situace - je však v kompetenci Parlamentu ČR. Procedurálně s...
KRIZOVÝ MANAGEMENT VE STÁTNÍ SPRÁVĚ
Podle platné legislativy nese komplexní odpovědnost za obranu státu i za řešení všech krizových situací vojenského charakteru v plném rozsahu vláda. Vyhlášení válečného stavu - jako největší krizové situace - je však v kompetenci Parlamentu ČR. Procedurálně s jeho vyhlášením musí souhlasit nadpoloviční většina všech poslanců a nadpoloviční většina všech senátorů.
Dle mezinárodního práva může faktický válečný stav nastat i na základě agrese uskutečněné bez formálního vyhlášení války.
Právní vztahy, organizační východiska a odpovědnosti, které souvisejí s obranou státu, jsou v současnosti upraveny zejména těmito základními dokumenty:
[*] ústavním zákonem č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky,
[*] zákonem č. 222/1999 Sb., o zjišťování obrany České republiky,
[*] zákonem č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky,
[*] zákonem č. 218/1999 Sb., o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech.
Krizové zákony vojenského charakteru byly přijaty na sklonku roku 1999 a zatím nepočítaly s organizační reformou veřejné správy. V budoucnu bude třeba tyto zákony ještě novelizovat.
V současnosti je koordinací činnosti ústředních orgánů, správních orgánů a orgánů samosprávy a právnických osob důležitých pro obranu státu při přípravě k obraně, na základě zákona č. 2/1969 Sb., (tzv. kompetenční zákon) pověřeno Ministerstvo obrany.
Na okresní úrovni je za řešení problematiky všech krizových situací odpovědný přednosta okresního úřadu (OkÚ). Zákon č. 403/1992 Sb., o okresních úřadech, úplné znění zákona č. 425/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů stanoví, že správním úřadem vykonávajícím státní správu ve svém územním obvodu je okresní úřad.
Zákon č. 403/1992 Sb. umožňuje okresnímu úřadu vydávat pro územní obvod okresu na základě zmocnění v zákoně a v jeho mezích právní předpisy s názvem "nařízení okresního úřadu". Kromě jiného stanoví okresnímu úřadu plnit úkoly, spojené s mobilizačními přípravami státu a úkoly civilní obrany.
Obec je oprávněna na svém území vydávat v samostatné působnosti obecně závazné vyhlášky a jiná usnesení obecního zastupitelstva ve smyslu zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. Ve věcech přenesené působnosti je obec podřízena okresnímu úřadu.
Obrana státu a v mnohých případech i řešení krizových situací nevojenského charakteru je rovněž založena na komplexním systému hospodářské mobilizace. Jedná se o organizační, materiální, personální a jiná opatření, kterými ústřední orgán státní správy zabezpečuje mobilizační dodávku pro potřeby ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů za stavu ohrožení a válečného stavu. Cílem je připravit fungování hospodářství k zajištění nezbytných potřeb ozbrojených sil a obyvatelstva za branné pohotovosti státu, případně i za jiných krizových situací a mimořádných událostí.
Konkrétním výstupem systému hospodářské mobilizace jsou krizové plány hospodářské mobilizace jednotlivých subjektů, které vyjadřují jejich činnost a opatření v nouzovém stavu, ve stavu ohrožení státu a ve válečném stavu. Mezi opatření hospodářské mobilizace patří výstavba mobilizační infrastruktury, uchování výrobních schopností, vytváření státních hmotných rezerv a zvláštních zásob vybraných komodit a finančních prostředků.
Tato opatření realizují a jsou za ně odpovědny orgány státní správy, právnické a fyzické osoby ustanovené vládou za subjekty hospodářské mobilizace a jejich subdodavatelé. V rámci tohoto systému může být okresním úřadem, resortem státní správy nebo vládou uložena subjektu hospodářské mobilizace státní objednávkou povinnost poskytovat zadavateli životně důležité předměty a služby.
Na subjekty hospodářské mobilizace se navíc vztahuje povinnost zpracovat krizový plán hospodářské mobilizace. Tento dokument závazně stanovenou formou popisuje základní činnosti a opatření, nezbytné pro zabezpečení kontinuity podnikání nebo jiných funkcí, prováděných v závislosti na druhu krizové situace, a plánuje činnosti a potřeby, nezbytné pro splnění požadavků na dodání požadovaných předmětů a služeb za běžného provozu a za stavu vojenského ohrožení státu. Vybrané údaje předává objednateli mobilizační objednávky, odborně příslušnému ústřednímu orgánu státní správy, Správě státních hmotných rezerv a OkÚ. Předané údaje je povinen neustále aktualizovat.
Subjektem hospodářské mobilizace rozumíme dodavatele mobilizační dodávky, stanoveného postupem podle návrhu zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy. Subjekt je jmenován a odvoláván rozhodnutím předsedy Správy státních hmotných rezerv na návrh orgánu státní správy.
Tato oblast je nově upravena zákonem o hospodářských opatřeních pro krizové stavy, který nabude účinnosti 1. ledna 2001. Tím bude po dlouhé době legislativně komplexním způsobem pokryta celá oblast krizového managementu.
LENKA SMEJKALOVÁ,
specializace krizová komunikace