01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Mobiliární exekuce? V řadě měst se osvědčují

V současné době se většina obcí potýká se zvyšujícími se nedoplatky vznikajícími neplacením uložených pokut či neplacením místních poplatků. Při vymáhání nedoplatků má orgán územního samosprávného celku oprávnění správce daně po-dle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen daňový řád).

Jedním ze základních předpokladů pro výkon rozhodnutí je existence tzv. exekučního titulu, kterým je především vykonatelné rozhodnutí, jímž je stanoveno peněžité plnění.

Správce daně může podle § 175 daňového řádu vymáhat nedoplatek daňovou exekucí nebo zabezpečit vymáhání nedoplatku prostřednictvím soudu či soudního exekutora, popřípadě jej uplatnit v insolvenčním řízení nebo jej přihlásit do veřejné dražby.


Obce nejčastěji provádějí daňovou exekuci srážkami ze mzdy (patří sem též srážky z jiných příjmů, jako jsou odměny z dohody o pracovní činnosti, dávky státní sociální podpory, které nejsou vypláceny jednorázově, důchody, stipendia) a přikázáním pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb.

Tyto způsoby exekucí jsou však ve stále větší míře neúspěšné, neboť problematičtí dlužníci nejsou zaměstnáni či srážky nelze provádět, protože jejich mzda není vyšší než základní částka, kterou nelze exekuovat, a nevlastní ani žádný účet nebo je tento jejich účet bez finančních prostředků.

KDYŽ SELŽOU BĚŽNÉ ZPŮSOBY VYMÁHÁNÍ DLUHU...

Je-li nedoplatek bezúspěšně vymáhán, zabezpečují obce vymáhání nedoplatku prostřednictvím soudu či soudního exekutora, ačkoliv mají veškeré pravomoci k tomu, aby vymáhaly naprosto stejnými způsoby, avšak s mnohem nižšími náklady, které jdou k tíži povinného, tedy dlužníka. Pokud totiž jeho dluh vymáhá soudní exekutor, je dlužník povinen uhradit exekutorovi náklady exekuce, které většinou několikanásobně převyšují samotný dluh.

V souladu se základními zásadami správy daní ukotvené v daňovém řádu, by měl správce daně volit při vyžadování povinností jen takové prostředky, které subjekty nejméně zatěžují. Proto není v souladu s tímto ustanovením, když se předávají soudnímu exekutorovi nedoplatky, který je vymáhá srážkami ze mzdy či přikázáním pohledávky z účtu. Například při vymáhání nedoplatku ve výši 20 000 Kč činí odměna exekutora minimálně 3000 Kč oproti exekučním nákladům podle daňového řádu, které činí 500 Kč.

Běžná praxe je tedy taková, že exekutorům se předávají nedoplatky dlužníků, u nichž selhaly běžné způsoby vymáhání a nezbývá jiná možnost k uspokojení pohledávky než tzv. mobiliární exekuce, tj. způsob provedení výkonu rozhodnutí prodejem movitých věcí dlužníka (povinného) v dražbě.

V tomto případě mezi náklady exekuce patří odměna exekutora, náhrady hotových výdajů a většinou i daň z přidané hodnoty, přičemž podle Vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 330/2001 Sb., odměna exekutora za provedení exekuce odebráním věci činí za každou odebranou věc nebo soubor věcí 15 % z jejich hodnoty, nejméně však 2000 Kč, náhrada hotových výdajů náleží exekutorovi v paušální částce 3500 Kč a 6000 Kč za každý vykonaný exekuční titul, který ukládá provedení prací a výkonů.

POSTUP PODLE DAŇOVÉHO ŘÁDU JE PRO DLUŽNÍKA LEVNĚJŠÍ

Oproti tomu správce daně (orgán územního samosprávného celku) se řídí při provádění daňové exekuce daňovým řádem, podle něhož náklady na nařízení daňové exekuce a též náklady za výkon prodeje činí 2% z částky, pro kterou je daňová exekuce nařízena, nejméně však 500 Kč.

Je tedy na rozhodnutí příslušných orgánů obce, jak se k této problematice postavit. Je nutno posoudit všechny argumenty pro a proti.

Zavedení tohoto způsobu vymáhání je náročné na zúčastněné úřední osoby. Je nutné, aby se seznámily s příslušnými ustanoveními daňového řádu a občanského soudního řádu upravující prodej movitých věcí tak, aby se minimalizovaly případné soudní spory, neboť s tím nemají většinou žádné zkušenosti.

JAK SE PŘI MOBILIÁRNÍ EXEKUCI POSTUPUJE

Základní postup je takový, že exekuční příkaz na prodej movitých věcí se doručí dlužníkovi až při provádění výkonu rozhodnutí v místě, kde má dlužník svůj byt (sídlo, místo podnikání).

