01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Měsíční odměna za výkon funkce

Naše zastupitelka odmítá pravidelnou měsíční odměnu za výkon funkce, neboť by musela začít platit zdravotní pojištění (její manžel pracuje v Rakousku a ona je pojištěna a platí pojištění tam). Chtěla by se této odměny vzdát, ale jak jsme zjistili, tuto odměnu přijmout musí a obec z ní musí odvést...

Naše zastupitelka odmítá pravidelnou měsíční odměnu za výkon funkce, neboť by musela začít platit zdravotní pojištění (její manžel pracuje v Rakousku a ona je pojištěna a platí pojištění tam). Chtěla by se této odměny vzdát, ale jak jsme zjistili, tuto odměnu přijmout musí a obec z ní musí odvést zdravotní pojištění. Jinak jí hrozí, že se musí vzdát svého mandátu. Jak bychom měli v tomto případě postupovat?

Z dotazu není zřejmé, zda členka zastupitelstva obce je pro výkon své funkce dlouhodobě uvolněna či nikoliv, což má vliv i v otázce nároku na poskytnutí odměny. Základní rozdíl v odměňování členů zastupitelstev obcí spočívá v tom, že uvolnění členové zastupitelstva mají ze zákona právní nárok na měsíční odměnu, popř. na odměnu při skončení funkčního období. V případě neuvolněných členů zastupitelstva obdobný nárok na odměnu ze zákona neplyne. Měsíční odměna neuvolněným členům zastupitelstva obce pouze může (nikoliv musí) být poskytnuta. O tom, kdo bude uvolněným členem zastupitelstva, rozhoduje ve své vyhrazené pravomoci zastupitelstvo obce. Pevné výše odměn uvolněných a maximální výše odměn neuvolněných členů zastupitelstev obcí stanovuje nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů.

V praxi občas vyvstává otázka, zda se může uvolněný člen zastupitelstva obce vzdát své měsíční odměny, na kterou má ze zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) nárok. I přes neexistenci výslovné právní úpravy v obecním zřízení se lze přiklonit k názoru, že to možné je, neboť žádný zákon členovi zastupitelstva obce nezakazuje, aby se této odměny, popř. její části vzdal. Platí tu tedy čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, podle něhož může každý činit to, co není zákonem zakázáno. Nelze tak nutit uvolněného člena zastupitelstva obce, aby odměnu, na kterou má nárok, pobíral, anebo ji pobíral v plném rozsahu. V této souvislosti je však nutno upozornit na daňové aspekty vzdání se měsíční odměny. Podle některých názorů se uvolněný člen zastupitelstva obce může vzdát své měsíční odměny až v okamžiku, kdy s ní může fakticky disponovat, tj. až po jejím zdanění (po srážce pojistného na zdravotní a sociální pojištění a daňové zálohy). V zájmu předejití případných problémů obce s finančními úřady, zdravotními pojišťovnami a okresními správami sociálního zabezpečení je proto vhodnější, aby ti členové zastupitelstva obce, kteří za svůj výkon funkce nechtějí pobírat žádnou odměnu ve smyslu obecního zřízení a nařízení vlády číslo 37/2003 Sb., vykonávali svoji funkci jako neuvolnění bez nároku na odměnu. V souvislosti se zdravotním pojištěním je vhodné upozornit, že všichni členové zastupitelstva obce (od 1. ledna 2008 včetně neuvolněných), kteří za výkon své funkce pobírají odměny, jsou plátci pojistného na zdravotní pojištění.

Závěrem lze uvést, že stanovení výše odměn neuvolněným členům zastupitelstva je ve vyhrazené pravomoci zastupitelstva obce. Zastupitelstvo obce však není povinno stanovit vždy výši odměn svým neuvolněným členům, popřípadě je dokonce možné, aby zastupitelstvo již jednou schválené odměny později snížilo nebo zcela "odebralo".

 

Mgr. JAN BŘEŇ
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down