Loňské nákupy elektrobusů znamenaly značný nárůst celkového počtu registrovaných. Na konci roku jich bylo v Česku provozu 144, z toho 60 v Moravskoslezském kraji, dalších 24 jezdí v Královéhradeckém kraji a 19 v Praze. Necelou polovinu (67) tvoří vozy českého výrobce SOR Libchavy, dalších 41 autobusů je od Škody a 24 od polského Solarisu. V zemích visegrádské čtyřky je Česko v poměru k počtu obyvatel největším provozovatelem elektrobusů. Ve čtyřnásobně větším Polsku jich je 162, na Slovensku jediný.
Ministerstvo dopravy předpokládá, že se bude počet elektrobusů dále zvyšovat díky dotačním výzvám. Jednu z nich vypsalo loni v říjnu ministerstvo pro místní rozvoj a žádosti je možné podávat do 31. srpna. "Další pozitivní vývoj bych očekával i v příštích letech, kdy se budou dokončovat další projekty podpořené z dotačních programů, ale kdy se hlavně začne stále více projevovat to, že objednavatelé veřejné dopravy musí plnit povinnosti vyplývající ze zákona o nízkoemisních vozidlech," uvedl pověřenec ministra dopravy po čistou mobilitu Jan Bezděkovský. Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel, který nabyl účinnosti loni 1. prosince, mimo jiné stanovuje objednavatelům veřejné dopravy povinnost zajistit u nově uzavřených smluv určitý minimální podíl autobusů na alternativní paliva. Od nabytí účinnosti zákona do konce roku 2025 je tento podíl 41 procent, po tomto termínu 60 procent. Minimálně polovinu z uvedených procentních podílů musí představovat bezemisní autobusy, tedy autobusy elektrické, ať už bateriové či vodíkové.
Provozovatelé městské dopravy kromě nákupu bezemisních autobusů v posledních letech také rozšiřují trolejbusové a tramvajové provozy, které splňují požadavky na bezemisní dopravu. Trolejbusovou dopravu zavádí Praha, síť výrazně rozšířily například Jihlava a Teplice, elektrifikaci některých autobusových linek plánuje Brno.*
/ČTK/