01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Leckterý starosta neví, jak svého ředitele odměnit

Je vaše obec zřizovatelem mateřské, nebo základní školy? Jste s prací vašeho školského zařízení spokojeni? Ví o tom jeho ředitel, nebo ředitelka? Navrhli jste mu (nebo jí) za dobrou práci odměnu? Pokud jste odpověděli na všechny otázky ANO, je všechno v pořádku. Pokud poslední odpověď zněla NE, pak byste s tím měli něco udělat. A neplatí tady námitka, že obec nemá peníze, protože odměna nepůjde z obecního, ale z peněz školy.

První připomínky se objevily někdy na jaře, pár měsíců poté, co začala platit novela zákona č. 564 o státní správě a samosprávě ve školství, která víc sepjala školy s jejich zřizovateli. Ředitelé škol, většinou vesnických, si jen tak mezi řečí občas postěžovali, že na rozdíl od kolegů z města, nedostávají ani korunu na odměnách.

"Ve škole všechno klape, děti se dostávají na školy, které si vyberou. Učitelé vedou zájmové kroužky, vytváříme projekty, které jsou vidět i mimo školu - například masopustní průvody, vynášení Morany, jarní úklid obce - ale aby si někdo na zastupitelstvu vzpomněl, že bych jako ředitelka mohla dostat nějakou korunu navíc, to ne. A tak zatímco já rozepisuji odměny kolegům, sama nedostanu nic."

Škola má určitý objem financí, z nichž je možné pedagogy odměnit. O výši odměny rozhoduje ředitel podle kritérií, která si škola stanovila. Sám si však odměnu určit nemůže, to patří mezi práva - a vlastně by se dalo říci i povinnosti - zřizovatele. Bohužel, zdaleka ne všichni této možnosti využívají. Proč? Můžeme se jenom dohadovat.

KANTOŘI SI TO NEZASLOUŽÍ

Tohle je nejtvrdší odsouzení, s jakým se může ředitel setkat. Někdy i po zásluze. Jestliže škola nepracuje jak má, jestli ředitel neplní své povinnosti, nebo je plní liknavě, odměnu si pochopitelně nezaslouží. To, že žádnou nedostane, by mělo být něčím jako prvním varováním. Pozor, zřizovatel není s tvojí prací spokojen! Jestliže ředitel na takový signál neslyší, mohou následná důrazná upozornění vyvrcholit až vyhlášením konkursu na jeho místo.

Co si ale pomyslet o tom, když se po vesnici vykládá, jak to starosta řediteli ukáže, aby si nemyslel, že je ze všech nejchytřejší?

"Prozradil mi to spolužák. Prý že si kantoři pořád stěžují, jak mají málo peněz, a když přišly papíry na obec, všichni koukali, kolik že to "ředitelskej" bere. Řekla mu to tchyně, která dělá na radnici. Barvitě líčila, že takový plat naprostá většina obyvatel nemá, tak co by ještě chtěl. Stačí ty dva měsíce prázdnin. Co jsem mu na to měl říct?"

Nevím... Možná připomenout, že kvalitní škola pomůže udržet mladé rodiny v obci, další třeba i přitáhne. Ovšem udržet by si měla i obec schopného ředitele. Jeho postavení zase tak záviděníhodné není. Právní subjektivita nepřinesla školám jen práva, ale také povinnosti, z nichž většina spočívá právě na ředitelích. To aby byli nejen pedagogy, ale také manažery, právníky, psychology, ekonomy, nezřídka i stavbaři. Ti, kteří tohle všechno zvládnou, si zaslouží poděkovat. Morálně i finančně.

NEZNALOST NEOMLOUVÁ

A to ani zastupitelstvo v čele se starostou. I když je pravda, že starosta je na tom podobně jako zmiňovaný ředitel; x profesí spojených v jedné funkci. Tím spíš by měl ředitelovo postavení i jeho pocity chápat.

