01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

KRIZOVÉ SITUACE VOJENSKÉHO CHARAKTERU (IV)

KRIZOVÝ MANAGEMENT VE STÁTNÍ SPRÁVĚ Podle platné legislativy nese komplexní odpovědnost za obranu státu i za řešení všech krizových situací vojenského charakteru v plném rozsahu vláda. Vyhlášení válečného stavu - jako největší krizové situace - je však v kompetenci Parlamentu ČR. Procedurálně s...

KRIZOVÝ MANAGEMENT VE STÁTNÍ SPRÁVĚ

Podle platné legislativy nese komplexní odpovědnost za obranu státu i za řešení všech krizových situací vojenského charakteru v plném rozsahu vláda. Vyhlášení válečného stavu - jako největší krizové situace - je však v kompetenci Parlamentu ČR. Procedurálně s jeho vyhlášením musí souhlasit nadpoloviční většina všech poslanců a nadpoloviční většina všech senátorů.

Dle mezinárodního práva může faktický válečný stav nastat i na základě agrese uskutečněné bez formálního vyhlášení války.

Právní vztahy, organizační východiska a odpovědnosti, které souvisejí s obranou státu, jsou v současnosti upraveny zejména těmito základními dokumenty:

[*] ústavním zákonem č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky,

[*] zákonem č. 222/1999 Sb., o zjišťování obrany České republiky,

[*] zákonem č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky,

[*] zákonem č. 218/1999 Sb., o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech.

Krizové zákony vojenského charakteru byly přijaty na sklonku roku 1999 a zatím nepočítaly s organizační reformou veřejné správy. V budoucnu bude třeba tyto zákony ještě novelizovat.

V současnosti je koordinací činnosti ústředních orgánů, správních orgánů a orgánů samosprávy a právnických osob důležitých pro obranu státu při přípravě k obraně, na základě zákona č. 2/1969 Sb., (tzv. kompetenční zákon) pověřeno Ministerstvo obrany.

Na okresní úrovni je za řešení problematiky všech krizových situací odpovědný přednosta okresního úřadu (OkÚ). Zákon č. 403/1992 Sb., o okresních úřadech, úplné znění zákona č. 425/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů stanoví, že správním úřadem vykonávajícím státní správu ve svém územním obvodu je okresní úřad.

Zákon č. 403/1992 Sb. umožňuje okresnímu úřadu vydávat pro územní obvod okresu na základě zmocnění v zákoně a v jeho mezích právní předpisy s názvem "nařízení okresního úřadu". Kromě jiného stanoví okresnímu úřadu plnit úkoly, spojené s mobilizačními přípravami státu a úkoly civilní obrany.

Obec je oprávněna na svém území vydávat v samostatné působnosti obecně závazné vyhlášky a jiná usnesení obecního zastupitelstva ve smyslu zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. Ve věcech přenesené působnosti je obec podřízena okresnímu úřadu.

Obrana státu a v mnohých případech i řešení krizových situací nevojenského charakteru je rovněž založena na komplexním systému hospodářské mobilizace. Jedná se o organizační, materiální, personální a jiná opatření, kterými ústřední orgán státní správy zabezpečuje mobilizační dodávku pro potřeby ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů za stavu ohrožení a válečného stavu. Cílem je připravit fungování hospodářství k zajištění nezbytných potřeb ozbrojených sil a obyvatelstva za branné pohotovosti státu, případně i za jiných krizových situací a mimořádných událostí.

Konkrétním výstupem systému hospodářské mobilizace jsou krizové plány hospodářské mobilizace jednotlivých subjektů, které vyjadřují jejich činnost a opatření v nouzovém stavu, ve stavu ohrožení státu a ve válečném stavu. Mezi opatření hospodářské mobilizace patří výstavba mobilizační infrastruktury, uchování výrobních schopností, vytváření státních hmotných rezerv a zvláštních zásob vybraných komodit a finančních prostředků.

Tato opatření realizují a jsou za ně odpovědny orgány státní správy, právnické a fyzické osoby ustanovené vládou za subjekty hospodářské mobilizace a jejich subdodavatelé. V rámci tohoto systému může být okresním úřadem, resortem státní správy nebo vládou uložena subjektu hospodářské mobilizace státní objednávkou povinnost poskytovat zadavateli životně důležité předměty a služby.

Na subjekty hospodářské mobilizace se navíc vztahuje povinnost zpracovat krizový plán hospodářské mobilizace. Tento dokument závazně stanovenou formou popisuje základní činnosti a opatření, nezbytné pro zabezpečení kontinuity podnikání nebo jiných funkcí, prováděných v závislosti na druhu krizové situace, a plánuje činnosti a potřeby, nezbytné pro splnění požadavků na dodání požadovaných předmětů a služeb za běžného provozu a za stavu vojenského ohrožení státu. Vybrané údaje předává objednateli mobilizační objednávky, odborně příslušnému ústřednímu orgánu státní správy, Správě státních hmotných rezerv a OkÚ. Předané údaje je povinen neustále aktualizovat.

Subjektem hospodářské mobilizace rozumíme dodavatele mobilizační dodávky, stanoveného postupem podle návrhu zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy. Subjekt je jmenován a odvoláván rozhodnutím předsedy Správy státních hmotných rezerv na návrh orgánu státní správy.

Tato oblast je nově upravena zákonem o hospodářských opatřeních pro krizové stavy, který nabude účinnosti 1. ledna 2001. Tím bude po dlouhé době legislativně komplexním způsobem pokryta celá oblast krizového managementu.

LENKA SMEJKALOVÁ,

specializace krizová komunikace

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down