Podle zákona č. 290/2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků ČR na kraje a obce přejdou k 1. 1. 2003 z vlastnictví státu do vlastnictví krajů věci, se kterými jsou dosud příslušné hospodařit organizační složky státu a státní příspěvkové organizace zřizované okresními úřady. Tento proces v sobě skrývá řadu rizik.
Z iniciativy resortu zdravotnictví Libereckého kraje byl proto zpracován projekt převodu zdravotnických organizací na kraj. Na jeho zpracování jsem se podílel jako externí poradce společně s vybranými útvary a řídícími pracovníky Krajského úřadu Libereckého kraje. Model je univerzální a lze jej aplikovat i v ostatních oblastech.
Úvodní jednání k přípravě celkového pojetí projektu proběhlo v srpnu a prezentace v září tohoto roku. Předvedení modelu, které se konalo na krajské konferenci v Liberci, se zúčastnili pracovníci Ministerstva zdravotnictví ČR, zástupci zřizovatelů a převáděných organizací a zastupitelé kraje.
V rámci prezentace se seznámili s vlastním modelem převodu, jeho časovým a věcným plánem a tzv. komunikačním modelem, zahrnujícím spolupráci Libereckého kraje, územně příslušných okresních úřadů, Ministerstva zdravotnictví (zřizovatele a metodického pracoviště v ČR) a příslušných organizací.
Návrh prováděcí části projektu byl k dispozici resortu zdravotnictví Libereckého kraje od 1. října 2002 a definitivní verze po dopracování připomínek od 15. října 2002.
PROTOKOL
Z § 8 zákona č. 290/2002 Sb. vyplývá požadavek na sestavení protokolu o převzetí a nabytí majetku. Projekt navrhuje formu a obsah protokolu pro každou převáděnou státní příspěvkovou organizaci a pro stávajícího a budoucího zřizovatele rozsah povinnosti k 31. prosinci 2002 a následné zákonné termíny pro dokončení přechodu majetku a převodu příslušných organizací.
Sestavení protokolu a jeho příloh umožňuje soubor formulářů, které byly popsány v dokumentech projektu Libereckého kraje pro resort zdravotnictví pod názvem "Metodika přechodu majetku a závazků" a "Metodika převodu státní organizace".
Formuláře slouží jak pro zadání požadavků na stávající zřizovatele, tak pro instruktáž a konzultace s jejich zpracovateli a k vyplňování v elektronické formě standardními kancelářskými prostředky (Microsoft Word a Microsoft Excel). Finálně pak poslouží v tištěné listinné podobě jako přílohy příslušné části protokolu. Všechny formuláře byly navrženy tak, aby nezatěžovaly jejich zpracovatele nestandardními požadavky na informace.
Formálně vyžaduje protokol nejenom podpis vedoucích organizačních složek státu (stávajících zřizovatelů), ale taxativně také podpis statutárního orgánu převáděné státní příspěvkové organizace. Navíc protokol vyžaduje ověření podpisů předávajících stran i přebírající strany na místě a v den jeho podpisu.
PŘEVOD MAJETKU
Podstatnou částí zákona č. 290/2002 Sb. je přechod věcí, práv a jiných majetkových hodnot státní příspěvkové organizace, se kterými byla k rozhodnému dni příslušná hospodařit, jakož i jejích závazků jmenovitě z pracovně právních vztahů, a to od 1. ledna 2003.
Projekt vymezuje závazný plán inventarizace všech aktiv i pasiv tak, aby bylo možné zjistit bilanční rozdíly ve zdrojích organizace. Z hlediska zpracovatele vychází zejména z využití certifikované účetní a majetkové evidence, PAM a finančního systému organizace a informací poskytovaných do ročních obligatorních resortních a účetních výkazů.
Metodika převodu majetku a závazků obsahuje seznam a obsah příloh k protokolu - část přechod majetku a závazků organizace, zejména věcnou pasportizaci majetku ve smyslu § 1 odst. 2, písm. c) a odst. 3 a 4, § 8 zákona č. 290/2002 Sb. Dále zahrnuje závaznou věcnou pasportizaci vybraných věcí, závazků a práv v souladu s probíhající řádnou inventurou ze zákona (zachycení stavu ke dni podpisu protokolu). Následnou aktualizaci pasportů předpokládá k datu ukončení řádné inventury včetně návrhů na řešení shledaných skutečností (jako součást závěrečné zprávy) k řádné inventuře příspěvkové organizace kraje.
