Od prvního července má naše republika novou instituci. Neformálně se hovoří o Finanční prokuratuře, ale oficiální název je Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Jeho ředitele Ing. Ivana Noveského, jsme požádali o rozhovor
Jaký je hlavní úkol úřadu?
Úřad má podle zákona č. 201/2002 Sb. dva základní úkoly. Evidovat, chránit a spravovat majetek státu a zastupovat stát ve sporech o majetek České republiky. K tomu máme tým našich specialistů, právních zástupců, což je analogie státních zástupců. Tito pracovníci budou zastupovat stát ve všech kauzách, které se týkají například národních kulturních památek bez ohledu na cenu, nemovitého majetku od hodnoty 25 miliónů korun, obchodních případů nad 250 miliónů a tak dále.
Znamená to zastupování u všech stupňů našich soudů, tzn. počínaje okresními až po soud ústavní a máme vytvořeno i samostatné oddělení pro mezinárodní problematiku, kde budeme zastupovat stát ve věcech týkajících se českého majetku v zahraničí nebo majetkových kauz projednávaných v zahraničí. Pokud případ nedosahuje hodnoty 250 miliónů nebo nereprezentuje 25 miliónový majetek, i tam stát zastupujeme, pokud s tím souhlasí ten, kdo majetek spravuje. Může se na nás obrátit a my ho budeme zastupovat. Tady už nevystupujeme obligatorně, ale je to záležitost dohody.
Proč tak složitý název, když se hovoří o finanční prokuratuře?
Název v dané chvíli vystihuje podstatu naší práce a zatím nejsme finanční prokuraturou v tom smyslu, jak je to chápáno v některých zemích západní Evropy. U nás je to v současnosti dominantní problém ochrany majetku, dohledávají se i časové, historické skutečnosti, kdy v soudních sporech musíme dokazovat, že majetek patří státu.
Stát nabývá majetek odúmrtími, konfiskací atd. a vzniká pochopitelně nutnost řádně se o něj starat. Řešíme mnohé nedokončené privatizační kauzy například v oblasti zdravotnictví a podobně. Znamená to často jít do archívů, zkrátka zabezpečit, aby v současnosti i budoucnosti nedocházelo k majetkové újmě na úkor státu. Možná, že časem budou i legislativní změny, které našemu úřadu přisoudí standardy klasické finanční prokuratury.
Nepřichází podobná iniciativa státu poněkud pozdě?
Domnívám se, že ne, i když mi to nepřísluší hodnotit. My musíme do konce září ukončit přejímku státního majetku. Podle zákona č. 320 o dokončování činnosti okresních úřadů, které od prvního ledna příštího roku nebudou existovat, je nutné se postarat o majetek státu, který tyto úřady spravovaly a dbát o to, aby i nadále stát žádnou majetkovou újmu neutrpěl.
Budete tedy vstupovat například i do majetkových nároků církví, restitučních sporů a podobně?
Budeme vstupovat do sporů, týkajících se státního majetku v hodnotách, které jsem již zmínil, takže je pravděpodobné, že se nám podobné kauzy nevyhnou. U nás zatím neexistuje například zákon o církevních restitucích. Pokud takové problémy nastanou, budeme je nuceni řešit. Náš vliv limitují pouze omezení související s bezpečnostními aspekty, což se týká majetků zvláštních služeb, Ministerstva obrany a podobně.
Jak je to s personálním vybavením?
Úřad bude mít letos kolem 600 zaměstnanců a ze zákona sídlí v Praze. Kontakt s nejvyššími soudními instancemi je prostřednictvím ústředí, ale většina, přesněji zhruba 400 našich zaměstnanců, bude mimo Prahu, v místech krajských soudů, stejně jako v místech okresních soudů , které jsou našimi partnery. Způsob přechodu zaměstnanců z okresních úřadů jsme projednali na nejvyšší úrovni, jak s ministrem vnitra, tak s ministrem financí, aby byl plynulý a efektivní. Například skončí funkční období 73 přednostů okresních úřadů a dalších a my právě využíváme zkušeností schopných pracovníků zanikajících okresních úřadů tak, abychom nenarušili nutný chod jejich úřadu do konce roku a přitom jim nabídli jistotu další práce ve státní správě. Je to výhodné pro obě strany.
V čem vám mohou pomoci hejtmani a starostové? V čem můžete naopak pomoci jim?
Majetkový vztah mezi státem, městy a obcemi je dán a upraven patřičnými smlouvami. Spolupráce je dána i ustanovením, že náš úřad je povinen vydávat stanoviska, pokud obce o odborné majetkové stanovisko požádají.
Budeme se pochopitelně snažit vyhovět, i když se to nebude plně majetku státu týkat. Takže jde o určitou metodickou pomoc. Všechna naše stanoviska zasíláme na Ministerstvo financí, tak jak to stanoví zákon č. 201/2002 Sb. Rádi budeme i prostřednictvím Moderní obce o takových možnostech informovat.
FRANTIŠEK NOVOTNÝ
Adresy územních pracovišť
Praha - Rašínovo nábřeží 42, 120 00 Praha 2
Střední Čechy - nám. Republiky 3, 110 00 Praha 1
České Budějovice - Husovo nám. 530, 390 18 Tábor
Plzeň - Radobyčická 14, 306 04 Plzeň
Ústí nad Labem - Na Valech 525, 412 91 Litoměřice
Hradec Králové - tř. ČSA 408, 502 06 Hradec Králové
Ostrava - Ostrčilova 4, 702 00 Ostrava
Brno - Moravské nám. 6, 601 70 Brno
Pozn.: Ředitelství Úřadu pro zastupování majetku státu sídlí v Praze, doručovací adresa Rašínovo nábřeží 42, Praha 2, 120 00
|