Klientské centrum v moderním prostoru s nejnovější technikou a s velkou nabídkou online služeb a aplikací. Tak by podle Ministerstva vnitra mohl vypadat úřad 21. století. Svou vizi založenou na současných trendech a možnostech ministerstvo představuje v nové stejnojmenné brožuře. Možné první kroky k naplnění této vize obsahuje i sbírka příkladů dobré praxe k soutěži Přívětivý úřad (za rok 2020). Soutěž sice byla přerušena opatřeními spojenými s bojem proti nákaze covid-19, ale přesto se podařilo sesbírat příklady dobré praxe, které navíc reagují i na aktuální situaci v krizovém řízení v průběhu epidemie.
„V následující dekádě by úřady měly dorovnat standard kvality služeb soukromého sektoru. Řada úřadů, zvláště ty největší, již vykročila správným směrem. Tím dokazují, že změna je možná. Nyní by je ale měly následovat i ostatní,“ říká ministr vnitra Jan Hamáček.
Ministerstvo ve své představě klade důraz na digitalizaci úřadů, vyvíjení aplikací, flexibilní komunikaci, klientský přístup, zvyšování profesionality úředníků, ale také na větší zapojování klientů při získávání zpětné vazby a podporu environmentální a sociální odpovědnosti úřadů.
„Je nutné ze základu upravit pojetí úředníka a veřejné služby i obraz úřadů coby rigidních a nesympatických organizací,“ vysvětluje Petr Mlsna, náměstek ministra vnitra pro řízení sekce legislativy, státní správy a územní samosprávy. „Úředník by neměl být byrokrat, ale spíše poradce, který je zde pro klienta. Smyslem jeho práce není jen odpovědně vykonat správní úkon, ale také vyřešit občanovu úřední věc k jeho plné spokojenosti,“ dodává.
Brožura také přináší rozhovory s osobnostmi z jednotlivých tematických oblastí. Například k digitalizaci se v ní vyjadřuje Petr Kuchař, hlavní architekt eGovernmentu České republiky. „Úřad 21. století by měl být otevřený, přívětivý a kdykoliv přes internet přístupný. Dozvědět se, jak vypadá, bychom měli jen v naprosto nezbytných případech. Vše ostatní bude možné řešit elektronicky, uživatelsky přívětivým způsobem, ideálně bez nutnosti přímého zapojení samotného úředníka,“ popisuje svou představu.
„Zásadní bude takový přístup veřejné správy, který minimalizuje zátěž občana – například zavedením předvyplněných formulářů, vzájemnou provázaností datových fondů nebo vzdálenou komunikací. Pro případy nutné prezenční návštěvy by bylo vhodné upravit úřední dobu tak, aby umožnila návštěvu v mimopracovní čas klientů,“ přibližuje vizi ministerstva David Sláma, ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra a editor publikace. „Podstatné je i přívětivé prostředí a klientsky naladěný personál. Inspiraci můžeme čerpat např. z bankovního sektoru, který se v posledních letech dynamicky vyvíjí,“ doplňuje.
Brožura, kterou si můžete bezplatně stáhnout na: https://www.mvcr.cz/clanek/verejna-sprava-publikace.aspx, je určena zejména pro představitele obcí a obecních úřadů, inspirovat se v ní však mohou i další úřady či veřejnost. Vychází z několika let mapování stavu služeb veřejné správy a sledování mezinárodních trendů a očekávání veřejnosti.
SBÍRKA PŘÍKLADŮ DOBRÉ PRAXE K SOUTĚŽI PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD
Inspirující může být o doprovodná sbírka příkladů dobré praxe k soutěži Přívětivý úřad (za rok 2020). Soutěž sice byla přerušena opatřeními spojenými s bojem proti nákaze covid-19, ale přesto se podařilo sesbírat příklady dobré praxe, které navíc reagují i na aktuální situaci v krizovém řízení v průběhu epidemie. Soutěž jako taková by měla pokračovat na podzim slavnostním předáváním cen.*
Tuto publikaci naleznete rovněž na: https://www.mvcr.cz/clanek/verejna-sprava-publikace.aspx.
/zr/
I love reading your post. Great work, good job!
Red Deer Overdoor Garage Door Repairs
Thanks for sharing such an Amazing information, I Couldn't leave without reading your blog. I have read another good blog, I think you have read it too. click here Lexmark Printer klantenservice bellen