O tom, jaký průběh mělo loňské finanční hospodaření obcí, bylo již hodně řečeno. Pravda, někdy tato hodnocení bývají ovlivněna komentováním některých konkrétních extrémních situací a určitě také obměnou politických reprezentací po volbách do Poslanecké sněmovny a zastupitelstev obcí.
Objektivní souhrnný obraz finančního hospodaření obcí vyplývá z podkladů, které Ministerstvo financí zpracovává jako součást státního závěrečného účtu za rok 2010. Státní závěrečný účet se samozřejmě zabývá především výsledným hospodařením státního rozpočtu, předkládaným vládou Poslanecké sněmovně. Dolní parlamentní komora pak má za úkol do značné míry už jen formálně schválit navržený způsob vypořádání vzniklého schodku mezi docílenými výdaji a příjmy.
Protože při projednávání státního závěrečného účtu jde prakticky o seznámení se s výsledkem finančního hospodaření za uplynulý rozpočtový rok, poskytuje tento dokument významnou informaci o celkové situaci ve vývoji celé soustavy veřejných rozpočtů včetně rozpočtů obcí. Tyto oficiální údaje nemají význam jen pro příslušné orgány, ale i pro stanovení ratingu České republiky a jsou součástí monitoringů ovlivňujících například čerpání dotačních prostředků z fondů Evropské unie.
OBNOVIL SE TRVALÝ RŮST DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ OBCÍ Z RUD
Po stagnaci, resp. propadu předpokládaných příjmů obecních rozpočtů v roce 2009, způsobeného hlavně poklesem daňových výnosů, se v návaznosti na oživení ekonomického vývoje v roce 2010 zlepšila i situace ve finančním hospodaření obcí. Obnovil se předchozí, prakticky trvalý trend růstu daňových příjmů obcí ze sdílených daní, a tím i růst jejich celkových příjmů.
Celkové příjmy obcí a dobrovolných svazků obcí (DSO - dále jen obcí) v roce 2010 dosáhly 288,1 mld. Kč. Ve srovnání s předchozím rokem vzrostly o 23,2 mld. Kč, tj. o 8,8 % (v roce 2009 došlo k poklesu oproti předchozímu roku o zhruba 8 mld. Kč). Příjmy předpokládané schválenými rozpočty obcí byly překročeny na 103,3 %. Vlastní příjmy obcí tvořené daňovými, nedaňovými a kapitálovými příjmy činily v souhrnu 183,6 mld. Kč. Ve srovnání s rokem 2009 se zvýšily o 5,8 mld. Kč (o 3,3 %).
I když vzrostly všechny složky vlastních příjmů obcí (daňové, nedaňové a kapitálové příjmy), nebyly naplněny optimistické objemy očekávané v rozpočtech obcí (plnění jen na 93 %). V důsledku toho poklesl již druhým rokem podíl vlastních příjmů obcí na celkových příjmech. Dosáhl jen 63,7 %, přičemž v roce 2008 činil až 74,2 % (ovšem v tomto roce se do daňových příjmů promítl jejich mimořádný přírůstek).
TRANSFERY VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ OBCÍM VZROSTLY O PĚTINU
Přes pokles podílu vlastních příjmů se celkové příjmy obcí zvýšily v důsledku nebývalého vzrůstu transferů. Transfery od různých typů veřejných rozpočtů do rozpočtů obcí totiž v uplynulém roce meziročně vzrostly na 104, 5 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 20 % (resp. o 17,4 mld. Kč), a vysoce překročily objemy, s nimiž obce počítaly ve svých rozpočtech (plnění na 128 %).
Ze státního rozpočtu (včetně kapitoly Operace státních finančních aktiv - OSFA, a Národního fondu - NF) a z rozpočtů státních fondů přijaly obce 71,7 mld. Kč, z rozpočtů krajů 3,3 mld. Kč a z rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti pak 11,8 mld. Kč. Zbývajících 17,7 mld. Kč tvoří převody obcí z vlastních účelových fondů do rozpočtů, které se v souladu s vyhláškou Ministerstva financí rovněž započítávají do objemů transferů (objem těchto převodů byl vloni o 2,9 mld. Kč meziročně vyšší).
