Jsme malá obec, nemáme radu obce. Je nějaký rozdíl mezi kompetencemi, které má starosta v naší obci a které má starosta v obci, kde funguje rada obce? Rada obce je jedním z orgánů obce (stejně jako starosta) a má mezi orgány obce významné postavení. Plní řadu úkolů v oblasti samostatné působnosti,...
Jsme malá obec, nemáme radu obce. Je nějaký rozdíl mezi kompetencemi, které má starosta v naší obci a které má starosta v obci, kde funguje rada obce?
Rada obce je jedním z orgánů obce (stejně jako starosta) a má mezi orgány obce významné postavení. Plní řadu úkolů v oblasti samostatné působnosti, v oblasti přenesené působnosti rozhoduje jen ve výjimečných případech, stanovených zákonem. Některé kompetence jsou radě vyhrazeny výslovně zákonem, vedle nich ale rada zabezpečuje velké množství dalších kompetencí, které nejsou vyhrazeny jinému orgánu obce (pokud si je nevyhradí zastupitelstvo). Radu obce tvoří starosta, místostarosta (místostarostové) a další členové rady volení z řad členů zastupitelstva obce.
Rada obce se však nevolí ve všech obcích. Zákon o obcích stanoví, že rada obce se nevolí v obcích, kde zastupitelstvo obce má méně než 15 členů. Vzhledem k řadě kompetencí, které rada obce vykonává, zákon stanoví základní pravidla pro chod obce v případě nevolení rady obce.
V zásadě platí, že v obci, kde se rada nevolí, vykonává její pravomoc starosta. Staros-tovi v obci, kde se nevolí rada, se tak pravomoci, které vykonává starosta každé obce, dále rozšiřují o celou škálu kompetencí vyhrazených jinak zákonem o obcích radě obce (provádí rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce, plní vůči právnickým osobám založeným nebo zřízeným obcí úkoly zakladatele nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů, nejsou-li vyhrazeny zastupitelstvu obce, zřizuje a zrušuje komise, kontroluje plnění úkolů obecním úřadem a komisemi v oblasti samostatné působnosti obce, ukládá pokuty ve věcech samostatné působnosti obce, rozhoduje o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce, schvaluje organizační řád obecního úřadu aj.). Vedle toho plní řadu dalších úkolů, které nejsou ze zákona vyhrazeny žádnému jinému orgánu obce, pokud si je nevyhradí zastupitelstvo obce.
U některých významných kompetencí, které jsou jinak ze zákona vyhrazeny radě, však zákon stanoví, že nepřecházejí na sta- rostu, ale na zastupitelstvo obce. Jsou to tyto kompetence: rozhodování ve věcech obce jako jediného společníka obchodní společnosti, vydávání nařízení obce, stanovení rozdělení pravomocí v obecním úřadu, zřizování a zrušování odborů a oddělení obecního úřadu, stanovení celkového počtu zaměstnanců obce v obecním úřadu a v organizačních složkách obce a přezkoumávání opatření přijatých obecním úřadem v samostatné působnosti a komisemi.
Zákon o obcích výslovně nestanoví, jakou formou starosta vykonává pravomoc rady obce. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o právní úkony, měly by být učiněny svobodně a vážně, určitě a srozumitelně a rovněž tak, aby nevznikly pochybnosti o tom, jaký úkon chtěl starosta učinit. Z těchto důvodů lze doporučit, aby starosta činil svá rozhodnutí písemně a vždy určil, o výkon které pravomoci rady obce se jedná. Tyto úkony by rovněž měly mít v obci jednotný název (opatření apod.), měly by být vzestupně číslovány v každém kalendářním roce a měly by být uloženy na obecním úřadu a evidovány.
Kompetence starosty se dále rozšiřují v případě, kdy v obci není zřízena funkce tajemníka obecního úřadu (nebo není-li tajemník ustanoven), neboť v tomto případě plní starosta i jeho úkoly; jde zejména o zajišťování výkonu přenesené působnosti obecním úřadem a plnění úkolů statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu.
Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička
Dobrý den, mohu, jako starostka, na základě žádosti mě zaslané, rozhodnout o změně názvu rybníka?