01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Liberec se otevře svým obyvatelům

Chytré mobilní telefony dnes umožňují poskytnout informace nejen kdykoliv, ale také kdekoliv - stačí propracovaný webový portál propojený s využívanými informačními systémy. V rámci projektu Otevřené město se rozhodl zpřístupnit tímto způsobem informace obyvatelům Magistrát města Liberce. Využije k tomu WebSphere Portal společnosti IBM, a stane se tak dalším »chytřejším městem« v ČR.

Pospojovat různé aplikace a zajistit jejich výstupy na webové stránky je poměrně náročný úkol. Navíc je třeba brát v potaz i požadavky na ochranu osobních údajů a další předpisy.

Projekt Otevřené město spočívá ve vytvoření mnohovrstevnaté platformy pro komunikaci veřejnosti s Magistrátem města Liberec, která by měla zajistit výměnu informací mezi úřadem a obyvateli i mezi úřadem a firmami. Nejde jen o jednostranné zveřejňování informací na webu města, ale také o možnost interakce s návštěvníky webu. Projekt by rovněž měl zlepšit kontakt s občany, nabídnout jim moderní nástroje pro komunikaci, lépe je informovat a zároveň zlepšit vnímání a image úřadu. Vedle toho by měl ušetřit čas pracovníků a snížit náklady na komunikaci s občany.

»Lidé už běžně využívají elektronický způsob komunikace v práci i v soukromí, komunikují s bankou přes internet, elektronicky nakupují. Proto jim chceme nabídnout podobné nástroje komunikace i na našem úřadě,« vysvětluje Zbyněk Vavřina, vedoucí odboru informatiky a řízení procesů Magistrátu města Liberec.

ČTYŘI PILÍŘE A ELEKTRONIZACE

Připravovaná komunikační platforma města bude stát na čtyřech hlavních pilířích: internet (účet občana), SMS (informativní zprávy), telefonické informace (kontaktní centrum) a tištěné infomateriály. Jelikož je celý projekt komplexní, rozdělili jej na magistrátu do několika dílčích projektů.

Jedním z nich je Paměť města Liberce. Jejím hlavním cílem je vytvořit platformu pro práci s dokumenty a informacemi, zpřístupnit aktuální dokumenty, jejich archivaci a také záchranu a konzervaci. Projekt rovněž veřejnosti zpřístupní řadu starých a vzácných dokumentů: písemnosti, mapy, plány, fotografie, ale také historické předměty a objekty.

Liberec plánuje i digitalizaci městských kronik. Kromě dokumentů a materiálů města by se mohly postupně zpracovávat i materiály dalších institucí, jako jsou Krajská vědecká knihovna, Státní okresní archiv Liberec, Severočeské muzeum, ale i například Českého statistického úřadu nebo Krajského úřadu Libereckého kraje.

Součástí celého řešení je nastavení procesů pro následnou práci s elektronickými dokumenty a zpřístupnění veřejných dokumentů na webu města.

»V rámci této části projektu postupně vytváříme regionální databázi významných osobností, událostí, předmětů, objektů a významných míst včetně informativních popisů. Díky elektronizaci navíc materiály zpřístupňujeme nejen veřejnosti, ale také interně pracovníkům úřadu. Současně se tím podstatně omezuje riziko ztráty dokumentů a snižují se rovněž náklady na kopírování a tisk,« popisuje výhody projektu Zbyněk Vavřina.

WEB NABÍZÍ INFORMACE I SLUŽBY

Původní redakční systém používaný pro prezentaci informací na webu města byl zastaralý a neumožňoval potřebné změny jeho vzhledu. Internetové stránky nesplňovaly ani zákonné požadavky a nebylo možné provést úpravy, které by k jejich naplnění vedly. Proto se město rozhodlo pořídit nový redakční systém a současně s novým webem obohatit stránky města o další funkce, které zajišťují lepší informovanost občanů, jako jsou diskuse, ankety, webové kamery atd.

Projekt město rozdělilo na dvě etapy. V průběhu té první se změnil redakční systém a web města. Nový systém je pružný a rovněž do budoucna slibuje snadné rozšiřování a doplňování dalších funkcí. Technologii IBM včetně požadovaných úprav a migrace dat aplikovala firma IBA CZ za šest měsíců. Ve druhé etapě budou zpřístupněna některá data, například pohledávkový systém či spisová služba občanům a firmám.

ZNALÝ ÚŘEDNÍK JE EFEKTIVNĚJŠÍ

Přestože každý úředník musí během své kariéry pravidelně procházet různými školeními, v oblasti informačních technologií systematické vzdělávání chybí.

»Školení byla spíše výjimečná, obvykle probíhala pouze při zavádění nových systémů či aplikací. Každý úředník přitom dnes pracuje s počítačem a jeho dobré ovládání a znalost aplikací, může podstatně zefektivnit jeho práci,« zdůvodňuje Zbyněk Vavřina, proč se město rozhodlo vypracovat systém vzdělávání úředníků. Ten se nebude omezovat pouze na informační technologie, ale pokryje všechny problémové oblasti. Kromě základní práce s počítači zahrne práci s kancelářskými programy i specializovanými informačními systémy a aplikacemi.

Už v současné době magistrát svým zaměstnanců nabízí manažerské kurzy, výuku cizích jazyků, přípravu na jednání v konfliktních či přímo rizikových situacích a další. Zároveň připravuje strategii rozvoje zaměstnanců úřadu, aby mohli lépe a efektivněji využít možností, které jim informační technologie nabízejí. Dojde také ke zkvalitnění komunikace úředníků s občany a ke zlepšení v ostatních oblastech.

 

MARTIN WAGNER
obchodní ředitel General Business, IBM Česká republika

Projekt Otevřené město spočívá ve vytvoření mnohovrstevnaté platformy pro komunikaci veřejnosti s Magistrátem města Liberec.

ILUSTRAČNÍ FOTO: DAGMAR HOFMANOVÁ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down