Metodika umožňuje stanovit diferencovaně jednotlivým státním příspěvkovým organizacím specifickou pasportizaci (zachycení věcného stavu vybraných položek a majetkoprávních vztahů) ke dni podpisu protokolu. Aktualizace stavu těchto pasportů proběhne rovněž ke dni ukončení řádné inventury a bude součástí závěrečné zprávy k řádné inventuře převzaté organizace.
PŘEVOD ORGANIZACE
Podle § 2 odst. 2 zákona č. 290/2002 Sb. se 1. ledna 2003 stávají státní příspěvkové organizace při zachování svých závazků, práv a povinností z pracovně právních vztahů příspěvkovými organizacemi kraje. Příslušný kraj je pak povinen do 30. dubna 2003 přizpůsobit jejich dosavadní zřizovací listiny a podat zápis do obchodního rejstříku.
Projekt využívá k zachycení tohoto procesu příloh protokolu, které jsou popsány ve vlastní metodice převodu organizace. Zachycuje stav a přizpůsobení zřizovací listiny, případné změny statutu organizace včetně schválení její vedlejší hospodářské činnosti a organizačních norem.
Samostatnou část metodiky tvoří otevřené majetkoprávní případy a faktické externí aktivity státní příspěvkové organizace (nad rámec její hlavní a vedlejší činnosti včetně návrhů jejího stávajícího zřizovatele na řešení těchto případů). Dále to jsou aktuální závěry k řízení organizace, k nálezům z kontrolní činnosti a řízení rozvoje převáděné organizace z hlediska financování.
DALŠÍ POUŽITÍ PROJEKTU
Projekt byl navržen jako modulární a lze jej v rámci zákona č. 290/2002 Sb. využít pro všechny typy převáděných státních příspěvkových organizací a zařízení a pro jejich stávající i budoucí zřizovatele. I když byl zpracován v Libereckém kraji, je možné jej s minimální modifikací použít pro jiné kraje, obce či občanská sdružení v ČR. Je koncipován také tak, aby jej bylo možné v budoucnosti aplikovat i pro převod státních rozpočtových organizací z jiných resortů v rámci příslušné legislativy. Termíny převodu, obligátní i fakultativní přílohy pro protokol jsou nastavitelné, volitelné nebo operativně doplnitelné položky.
Z hlediska Libereckého kraje je možno strukturu projektu aplikovat v dalším období pro vytvoření jednotného systému finanční a věcné správy a kontroly majetku příspěvkových organizací kraje, jako podklad pro účelové vyčlenění nebo začlenění do ovládaných obchodních společností nebo pro jejich transformaci do standardů Evropské unie.
Pro další celoplošné rozšíření projektu a přípravu modifikací lze umístit jeho jednotlivé části, a to "Prezentace projektu", "Metodiku převodu majetku a závazků" i "Metodiku přechodu státní organizace", "Protokol" a "Elektronické formuláře pro pasportizaci" na účelový portál na internetu. Přípravu a provoz portálu lze z Libereckého kraje zajistit v plném rozsahu, obsahu, odborné i technologické podpory za 30 dní od vzniku celoplošné společenské poptávky centrálních orgánů. Projekt byl předán 1. října v Liberci ministryni zdravotnictví MUDr. Marii Součkové jako námět resortu zdravotnictví Libereckého kraje na celoplošné využití.
ANTONÍN MUCHA,
odborný poradce
K 1. 1. 2003 bude pod Liberecký kraj převedeno 9 lůžkových zdravotnických zařízení, z toho 3 nemocnice (Nemocnice Liberec, Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa a Nemocnice Pod Holým vrchem Česká Lípa), 3 léčebny dlouhodobě nemocných (Nový Bor, Jablonné v Podještědí a Jablonec nad Nisou), OLÚ tuberkulózy a respiračních nemocí Cvikov, Dětská léčebna (respirační) Cvikov a Dětská ozdravovna Radostín. Současně na kraj přejdou subjekty zajišťující zdravotnickou záchrannou službu (ÚSZS Liberec, ZZS Česká Lípa a ZZS Semily se sídlem v Turnově). Řešit se musí i zajištění služeb, které dosud poskytuje oddělení ZZS při Nemocnici Jablonec nad Nisou. Pro představu - vlastní převod se dotkne více než 3100 zaměstnanců a zahrnuje přes 2,3 mld. Kč aktiv.
|