Proti předpokládaným 10,2 mld. Kč letos na účty SFDI dorazí za výběr mýtného od kamionů jen 8,5 miliardy. Nižší, než se očekávalo, je také výběr spotřební daně z minerálních olejů.
Prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFŽP) se financuje výstavba i údržba dopravní infrastruktury. »Nedaří se nám vybírat zejména mýtné od kamionů, nižší než předpoklad bude i výběr spotřební daně z minerálních olejů. Jedinou výjimkou, která letos příjmy dopravního resortu zvyšuje, je prodej papírových kuponů, kterými za použití dálnic platí řidiči osobních aut,« informoval ředitel SFDI Tomáš Čoček.
Zklamáním je podle jeho slov zejména výběr mýtného od kamionů. Proti předpokládaným 10,2 mld. Kč na účty fondu letos dorazí jen asi 8,5 miliardy. Důvodem je hlavně zavedení zvýhodněných sazeb pro dopravce, kteří využívají nákladní vozy s nejekologičtějšími motory s kategorií Euro V a vyšší. Dopravci i díky této pobídce dokázali obměnit vozový park, a počet kamionů v nejvyšší ekologické třídě tak meziročně vzrostl o 30 %.
Protože ani výběr spotřební daně neplní očekávání, celkový očekávaný propad příjmů SFDI letos dosáhne zhruba 2 mld. Kč.
STÁT DÁ NAPŘESROK FONDU O 1,5 MLD. KČ MÉNĚ NEŽ LETOS
Ještě horší časy čekají Fond dopravy v příštím roce, kdy se mu podle již vládou schváleného návrhu rozpočtu fondu dále sníží příjem ze státního rozpočtu o 1,5 mld. Kč, než kolik mu na investice do dopravní infrastruktury a na údržbu silnic a železnic připadlo v letošním roce. Celkem by měl SFDI napřesrok hospodařit s částkou zhruba 64,5 miliardy korun.
Výhled pro rok 2014 počítá s omezením rozpočtu na 56,7 miliardy, přičemž v roce 2015 by měl SFDI hospodařit už pouze se 46 miliardami korun.
Z národních zdrojů by podle návrhu mělo v roce 2013 do Státního fondu dopravní infrastruktury směřovat 43,6 mld. Kč včetně šestimiliardové dotace pro spolufinancování projektů Evropské unie. V letech 2014 a 2015 se však dotace z národních zdrojů sníží na 37 mld. Kč.
Výhledové rámce kromě toho rovněž nepočítají s úvěrem Evropské investiční banky (EIB) na spolufinancování evropských programů. Úvěr z EIB v návrhu rozpočtu pro příští rok činí 1,2 mld. Kč.
PRIORITOU JE MODERNIZACE D1
Pokud jde o priority SFDI pro příští rok, stavbou číslo jedna je v tomto směru modernizace dálnice D1 mezi Brnem a Mirošovicemi. Na jaře příštího roku by se mělo začít stavět hned na pěti úsecích.
Bude rovněž pokračovat výstavba dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, dostavba dálnice D8 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem a dostavba dálnice D11 u Hradce Králové. Na Moravě je prioritou výstavba další části dálnice D1 kolem Přerova. Otázkou je, zda objem finančních prostředků umožní zahájit nějakou další významnou silniční stavbu.
Na železnici se příští rok plánuje pokračování modernizace železničních koridorů zejména v úsecích Praha Bubeneč - Praha Holešovice, Praha Klánovice-Úvaly, Choceň-Ústí nad Orlicí, Plzeň-Rokycany a Tábor-Sudoměřice i modernizace některých železničních uzlů (Olomouc, Břeclav).
TOMÁŠ JOHÁNEK
Building News