"Ti víte, že mi to přijde líto. Kolegyně v sousední obci dostává odměny pravidelně, a to si troufnu říct, že nedělá zdaleka tolik jako my tady," svěřila se mi před časem jedna ředitelka. Když jsem namítla, ať se tedy dojde na úřad zeptat, dotčeně se ohradila. "Přece si nepůjdu říkat o peníze, vždyť bych si připadala jako žebrák. To snad nemám zapotřebí!"

"To jsem si říkala taky," oponovala další ředitelka, "ale pak jsem se přesvědčila, že to prostě nikdo netušil. Žádný zlý úmysl, jen je nenapadlo, že by něco takového měli dělat."

Vzápětí se diskuse rozproudila úvahami nad formou dotazu. Aby si opravdu ředitel nepřipadal jako ponížený žadatel ani jako výběrčí daní. Nakonec zvítězil názor, že dotaz - co dělám špatně, že si nezasloužím odměnu? - je tak akorát. Nečiní si nároky, ani se nepodbízí. Přesto se přimlouvám: Pokud si to váš ředitel zaslouží, přijďte dřív vy s nabídkou.

ODMĚNA ANO, ALE JAKÁ A ZA CO?

Ani tohle není snadné. Každá škola má "balíček" jiný, záleží na velikosti a počtu žáků. Neměl by být ale problém se s ředitelem školy domluvit a seznámit se s relacemi.

Ale pozor! Na rozhovor už byste měli přijít připraveni. Vědět proč a za co chcete vedoucího pracovníka školy odměnit. Žoviální poznámka: Děláte vy vůbec v té škole něco? - s dodatkem: Tak mi to hoďte na papír! - ředitele příliš nepotěší. Potřebuje vědět, že má zřizovatel o školu zájem, že ví, jak pracuje, že nelituje času na návštěvu, aby se přesvědčil na vlastní oči. Protože pak umí zřizovatel také nastavit kritéria, na jejichž základě odměnu stanoví. Řekne jimi řediteli a potažmo i škole, jak vypadá jeho představa o kvalitní práci.

Dělala jsem si před časem mezi řediteli škol namátkovou minianketu, jestli vědí, podle čeho je zřizovatel hodnotí. Zjištění příliš uspokojivé nebylo. Naprostá většina ředitelů netušila, jestli obec vůbec nějaká kritéria má.

"Lidé na úřadě nevědí, jak nás hodnotit. Nevědí ani, podle čeho my hodnotíme práci učitelů. Možná by v tom jinak našli návod. Asi bychom o tom měli spolu mluvit."

"Městské školy jsou na tom lépe, na školských odborech úřadů sedí pedagogové. U nás na vesnici to je horší, zastupitelé mají někdy zkreslenou představu, co práce ředitele obnáší. Docela bych se přimlouval, aby byla pro stanovení odměn dána kritéria společná pro školy v působnosti "trojkové" obce."

"U nás žádná kritéria neexistují, odměny se házejí od zeleného stolu. Že by se starosta nebo některý ze zastupitelů přišel podívat do školy, to ani náhodou!"

"Když jsem byla na městské škole, dostávala jsem od městského úřadu odměnu dvakrát do roka. Když jsem se zašla poptat na obec, kde řediteluji teď, divili se, co po nich chci. Napřed ať prý udělám rozpočet, jestli na to vůbec mám, připíšu, co jsem udělala, jestli si vůbec odměnu zasloužím, a teprve potom že budou zvažovat, co se mnou."

DOBRÁ OBEC SE STARÁ

Abych nebyla nespravedlivá. Zastupitelé, kteří si své školy váží, ji většinou také umějí ocenit. Někteří dokonce sáhnou do vlastní kasy, třeba u příležitosti Dne učitelů, a přidají nejschopnějším pedagogům k poděkování i určitou finanční částku. Jaksi nad plán.

"Záleží na radě města," říkají ředitelé. "U nás jsou pro odměny stanovena jasná kritéria, která si může kdokoli přečíst na webových stránkách města. Je tam například hospodaření, péče o majetek školy, aktivita, mimoškolní činnost... Komise podle nich jednou za rok zhodnotí práci každého ředitele a stanoví odměnu."

Moudří zastupitelé pochopili, jak významný nástroj řízení mají v ruce. Musí ho ovšem umět správně používat.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down