01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Malé obce na změnu doplatí

Obec Chorušice, kde ve čtyřech částech žije trvale 460 obyvatel, leží v severní části Středočeského kraje s hustotou osídlení přibližně 30 osob/km2, přičemž věkový průměr tam činí zhruba 40 let. Od roku 1995 v obci funguje pečovatelská služba (PS).

Její činnost nejprve hradil Okresní ústav sociálních služeb Mělník, od roku 1996 kvůli krácení příjmů okresních úřadů si ji obec Chorušice platí ze svého rozpočtu sama. Pečovatelskou službu zpočátku vykonávala jedna pečovatelka na hlavní pracovní poměr, v posledních třech letech však velký zájem lidí o tuto službu a rozšiřující se objem prací přiměl obec zaměstnávat dvě pečovatelky. Od roku 2001 PS zajišťuje i dovoz dětí do mateřské školy.

Služby seniorům a mladým rodinám byly a jsou poskytovány na základě jasných a čitelných pravidel schválených zastupitelstvem obce a v souladu s platnými právními předpisy, vždy ohleduplně, kvalitně a k naprosté spokojenosti cílových skupin. Ale také co nejefektivněji ve vztahu k výdajům zatěžujícím malou venkovskou obec, která je ze zákona o rozpočtovém určení daní (RUD) silně podfinancována.

NEROVNOST, KTERÁ DOPADÁ I NA MALÁ SÍDLA

S nabytím účinnosti zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a na základě prvních zkušeností s jeho uplatňováním v praxi však obec jako poskytovatel pečovatelské služby s největší pravděpodobností asi skončí. Kromě nesporných kladů tohoto zákona ve vztahu k příjemcům pomoci (svobodné rozhodnutí o výběru poskytovatele sociální služby) je totiž třeba vidět i poněkud "zvláštní" přístup zákonodárců k poskytovatelům sociálních služeb. Zarážející je už fakt, že zatímco poskytovatelé PS z řad právnických osob dostali ze zákona desítky nových náročných povinností, jejichž dodržování podléhá přísným kontrolám, pro nepodnikající fyzické osoby v roli poskytovatelů žádné povinnosti v tomto směru neplatí!

Pokud naše obec chce zůstat poskytovatelem PS pro okruh zhruba 30 až 45 osob, musí se nejen složitě zaregistrovat, ale následně i strpět nemalou byrokratickou zátěž ve formě inspekce a kontroly ze strany státní správy.

ZKUSME CHVILKU POČÍTAT

A nejen to. Vezměme si k ruce kalkulačku a počítejme: Dotace Ministerstva práce a sociálních věcí ČR (MPSV) naší obci na činnost PS v roce 2007 činí všehovšudy 43 tisíc Kč. Jak je pokryt rozdíl nákladů na výkon PS ve vztahu k povinnostem jejího poskytovatele podle nového zákona o sociálních službách?

Vypracování nikterak jednoduché žádosti o samotnou dotaci MPSV nás stálo 6900 Kč. Přibližné náklady na provedení registrace poskytovatele činily 3000 Kč. Nutné proškolení obou pečovatelek přišlo na 15 000 Kč. Za náhradní poskytnutí PS během školení našich pečovatelek a vyplacení přesčasových odměn pečovatelkám za navštěvování kurzu obec zaplatila 18 280 Kč. Vypracování nových smluv o poskytnutí sociální služby klientům si vyžádalo zhruba 5000 Kč.

Malá venkovská obec tak byla v souvislosti s novým zákonem o sociálních službách zatížena náklady, které překročily 48 000 Kč. A to do nich nezapočítávám ani jízdné, ani stravné pro obě pečovatelky během kurzu, jehož se musely povinně zúčastnit.

Jak tedy odpovídá výše obdržené dotace nutným vynaloženým nákladům???

Navíc mj. ještě musíme dodržet i povinnost poskytovatele podle § 88 písm h) zákona, tj. zpracovat tzv.standardy kvality sociálních služeb. Zbývá nám ještě 45 (!) kritérií schovaných do 15 (!) standardů kvality obsažených ve vyhlášce číslo 505/2006 Sb., které bude inspekce na základě zákona kontrolovat. Po konzultaci s pracovnicí MPSV to pro naši obec představuje více než celý jeden měsíc poctivé práce člověka, který musí být obeznámen s problematikou PS. Ovšem o tom, že by MPSV poskytovatelům zajistilo metodickou pomoc, že by tyto dokumenty vyžadované kontrolami byly poskytovatelům k dispozici například na jeho webu, nemůže být v našem "Kocourkově" ani řeč.

STÁT OPĚT NESMYSLNĚ POTRESTAL TY AKTIVNÍ

Sečteno a podtrženo: Stát opět trestá ukládáním často nesmyslných povinností subjekty, které vytvářejí konkrétní hodnoty, aniž by jim byl schopen poskytnout odpovídající kompenzaci. Jak dlouho volají samosprávy po ekonomické kalkulaci dopadu nově schvalovaných zákonů na povinné subjekty? Pokud (jako v případě zákona č.108/2006 Sb.) by naši poslanci byli odměňováni podle kritérií, jako je efektivita a snížení výdajů na výkon činností se zákonem souvisejících, pak by se cenami vyhlášený poslanecký bufet pro ně stal nedostupným podnikem.

Snad ani nemá smysl zmiňovat se o nabízejícím se korupčním prostředí, či o nesmyslném vytváření nových úřednických míst na základě platnosti zákona o sociálních službách. Již nyní se nový stav prokazatelně odrazí ve snížení počtu malých poskytovatelů sociálních služeb, především pečovatelské služby, pro které je byrokracie zákona o sociálních službách neadekvátní zátěží. Na rozdíl od názoru předsedy Národní rady zdravotně postižených České republiky Václava Krásy publikovaném v Moderní obci č. 1/2007, str. 6 až 7, jsem přesvědčen o tom, že na výše uvedené skutečnosti doplatí hlavně lidé žijící na venkově, kde i obec se starostou a jednou účetní byla dosud poskytovatelem PS pro tři až pět občanů k jejich plné spokojenosti.

MARTIN BAUER
starosta obce Chorušice

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down