Mezi novými autobusy vedou vozy se spalovacími motory, na elektřinu jich vloni bylo registrováno jen 40

 V Česku bylo loni zaregistrováno 1163 nových autobusů a i přes postupnou snahu EU o přechod na nízkoemisní či bezemisní dopravu jich bylo 92 procent na naftu. Dřívější velké nákupy dopravců autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) jsou kvůli drahému plynu minulostí. Elektrobusů, které jsou vhodné do městského provozu, bylo loni registrováno 40, o rok dříve pouhé dva. Vyplývá to ze zprávy Centra dopravního výzkumu.

Loňské nákupy elektrobusů znamenaly značný nárůst celkového počtu registrovaných. Na konci roku jich bylo v Česku provozu 144, z toho 60 v Moravskoslezském kraji, dalších 24 jezdí v Královéhradeckém kraji a 19 v Praze. Necelou polovinu (67) tvoří vozy českého výrobce SOR Libchavy, dalších 41 autobusů je od Škody a 24 od polského Solarisu. V zemích visegrádské čtyřky je Česko v poměru k počtu obyvatel největším provozovatelem elektrobusů. Ve čtyřnásobně větším Polsku jich je 162, na Slovensku jediný.

Ministerstvo dopravy předpokládá, že se bude počet elektrobusů dále zvyšovat díky dotačním výzvám. Jednu z nich vypsalo loni v říjnu ministerstvo pro místní rozvoj a žádosti je možné podávat do 31. srpna. "Další pozitivní vývoj bych očekával i v příštích letech, kdy se budou dokončovat další projekty podpořené z dotačních programů, ale kdy se hlavně začne stále více projevovat to, že objednavatelé veřejné dopravy musí plnit povinnosti vyplývající ze zákona o nízkoemisních vozidlech," uvedl pověřenec ministra dopravy po čistou mobilitu Jan Bezděkovský. Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel, který nabyl účinnosti loni 1. prosince, mimo jiné stanovuje objednavatelům veřejné dopravy povinnost zajistit u nově uzavřených smluv určitý minimální podíl autobusů na alternativní paliva. Od nabytí účinnosti zákona do konce roku 2025 je tento podíl 41 procent, po tomto termínu 60 procent. Minimálně polovinu z uvedených procentních podílů musí představovat bezemisní autobusy, tedy autobusy elektrické, ať už bateriové či vodíkové.

Provozovatelé městské dopravy kromě nákupu bezemisních autobusů v posledních letech také rozšiřují trolejbusové a tramvajové provozy, které splňují požadavky na bezemisní dopravu. Trolejbusovou dopravu zavádí Praha, síť výrazně rozšířily například Jihlava a Teplice, elektrifikaci některých autobusových linek plánuje Brno.*

/ČTK/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down