Následně se provede protokolární soupis zabavených movitých věcí. Při soupisu je nutné respektovat ustanovení občanského soudního řádu, podle něhož jsou z výkonu rozhodnutí vyloučeny především běžné oděvní součásti, obvyklé vybavení domácnosti (jde o věci nezbytně potřebné, mezi něž však nepatří barevný televizor, přehrávací aparatura, sedací souprava apod.), snubní prsten a jiné předměty podobné povahy (svatební šaty, hodinky s věnováním, medaile - dlužník k nim má silný osobní vztah), zdravotnické potřeby a jiné věci, které dlužník potřebuje vzhledem ke své nemoci nebo tělesné vadě, hotové peníze do částky odpovídající dvojnásobku životního minima jednotlivce (hotovost v cizí měně se odebere celá).

Při soupisu je nutné do protokolu u jednotlivých věcí uvést pravděpodobný výtěžek, kterého může být dosaženo jejich prodejem. Částka sepsaných věcí by neměla převyšovat výši vymáhaného nedoplatku. Odhad provádí správcem daně pověřená úřední osoba na základě svých osobních zkušeností s ohledem na charakter věci a možnou cenu získanou dražbou.

Po nabytí právní moci exekučního příkazu je nutné oznámit dražbu dražební vyhláškou, na jejímž základě se sepsané věci prodají v dražbě, kterou provádí rovněž správce daně.

NETŘEBA SE BÁT VYŠŠÍ FINANČNÍ ANI ADMINISTRATIVNÍ NÁROČNOSTI

Obce jsou velmi opatrné se zaváděním tohoto způsobu exekuce do praxe, neboť přepokládají jak vyšší finanční, tak administrativní náročnost.

Prvotní finanční náklady spočívají v zajištění pracovních oděvů - stejnokrojů s viditelným označením, že jde o úřední osobu (není to nutné, ale psychologicky je to určitě důležité, protože takové označení vzbuzuje u dlužníků respekt) a eventuální zvýšení mzdových nákladů, především pokud budou na dohodu o pracovní činnosti zaměstnány jiné osoby než pracovníci správce daně. Další výdaje jsou spojeny pouze s autodopravou.

Oproti těmto výdajům se sníží náklady související se smlouvou, kterou obce mají s exekutorem uzavřenou, na jejímž základě bývá povinností oprávněného (obce) v případě zastavení exekuce pro nemajetnost povinného zaplatit náklady exekuce (přibližně 3500 Kč).

Zvýšení administrativní zátěže nastává především v úvodní fázi. Po zapracování a vytvoření všech potřebných formulářů již pověření úředníci zvládají tuto problematiku bezproblémově. Je nutno však počítat s tím, že jde o »práci navíc« a zvážit, zda a který pracovník je schopen zvýšený objem náplně práce zvládnout.

NEPLATIČI SE UŽ NECÍTÍ BÝT NEPOSTIŽITELNÝMI

Zkušenosti obcí, které vlastními silami provádějí mobiliární exekuce, jsou převážně pozitivní. Přestože ne u všech neplatičů dojde ke kýženým výsledkům, ve většině případů je snaha dluh zaplatit ještě před dražbou, a získat tak zabavené věci zpět. Neplatiči se již necítí být nepostižitelnými a mnozí dlužníci uzavírají splátkové kalendáře. Tyto exekuce mají výrazný výchovný účinek, neboť hrozba »návštěvy« exekutorů v místě bydliště je pro většinu občanů spojena s velkým zájmem okolí. Ačkoliv jde o neveřejný úkon a účast veřejnosti je nepřípustná, příjezd exekutorů v označených stejnokrojích nelze nezaznamenat.

Pro obce je nutné před rozhodnutím, zda mobiliární exekuce ano či ne, pečlivě zvážit všechna pozitiva oproti negativům, která tento způsob vymáhání nedoplatků přinášejí, a přijmout rozhodnutí teprve až po důkladné analýze.

JANA ROGULOVÁ
vedoucí finančního odboru, Městský úřad Litvínov

 

Několik postřehů z výkonu mobiliárních exekucí v Litvínově

V Litvínově jsme s vymáháním nedoplatků formou mobiliární exekuce začali koncem roku 2009 a v současné době jde o běžný způsob vymáhání, který není spojen s nadstandardními problémy.

Protože úzce spolupracujeme s městskou policií, máme oproti soudním exekutorům výhodu jak znalosti místních poměrů, tak toho, že disponujeme bližšími informacemi o jednotlivých dlužnících (například o místě jejich skutečného pobytu). Tento způsob spolupráce je velmi operativní, a my tak získáváme větší možnost vymoci nedoplatek než soudní exekutoři, jimž tyto informace chybějí.

Ačkoliv velká část dlužníků nebývá mobiliární exekuci přítomna, jakmile je provedena, dostaví se po ní na příslušný odbor radnice a dluh uhradí. Pak jsou těmto dlužníkům zabavené věci vydány.

Budou-li obce i mediálně veřejnost o těchto akcích informovat, určitě se zlepší platební morálka dlužníků a vývoj jejich dluhů se nebude zvyšovat takovým tempem jako nyní (bylo by velmi optimistické tvrdit, že v obcích s vysokou mírou nezaměstnanosti se díky mobiliárním exekucím dluhy občanů vůči radnici sníží, ale není to nereálné).

Při mobiliární exekuci se může odebrat i finanční hotovost, avšak jen do výše odpovídající dvojnásobku životního minima.

ILUSTRAČNÍ FOTO: MARTIN SVOZÍLEK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down