01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kudy přijde e-Government do obcí?

Označit zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, za přelomový určitě nebude přehnané. Zákon má být jedním z pilířů e-Governmentu jako nástroje k zefektivnění a zeštíhlení veřejné správy.

Jaký však je současný stav e-Governmentu zejména v malých obcích? Minimálně tam už mají alespoň textový editor a připojení k internetu. Někde už používají účetní program a není jim neznámá ani některá z variant homebankingu. Leckde už se objevil agendový systém, jímž si obce řeší například ohlašovnu obyvatel, majetek, přestupky, matriku apod. V obcích, které vykonávají nějaký konkrétní přenesený výkon státní správy, se používají i informační systémy, které si tamní zastupitelstva sama nezvolila, ale které vybralo a plošně do obcí stejného typu zavedlo příslušné ministerstvo, aby tak centrálně zajistilo systém pro konkrétní agendu. Příkladem takových systémů je Hmotná nouze nebo Czech POINT.

PAPÍROVÝ DOKUMENT PŘEŽÍVÁ

Co však v obcích chybí? Naprostá většina z nich (a tím myslím i sídla nad 500 obyvatel) nemá elektronickou spisovou službu. Mnozí čtenáři Moderní obce dobře vědí, jak to pak na takovém obecním úřadě funguje: Doručená písemnost je zapsána do papírové doručovací knihy a na úřadě obíhá papírový dokument. Když si tam dva zaměstnanci písemnost předávají a potřebují s ní oba pracovat, pořídí se její papírová kopie a dokument úřadem putuje ve dvou (a více) exemplářích.

Ale co když na takový obecní úřad přijde elektronické podání? Pak tam elektronický dokument vytisknou a pracují s ním dále stejně, jako by přišel poštou v papírové podobě.

Mnozí starostové tvrdí, že jim takové řešení vyhovuje, neboť na malých obcích přijímají nanejvýš dvě tři elektronická podání ročně. Že proto nestojí za to přecházet k elektronické spisové službě a učit se nějaké novoty. Lze namítnout, že práce s dokumenty je vždy jednodušší v elektronické podobě. Že snadněji předáte kolegovi elektronický dokument než papírový. Že elektronický dokument se většinou neztratí a "chytré" elektronické dokumenty (elektronické formuláře) v sobě nesou informace, které dokážou některé informační systémy "nacucnout", aniž by je úředník musel z papíru otrocky přepisovat. Že elektronické dokumenty šetří práci úředníkům, kteří se mohou věnovat důležitějším věcem. Ovšem ani na tyto námitky mnozí starostové neslyší.

ARGUMENT, KTERÝ BUDE SLYŠET

Nyní však - a to se už vracíme k onomu "přelomovému" zákonu č. 300/2008 Sb., přichází na řadu další, ještě pádnější argumentace. Ono totiž těch elektronických dokumentů už v příštím roce bude obecním úřadům doručováno nesrovnatelně více než dosud. Proč? Připomeňme si, co se píše v §17 odst.1 zmiňovaného zákona: "Umožňuje-li to povaha dokumentu, orgán veřejné moci jej doručuje jinému orgánu veřejné moci prostřednictvím datové schránky." Obdobně to bude platit i pro doručování orgánů veřejné moci jiným osobám, které mají zřízenu datovou schránku. Od 1. července roku 2009 tak lze i v malých obcích očekávat výrazné zvýšení elektronické komunikace.

TYPOVÉ PROJEKTY - ŠANCE I PRO MALÁ SÍDLA

Jak by mělo ministerstvo vnitra pomoci obcím překonat tento dramatický zlom? Již nyní jsou avizovány (a v době, kdy čtete tento text, možná i vypsány) některé tzv. typové projekty z Integrovaného operačního programu (IOP). Konkrétně Czech POINT, Přípojka do Komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS), Spisová služba a zřejmě ještě CzechPOINT@home. V praxi by to mohlo vypadat tak, že bude-li kterákoliv obec chtít některý ze zmíněných projektů využít, stačí když "podepíše" předvyplněnou žádost o dotaci. Získá tím finance na zřízení terminálu Czech POINT, přípojku do KIVS (přípojka zvyšuje bezpečnost systému Czech POINT a bez ní se pravděpodobně v budoucnu na něj vůbec nedostanete).

Obec však může získat peníze i na poříze-ní elektronické spisové služby. Systémy pod zatím možná poněkud tajemným názvem CzechPOINT@home umožní občanům ne-bo podnikatelům s aktivovanou datovou schránkou vyřizovat většinu podání s obcí přes datovou schránku, a tedy přes internet. To už je sen mnoha občanů, kteří dnes podobným způsobem běžně komunikují se svou bankou elektronicky a rádi by si ušetřili i běhání po úřadech. Dobrou zprávou pro všechny současné i budoucí uživatele VIRTUOS je, že tento systém se stane jedním z možných způsobů elektronické komuni-kace ve veřejné správě a bude podporován ministerstvem vnitra. Po jeho napojení na informační systém datových schránek obec získá plnohodnotný nástroj, kterým si vy- řeší své potřeby v oblasti e-Governmentu.

DATOVÉ SCHRÁNKY JSOU KLÍČEM

Odpovědí na otázku titulku je, že český e-Government přijde do malých a středních obcí přes datové schránky. A kam vlastně český e-Government kráčí? Vypadá to, že přes datové schránky konečně k občanům. Využitím typových projektů z IOP dostávají i ty nejmenší obce šanci získat stejné elektronické nástroje, jimiž doposud disponovala jen velká města nebo další sídla, která využívají systém VIRTUOS (viz například Moderní obec č. 7/2008, str. 20 - VIRTUOS umí být partnerem čtyř registrů). Města, která se přihlásila do systému VIRTUOS, nebo tak chtějí učinit, mají e-Government nejen v souvislosti s datovými schránkami už vyřešen.

VÁCLAV KOUDELE
vedoucí odboru informatiky KÚ Plzeňského kraje

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down