Zásadní posun v oblasti transferů do rozpočtů obcí byl ovšem v roce 2010 zaznamenán především ve skutečném užití prostředků na akce spolufinancované z různých fondů EU. Tyto prostředky jsou na úrovni státního rozpočtu (resp. Ministerstva financí) transformovány na tuzemskou měnu (vzniklé kurzové rozdíly vůči euru se tedy řeší na uvedené úrovni). Do rozpočtů obcí jsou pak v závislosti na přípravě a realizaci odsouhlasených projektů alokovány cestou příslušných resortních kapitol státního rozpočtu, státních fondů, ale zejména přes regionální rady regionů soudržnosti.
ROLE REGIONÁLNÍCH RAD
Tyto specializované územní orgány mají zabezpečovat spolufinancování kryté prostředky EU na schválené projekty regionálních operačních programů (ROP), v nichž mají významný podíl projekty obcí a měst. Výdaje regionálních rad loni dosáhly celkem přibližně 27 mld. Kč, přičemž byly příjmově hrazeny takřka kompletně transfery z kapitoly Ministerstva místního rozvoje. Pouze na úhradu jejich provozních výdajů poskytly příslušné kraje účelové dotace v částce zhruba 0,2 mld. Kč.
Transfery do územních rozpočtů činily okolo 22 mld. Kč, přičemž do rozpočtů obcí bylo posláno 11,8 mld. Kč, což je meziročně o 10,9 mld. Kč více.
Naprostou většinu transferů z regionálních rad regionů soudržnosti tvoří kapitálové výdaje (95 %). Specifické postavení v těchto transferech má hl. m. Praha, které pro region soudržnosti Praha vykonává činnost řídicího orgánu operačních programů Praha - Adaptabilita a Praha - Konkurenceschopnost spolufinancovaných z Evropského sociálního fondu (ESF) a Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF).
Hlavní město tak z rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) čerpalo celkem 1,9 mld. Kč.
SZIF PRO MALÉ OBCE
Vedle ROP se uskutečňují významné transfery prostředků krytých z fondů EU do rozpočtů obcí i prostřednictvím státních fondů, z nichž největší objem 2,381 mld. Kč je naplňován ze Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF).
Tento fond, vedle specializované podpory zemědělské výroby, řešil uvedenou dotací i rozvoj malých obcí, jejichž problematika není zajišťována v rámci regionálních operačních programů, případně dalších programů určených například v působnosti Státního fondu životního prostředí (SFŽP) pro řešení větších aglomerací.
NĚKTERÁ DALŠÍ ZAJÍMAVÁ FAKTA
Značný vzestup transferů do rozpočtů obcí, vedle uvedených vazeb na realizaci prostředků Evropské unie byl dán i dalšími specifickými aspekty:
Z rozpočtů jednotlivých resortů (bez kapitoly Všeobecná pokladní správa) obce přijaly celkem 52,4 mld. Kč (zvýšení proti předchozímu roku o 5,9 mld. Kč).
Z pěti státních fondů obce přijaly celkem 4,6 mld. Kč (zvýšení o 1,0 mld. Kč). Objem transferů se zvýšil jak v části neinvestičních transferů (o 3,5 mld. Kč), tak investičních transferů (o 3,4 mld. Kč).
Největší objem přijaly obce z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí (27,3 mld. Kč, meziroční nárůst 1,2 mld. Kč). Z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy získaly obce transfery ve výši 9,0 mld. Kč, tj. o 0,1 mld. Kč více proti předchozímu roku. Rozhodující objem ovšem tvoří prostředky určené pro hl. m. Prahu na tzv. přímé vzdělávací náklady, neboť pro ostatní obce jsou tyto dotace na úrovni krajů jimi rozdělovány a v souladu s ustanoveními školského zákona jsou distribuovány již několik let přímo na účty školských zařízení mimo rozpočty jejich zřizovatelů.
K dalším významným převážně investičním transferům došlo z kapitoly Ministerstva životního prostředí v celkové výši 7,4 mld. Kč, tj. o 3,2 mld. Kč více než v roce 2009 a z kapitoly Ministerstva pro místní rozvojve výši 5,1 mld. Kč, v jejímž rámci byly řešeny i následky povodní v letech 2006 a 2009.
