01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Léto? Nejvyšší čas na zahájení přípravy rozpočtů na rok 2012

Příprava návrhu rozpočtů organizačních jednotek soustavy veřejných rozpočtů by měla začít již v prvním pololetí předchozího roku. Na co se tedy právě nyní obcím vyplatí zaměřit pozornost v zájmu odpovědné přípravy rozpočtů na rok 2012?

Dílčí kroky, které postupně vedou ke střízlivému vyhodnocení reálných možností v příjmové oblasti z hlediska disponibilních vlastních i cizích finančních zdrojů a k optimálnímu stanovení výdajů v dalším roce, se samozřejmě liší podle jednotlivých skupin veřejných rozpočtů. Tyto skupiny jsou ovšem vždy ve větší či menší míře vzájemně finančně provázány.

ČÍM SE ŘÍDÍ POSTUPY PŘI PŘÍPRAVĚ STÁTNÍHO ROZPOČTU

V oblasti největšího veřejného rozpočtu, kterým je státní rozpočet hospodařící s objemem finančních prostředků přesahujícím více než 1 bilion Kč, jsou tyto postupy poměrně striktně dány příslušnými obecně závaznými předpisy.

Mezi ně patří zejména zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech včetně prováděcí vyhlášky Ministerstva financí č. 165/2008 Sb., kterou se stanoví rozsah a struktura údajů pro vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu a termíny jejich předkládání. Pro tento proces je velmi důležitá také vyhláška č. 560/2008 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku.

V rámci shromažďovaných údajů podle těchto vyhlášek se nárokují již v průběhu prvního pololetí každého běžného roku rovněž dotační vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí.

I OBCE MUSÍ ŘÁDNĚ VYHODNOTIT MOŽNOSTI SVÝCH PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ

Pokud jde o přípravné práce ve druhé objemově největší skupině veřejných rozpočtů, kterou tvoří územní rozpočty (tj. rozpočty obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a regionálních rad regionů soudržnosti), jsou tyto postupy s ohledem na samosprávný charakter uvedených subjektů méně striktně svázané danou legislativou.

Bez ohledu na legislativní pravidla však obce stejně jako ostatní subjekty veřejných rozpočtů musejí provést vlastní úvahu a vyhodnocení své finanční situace z hlediska reálných příjmů. Jde především o vlastní příjmy, které tvoří převážnou část příjmů obcí (například na rozdíl od příjmové složky krajů). Mezi vlastní příjmy obcí se mimo jiné zahrnuje také jejich podíl na daních centrálně vybíraných státem a rozdělovaných na jednotlivé obce v souladu s ustanoveními zákona č. 243/2000 Sb., (zákon o rozpočtovém určení daní).

Významnou položku v příjmech obcí tvoří i dotace od různých stupňů veřejných rozpočtů. Do příjmů obcí se rovněž promítají tzv. návratné zdroje, což jsou především bankovní úvěry, příjmy z emitovaných komunálních dluhopisů nebo z půjček. U těchto návratných zdrojů je třeba posuzovat možnost jejich dostupnosti a související výdaje při jejich splácení ve vazbě na výši zadluženosti a finanční rezervy.

Posouzení výdajové stránky má za cíl prověřit rozsah a obsah běžných výdajů na provoz obce a také účelnost výdajů na finanční krytí rozvojových záměrů včetně budoucích výdajů na provoz pořízených investic.

ZÁKON Č. 250/2000 SB. BY MĚL ZNÁT KAŽDÝ ZASTUPITEL

Základním obecně závazným předpisem, který upravuje celý rozpočtový proces v obcích, a to jeho přípravou a schvalováním počínaje přes případné dodatečné průběžné úpravy či změny až po závěrečné vyhodnocení, je zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.

I vzhledem k tomu, že také po posledních komunálních volbách loni v říjnu došlo ke značné personální obměně zastupitelů obcí, je žádoucí, aby se členové obecních zastupitelstev důkladně seznámili s postupy stanovenými tímto zákonem. Celý rozpočtový proces totiž spadá do výlučné pravomoci zastupitelstva. Nerespektování postupů daných zákonem č. 250/2000 Sb. může negativně ovlivnit finanční situaci obce.

V ještě horším případě může dokonce vést i ke správnímu deliktu podle § 22a zákona č. 250/2000 Sb., za který může být příslušným krajským úřadem uložena pokuta až do výše 1 milionu Kč. Jestliže je již vyvoláno správní řízení, potom častá obhajoba »dělali jsme to tak vždycky a nikomu to nevadilo« příliš neobstojí.

NEPODCEŇUJME DŮSLEDNOU PŘÍPRAVU ROZPOČTOVÉHO VÝHLEDU

Současné obecní rozpočty na rok 2011 byly vypracovány na základě podkladů a dispozic předchozích orgánů obce. Proto je také nyní žádoucí věnovat zvýšenou pozornost důslednému zpracování výchozího podkladu pro návrh rozpočtu na příští rok, kterým je rozpočtový výhled, a to podle § 3 zákona č. 250/2000 Sb. Z dikce uvedeného ustanovení zákona vyplývá, že rozpočtový výhled je pomocným nástrojem územního samosprávného celku nebo svazku obcí, sloužícím pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství.

Ze slova »pomocný nástroj« a z okolnosti, že zákon blíže nespecifikuje termíny jeho zpracování a schvalování, se někdy mylně usuzuje, že rozpočtový výhled není nutno každoročně zpracovávat. To je ovšem kardinální omyl, neboť podle ustanovení § 2 zákona č. 250/2000 Sb. se finanční hospodaření obcí řídí jejich ročním rozpočtem a rozpočtovým výhledem. Navíc obec, která rozpočtový výhled nezpracuje, se dopouští správního deliktu podle ustanovení § 22a odst. 1a zákona.

Podstatné ovšem je zajistit kontinuitu průběžného upřesňování rozpočtového výhledu, který je zpracováván na základě uzavřených smluvních vztahů na období 2 až 5 let, přičemž dlouhodobé závazky se vedou samozřejmě po celou dobu trvání.

RIZIKOVÉ SMLUVNÍ VZTAHY, ODLOŽENÉ PROSTŘEDKY...

Období končícího volebního období často svádí stávající orgány obce k uzavírání rizikových smluvních vztahů. Ty je nezbytné vyhodnotit a promítnout do rozpočtového výhledu, případně do vlastního návrhu rozpočtu na rok 2012.

V rámci ověřování disponibilních finančních zdrojů obce je třeba se podívat i na situaci v odložených prostředcích obcí z minulých období, které jsou vesměs účetně zahrnuty do různých účelových i neúčelových fondů, zřizovaných obcemi souladu s ustanoveními § 5 zákona č. 250/2000 Sb. Z řady důvodů (například odložení vlastních prostředků na realizaci akcí spolufinancovaných z fondů Evropské unie) mají mnohé obce značné množství finančních prostředků, které v zájmu jejich zhodnocení jsou alokovány u různých finančních institucí. Je proto nezbytné sledovat efektivnost, rizikové zajištění a další faktory jejich použití.

K řešení uvedeného komplexu přípravných prací na návrhu rozpočtu by rovněž měly přispět výsledky projednání závěrečných účtů obcí v souladu s ustanoveními § 17 zákona č. 250/2000 Sb.

Jestliže obec nezpracuje svůj rozpočtový výhled na další rok, dopustí se tím správního deliktu podle ustanovení § 22a odst. 1a zákona č. 250/2000 Sb.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down