01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Mapujeme úspory energií v obci

Poctivý, systematický a analytický přístup k energetickému managementu může odhalit řadu zajímavých »objevů«.

V návaznosti na seznamování se s energetickým managementem (viz články v MO č. 9 a 10/2011 - pozn. redakce) si tentokrát ukážeme některá zjištění z praxe energetického manažera.

HARMONOGRAM PŘÍPRAVY TEPLÉ VODY

Během provádění energetického managementu na jedné z brněnských vysokých škol přišla konečně řada na detailní prověření harmonogramu přípravy teplé vody. (Do té doby jsme se soustředili zejména na vytvoření databáze odběrných míst, inventarizaci smluv s dodavateli energií, nastavení technicko-obchodních parametrů dodávek nebo nastavení jednotlivých procesů toků informací a dat.)

Na základě naší žádosti jsme od odborné firmy, která externě provozovala tepelné hospodářství, obdrželi informace o časech přípravy teplé vody (TUV) na jednotlivých objektech. K harmonogramu, který nám byl poskytnut, vyvstala řada otázek:

Proč se na některých objektech připravuje TUV již od jedné hodiny v noci?

Proč se na jednom z objektů školy připravuje v sobotu a v neděli TUV až do 22 hodin?

Proč se vůbec o víkendu připravuje TUV?

Kdo a kdy o tomto harmonogramu rozhodl?

Prozkoumal někdo, zda je skutečně v tuto dobu TUV potřeba?

Proč platí daný harmonogram i v letních měsících prázdnin, kdy je na škole útlum vědecké i pedagogické činnosti?

Protože nám nikdo nebyl schopen odpovědět, provedli jsme průzkum skutečných potřeb teplé vody, na jehož základě byl sestaven nový harmonogram její přípravy, který navíc zohledňoval konec a začátek akademického školního roku.

ODBĚR TEPLA V LÉTĚ

Další »objev« souvisel s fakturací tepla v létě. I přesto, že měl být odběr páry pro technologii výměníkové stanice v létě uzavřen, objevila se v příloze faktury od místní teplárny nenulová položka platby za dodané teplo. Zatímco pracovníci účtárny nemají dost odborných znalostí a zkušeností, aby dokázali současné komplikované přílohy dodavatelů energií dešifrovat, energetický manažer nesrovnalost objevil okamžitě.

Příčina? Obsluha výměníkové stanice řádně neuzavřela přívod páry a ta, byť v malém množství, stále dodávala v tu chvíli nežádoucí teplo. Jeho zbytečný odběr ve výši desítek tisíc korun musel odběratel energie zaplatit.

VADNÝ MĚŘIČ

Energetickému manažerovi se jevil odběr tepla do budovy za dva podzimní měsíce extrémně vysoký. Správa budovy mávla nad mimořádným odběrem rukou s tím, že budova je v rekonstrukci, všude jsou často otevřená okna a teplo tedy odchází mimo budovu okny. Manažer snadno spočítal, že fakturované množství tepla nejenže je skutečně velmi vysoké, ale že je téměř nemožné, aby přes stávající trubní vedení a připojený měřič tepla vůbec prošlo.

Příčinou byl prokazatelně vadný měřič tepla. Následovala omluva teplárny a dobropis ve výši zhruba 0,75 mil. Kč.

VYSOKÉ MĚRNÉ TEPLO TUV

Na ohřev jednoho litru nebo jednoho kubíku teplé vody je potřeba určité množství tepelné energie. Toto množství závisí na teplotě ohřívané studené vody, teplotě ohřáté vody, kvalitě tepelných izolací, délce rozvodů a dalších energetických faktorech. Nicméně je známo, že hodnota měrného tepla by se měla pohybovat kolem 0,25 GJ/m3. Budeme-li toto teplo měřit a dlouhodobě sledovat, jsme schopni posoudit kvalitu přípravy a distribuce TUV.

Po instalaci měřiče tepla a vodoměru bylo zjištěno, že měrné teplo v jedné z přípraven TUV na zmíněné vysoké škole bylo asi dvakrát vyšší než očekávané. Příčin bylo hned několik:

dlouhé rozvody teplé vody;

rozvody špatně tepelně izolované;

cirkulace TUV zapnutá i v době, kdy žádný odběr TUV nebyl.

Důsledkem bylo, že pro malé množství odebrané teplé vody bylo třeba velmi mnoho tepla.

ROZÚČTOVÁNÍ TEPLA PRO VYTÁPĚNÍ

Nájemce místností, v nichž provozoval bufet, si stěžoval na příliš vysoké platby za teplo pro vytápění. Argumentoval tím, že místnosti vytápí elektřinou, lépe řečeno teplem, které vzniká při provozu elektrických zařízení bufetu - chladniček, mrazáku, mikrovlnné trouby a dalších přístrojů. Na odběru elektrické energie má přitom instalován elektroměr, takže za dodávky elektřiny platí.

Pronajímatel nejdřív nechtěl podobné argumentaci »rozumět«. Jednoduchý výpočet však ukázal, že místnosti bufetu jsou skutečně z převážné míry vytápěny zmíněnými přístroji. Přefakturace tepla na vytápění byla upravena k oboustranné spokojenosti.

TOMÁŠ CHUDOBA

DEA Energetická agentura s.r.o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down