V transferech ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí hrají významnou úlohu dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa (VPS), kterou obhospodařuje Ministerstvo financí. Jde jednak o dotace poskytované v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finančního vztahu k rozpočtu hl. m. Prahy (přílohy č. 6 a č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2010), jednak o tzv. ostatní dotace z kapitoly VPS.
Do finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí se rovněž promítla úsporná opatření prosazovaná ve státním rozpočtu na rok 2010, a proto objemy dotací pro obce (příspěvek na školství, dotace na vybraná zdravotnická zařízení, příspěvek na výkon státní správy a dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím) zůstaly na úrovni roku 2009 a nebyly valorizovány jako dříve.
PŘÍSPĚVEK NA VÝKON STÁTNÍ SPRÁVY
Přes úsporná opatření byl meziročně navýšen příspěvek na výkon státní správy pro obce a hl. m. Prahu o 2,0 mld. Kč. Byla do něho zahrnuta i částka 0,3 mld. Kč, která byla v předchozím roce rozpočtována v ukazateli »Další prostředky pro územní samosprávné celky« na položce »Dofinancování příspěvku na výkon státní správy pro obce«. Příspěvek pro jednotlivé obce se rozděloval prostřednictvím příslušných krajů v návaznosti na nově upravenou metodiku zpracovanou Ministerstvem vnitra.
Tento příspěvek nepodléhá po uplynutí rozpočtového roku zúčtování vztahů se státním rozpočtem a případné úspory z navýšených objemů příspěvku lze použít na financování jakýchkoliv potřeb obce, což by mělo stimulovat k racionalizaci výkonu státní správy obcemi. To platí i letos, byť byl příspěvek z úsporných důvodů snížen vynásobením koeficientem 0,824.
Z kapitoly VPS v rámci finančních vztahů v měsíčních platbách obce přijaly 11,9 mld. Kč (z toho hl. m. Praha 1,1 mld. Kč). Mimo tyto vztahy byly obcím uvolněny další, zejména neinvestiční dotace 2 mld. Kč. Největší objem tvořily prostředky na zabezpečování voleb (0,9 mld. Kč); další významný transfer šel pro obce s rozšířenou působností, jimž se prakticky refundují výdaje na sociálně-právní ochranu dětí (0,7 mld. Kč). Zásadně však meziročně klesly investiční dotace o 1,4 mld. Kč na 0,3 mld. Kč.
Celkové výdaje obcí dosáhly 291,5 mld. Kč (plnění rozpočtu 103,2 %), při meziročním navýšení o 8,3 mld. Kč. Běžné výdaje, kterými se zajišťuje zejména provoz obcí a jejich organizací, dosáhly 199,8 mld. Kč (101,8 % úrovně předpokládané rozpočtem) při meziročním zvýšení o 10,1 mld. Kč. Kapitálové výdaje obcí činily 91,6 mld. Kč (plnění rozpočtu 106,5 %), meziročně byly nižší o 1,8 mld. Kč, přičemž k poklesu došlo zejména vlivem snížení transferů obcí podnikatelským subjektům (meziročně o zhruba 3,1 mld. Kč).
Podíl vlastních příjmů obcí na celkových příjmech loni klesl už druhý rok za sebou.
Příjmy a výdaje obcí v roce 2010*
Celkové příjmy: 288,1 mld. Kč |
Změna proti roku 2009: + 23,2 mld. Kč (+ 8,8 %) |
Vlastní příjmy: 183,6 mld. Kč |
Změna proti roku 2009: + 5,8 mld. Kč (+ 3,3 %) |
Celkové výdaje: 291,5 mld. Kč (plnění rozpočtu 103,2 %) |
Změna proti roku 2009: + 8,3 mld. Kč |
Běžné výdaje: 199,8 mld. Kč (101,8 % úrovně předpokládané rozpočtem) |
Změna proti roku 2009: + 10,1 mld. Kč |
Kapitálové výdaje: 91,6 mld. Kč (plnění rozpočtu 106,5 %) |
Změna proti roku 2009: - 1,8 mld. Kč |
* Pozn.: Včetně dobrovolných svazků obcí (DSO)
ZDROJ: MF ČR