Prvního ledna 2008 vstoupí v platnost část novely zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech státní správy a samosprávy, která řeší povinnost orgánů veřejné správy udržovat své webové prezentace ve stavu "přístupném pro zdravotně postižené občany". Přirozeně ČR nebude první na světě, kde bude...
Prvního ledna 2008 vstoupí v platnost část novely zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech státní správy a samosprávy, která řeší povinnost orgánů veřejné správy udržovat své webové prezentace ve stavu "přístupném pro zdravotně postižené občany". Přirozeně ČR nebude první na světě, kde bude legislativní úprava přístupnosti řešit bezbariérovost webových stránek.
Spojené státy americké: Právo na svobodný přístup k informacím (respektive zákaz diskriminace občanů na základě zdravotního postižení) zakotvuje zákon Americans with Disabilities Act (ADA) z roku 1990. Na tento zákon se s nástupem nových technologií a rozvojem internetu (webových stránek především) odvolávali handicapovaní uživatelé v USA. V roce 2000 tam proto v rámci dodatku zákona Rehabilitation Act vznikl soubor pravidel Electronic and Information Technology Accessibility Standards, známý však mnohem více jako Section 508 (pravidla vznikla pro potřeby části 508 daného dodatku). Tento dodatek stanovuje povinnost bezbariérového poskytování informací federálními orgány.
Konzorcium W3C: Ještě před vznikem amerických pravidel přišlo v roce 1999 se svou verzí pravidel bezbariérového webu konzorcium W3C. Vytvořená pravidla Web Content Accessibility Guidelines 1.0 (Pravidla pro zpřístupnění obsahu webu, verze 1.0) jsou základem pro většinu později vydaných pravidel a metodik. V současnosti jsou již nedostačující a konzorcium WCAG pracuje na finální podobě inovované verze WCAG 2.0, která je specifická tím, že zakotvuje tři úrovně priorit jednotlivých pravidel odstupňované podle důležitosti pro zdravotně postižené uživatele. Tyto tři skupiny zahrnují 14 kontrolních bodů.
Úrovně priorit v pravidlech WCAG 1.0 jsou:
Priorita 1 - tvůrce webových dokumentů musí tyto body dodržet. Nedodržení těchto bodů způsobí, že dokumenty budou nepřístupné jedné nebo více skupinám uživatelů.
Priorita 2 - tvůrce webových dokumentů by měl tyto body dodržet. V případě nedodržení těchto bodů budou vytvořené dokumenty jedné nebo více skupinám uživatelů přístupné jen obtížně.
Priorita 3 - tvůrce webových dokumentů může tyto body splnit. Jejich splněním usnadní přístup k webovým dokumentům jedné nebo více skupinám uživatelů.
Rozdělení pravidel na jednotlivé úrovně priorit je podle mého názoru podstatný prvek. Díky tomuto rozdělení a stanovení důležitosti jednotlivých pravidel je možné alespoň v základní míře stanovit míru bezbariérovosti konkrétních webových sídel.
Evropská unie: V rámci EU v oblasti bezbariérového webu neexistuje závazná právní norma. Přesto přístupnost webových stránek dokumenty EU často zmiňují zejména v souvislosti s rozvojem informační společnosti. Například dokument eEurope 2002 Action Plan uvádí potřebu revize legislativy v této oblasti na úrovni jednotlivých členských států. Dalšími dokumenty zabývajícími se přímo přístupností webových stránek ve veřejném sektoru jsou sdělení Evropské komise eEurope 2002: Accesibility of Public Web Sites and their Content (e-Evropa 2002: Přístupnost webových stránek a jejich obsahu ve veřejném sektoru) a rozhodnutí Rady Evropy 2002/C 86/02 (Council resolution of 25 March 2002 on the eEurope Action Plan 2002: accessibility of public websites and their content).
Nejnovějším dokumentem ve vztahu k této oblasti je Communication from the European Commission on eAccessibility (Sdělení Evropské komise k otázce přístupnosti v elektronickém prostoru) ze září 2005. EU v něm deklaruje tři nové oblasti zájmu:
Zadávání veřejných zakázek - během vyhodnocování veřejných zakázek ve veřejném sektoru by měla být přístupnost zohledněna jako jedno z hodnotících kritérií. Zároveň by kritéria bezbariérovosti měla být konzistentní v rámci celé Evropy.
Certifikace - vytváří se prostor pro zkoumání různých možných postupů certifikačních schémat informačních a počítačových produktů a služeb.
Zákonná opatření - prozkoumáním legislativ EU a členských států by měl být zjištěn jejich potenciál v oblasti prosazování bezbariérového webu.
Česká republika: Letos v květnu vyhlásilo Ministerstvo informatiky veřejnou soutěž na vytvoření nových pravidel, která by odpovídala požadavkům EU a zároveň se stala prováděcím předpisem novely zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech státní správy a samosprávy. Tvorba pravidel by měla skončit v říjnu 2007. Společnost, která v tendru zvítězila, je zárukou kvalitních pravidel i doprovodné metodiky. Proto věřím, že výsledek projektu nebude krokem zpět ani stranou, ale jednoznačně pomůže handicapovaným v jednodušším přístupu k informacím z oblasti veřejného sektoru.
Vladimír Matějíček
Dobrý web, matejicek@dobryweb.cz
Všeobecná deklarace lidských práv a svobod, čl. 19:
"Každý má právo na svobodu přesvědčení a projevu; toto právo nepřipouští, aby někdo trpěl újmu pro své přesvědčení, a zahrnuje právo vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky jakýmikoli prostředky a bez ohledu na hranice." Jde pouze o teoretický rámec, ale do jeho intencí je možné bezbariérový web velmi příhodně zařadit. Další informace lze nalézt na adrese: www.dobryweb.cz/pristupnost.