V rámci zjišťovacího řízení se spolek AutoMat vyjádřil k aktualizaci stanoviska EIA na dokončení pražského Městského okruhu. Upozorňuje na zásadní nedostatky stávající dokumentace a navrhuje 16 konkrétních změn, které mají zajistit, že vlivy záměru budou posouzeny odpovědně a v souladu s realitou 21. století.
Hlavní město v roce 2023 požádalo skrze projekční firmu Satra o zrušení některých klíčových podmínek EIA – například těch, které požadují regulaci dopravy v centru města či realizaci vnějšího Pražského okruhu dříve, než bude Městský okruh zprovozněn. Argumentuje tím, že převedení městské dálnice do podzemí zmírní dopady. A opakuje to i nynějším řízení.
Bez omezení dopravy v centru a bez souběžného zprovoznění vnějšího okruhu hrozí, že nový úsek Městského okruhu přinese výrazný nárůst automobilové dopravy. Výsledkem budou vyšší emise a zhoršená kvalita ovzduší. „Městský okruh není izolovaný projekt. Odhadujeme, že po jeho otevření najedou auta v Praze každý den o milion kilometrů více. Nejen v tunelech, ale i na přilehlých ulicích. To zhorší klima, zdraví lidí i kvalitu veřejného prostoru. Bez regulace dopravy nás čeká podobná situace jako po otevření Tunelu Blanka, například v ulici V Holešovičkách. Pokud EIA nestanoví závazné podmínky, přetížení města auty se ještě zhorší,“ říká Vratislav Filler z Laboratoře udržitelného urbanismu spolku AutoMat.
AutoMat také upozorňuje, že se tím postupně opouští sliby, že okruh přinese zklidnění centra například prostřednictvím mýta. Fenomén „až bude okruhismu“, tedy slibů, že s okruhem bude v centru klid, se mění na „s okruhem nic nebude ismus“, kdy se v rámci projektu pro ostatní druhy dopravy neudělá téměř nic.
AutoMat upozorňuje na hlavní problémy:
Navzdory těmto rizikům investor žádá o zrušení klíčových podmínek původního stanoviska EIA, například požadavku na zavedení regulace dopravy nebo na dokončení vnějšího Pražského okruhu před spuštěním Městského okruhu. Tvrdí, že umístění stavby do tunelu samo o sobě stačí ke zmírnění všech negativních dopadů.
„Nikde na světě nepostavili deset kilometrů městské dálnice s tím výsledkem, že by pak po městě jezdilo méně aut. Předložené dokumenty zastírají hrozící nárůst dopravy a považujeme je za nedostatečné, zavádějící a metodicky zastaralé,“ dodává expert.
AutoMat proto navrhuje 16 změn v dokumentaci pro zjišťovací řízení EIA, včetně nových dopravních analýz a přepracování hlukové a rozptylové studie.
/zr/