Každé město má své krizové dopravní místo. V Pardubicích se k nim po léta řadilo Masarykovo náměstí s komunikací II/324. Výrazná změna k lepšímu nastala až poté, co se Správě a údržbě silnic Pardubického kraje za vedení Ing. Miroslava Němce podařilo zrealizovat projekt, jehož hlavním tvůrcem byl...
Každé město má své krizové dopravní místo. V Pardubicích se k nim po léta řadilo Masarykovo náměstí s komunikací II/324.
Výrazná změna k lepšímu nastala až poté, co se Správě a údržbě silnic Pardubického kraje za vedení Ing. Miroslava Němce podařilo zrealizovat projekt, jehož hlavním tvůrcem byl Ing. Petr Novotný. Díky tomuto projektu se Pardubice podělily s Českými Budějovicemi o letošní vítězství v kategorii měst, městských obvodů a částí v soutěži Zklidňování dopravy ve městech a obcích.
K dodržování zásad bezpečnosti, plynulosti a vzájemné ohleduplnosti všech účastníků provozu na komunikaci protínající Masarykovo náměstí pobízí několik skutečností. Například řidiče přiměje ke snížení rychlosti směrově dělený čtyřpruh se středovým dělicím pásem, který je ukončen v dostatečné vzdálenosti před hranicí křižovatek. Zároveň se zvýšila bezpečnost chodců. Například u hokejové Duhové arény byl stávající přechod rozdělen dělicím ostrůvkem, aby splnil omezení maximální délky přechodu podle ČSN 73 6110. Rovněž další realizované návrhy vedly k tomu, že chodci na nově vytvořených místech pro přecházení (mají na nich usnadněné přecházení, ale nikoliv přednost před projíždějícím vozidlem) nezastavují dopravu v mezikřižovatkových úsecích, a nesnižují tak kapacitu jízdních pruhů. Výhodou je také skutečnost, že řidiči vědí, kde mohou chodce očekávat.
Samotný projekt ovšem musel vycházet z faktu, že komplexní řešení dopravy v prostoru centra Pardubic není ještě zcela vyjasněné. Realizované řešení je proto dostatečně variabilní, aby umožnilo napojení na jakýkoliv tvar křižovat na obou zhlavích dané lokality. I tato skutečnost se stala zárukou toho, že vynaložené finanční prostředky - celkem 9,498 miliónu korun - byly účelně využity. Z nich část pro úpravy krytu vozovky a opravy odvodnění uvolnila Správa a údržba silnic Pardubického kraje, zatímco úpravy chodníků financovalo město Pardubice prostřednictvím investičního odboru magistrátu.
Pro samotné pardubické obyvatele by bylo jistě přínosné, kdyby nezůstalo pouze u realizace jednoho, byť oceněného projektu. Bude však záležet na vedení nejen tzv. velké radnice, ale i příslušných městských obvodů, zda se podaří dát "zelenou" řešením, která se přes svoji zdánlivou neobvyklost stanou zárukou zkvalitnění života občanů.