01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

MODERNÍ MĚSTO BY NEMĚLO CHYBĚT NA VELETRZÍCH REALIT

Veletrhy MIPIM v Cannes a EXPO REAL v Mnichově jsou dvěma nejvíce sledovanými prezentacemi na trhu realit a nemovitostí v Evropě. Právě tam se investoři často rozhodují, kde zahájí své příští velké projekty. Jak by se však měla na takovém veletrhu představovat lokalita, která chce investora...

Veletrhy MIPIM v Cannes a EXPO REAL v Mnichově jsou dvěma nejvíce sledovanými prezentacemi na trhu realit a nemovitostí v Evropě. Právě tam se investoři často rozhodují, kde zahájí své příští velké projekty. Jak by se však měla na takovém veletrhu představovat lokalita, která chce investora přilákat?

O tom jsme hovořili s Ing. Čestmírem Vlčkem, který do komunálních voleb loni v listopadu stál jako primátor v čele města Ostrava.

Proč se podobných akcí město Ostrava vůbec účastní?

Stačí pohled na mapu Evropy nebo na globus: Severní Morava je tam téměř neviditelná. Proto chceme-li k nám přivést potenciální investory, nezbude nic jiného než dát o sobě vědět i na těchto veletrzích. Připravit dostatek tiskových a jiných materiálů o regionu, kam by mohl investor vstoupit a zaměstnat spoustu lidí. Ostrava a celá severní Morava, pověstná svou vysokou nezaměstnaností, musí řešit zásadní přechod od těžkého průmyslu k jiným aktivitám, pro co však potřebuje nové investory. Město je musí aktivně hledat, neboť pouze pasívní čekání na jejich příchod nestačí.

Jak město svoji účast na veletrhu realit připravuje?

Průzkum trhu máme zajištěn dlouhá léta předem - a stejně tak máme dostatek zkušeností kam vůbec jít. Dostáváme spoustu nabídek, sledujeme inzerci, čteme, jsme v kontaktu s příslušnými agenturami. V Cannes jsme loni byli již pošesté a od počátku tohoto veletrhu naše město nevynechalo ani jediný jeho ročník. Mnichovský EXPO REAL v minulém roce doznal obrovskou změnu a bylo na něm doslova "nabito". Dovoluji si však připomenout, že česká prezentace by na podobných akcích měla být více sjednocená. Loni jednotlivé expozice z naší země vytvářely v Mnichově poměrně nepřehledný blok, v němž nebylo jasné, co se dá v České republice očekávat. Stačila by například dohoda o jednotném "rukopisu" stánků s uvedením příslušnosti k ČR v názvech expozic. Ale chci zdůraznit, že z pohledu měst, která pamatují na svůj rozvoj, není možné se takových veletrhů neúčastnit. Je to otázka prestiže, budoucího vývoje a pozice na trhu realit.

Můžete to více upřesnit?

Veletrhů, kde se jedná o realitách, se účastní i tak renomovaná města, jako jsou kupříkladu Londýn, Paříž, Madrid či Moskva. Ovšem nejen tyto metropole, nýbrž každé větší moderní město je stále se rozvíjejícím a pulsujícím systémem, v němž lze uplatnit nové a nekonvenční nápady. Investor něco speciálního vymyslí, město mu v tom pomůže - a výsledkem je zlepšení stavu v dané lokalitě, ať už třeba vyšší zaměstnanost nebo, dejme tomu, zlepšení po architektonické a urbanistické stránce. Ani Ostrava nemůže postupovat jinak, i když účast na veletrhu realit okamžitý efekt nepřináší. To jsme si už v našem městě sami ověřili. Pozitivní výsledek se totiž může projevit třeba až za několik let. Na veletrhu se však investor o nás dozví to základní. Pak sonduje a pátrá dále, prověřuje souvislosti. Účast měst na veletrzích realit bývá oním příslovečným během na dlouhou trať.

Co je však zapotřebí udělat, aby se efekt nakonec dostavil?

Především perfektně připravit veletržní expozici. Najít schopnou agenturu, která zajistí včas aktuální informace ve všech možných podobách. V případě města Ostrava například o průmyslových zónách Mošnov, Hrabová, Hrušov nebo o vědecko - technickém parku v Ostravě - Porubě, kam směřují i finance z programu Phare. Neprůmyslovou zónou je obří lokalita Karolina v samém středu města s téměř šedesáti hektary plochy, která by se měla v budoucnu stát skutečným centrem Ostravy. Dosud však není zcela jasné, co na ní vyroste, i když architektonická soutěž na tuto otázku odpověděla jasně. Problémy jsou nadále s nedokončenou sanací prostoru, kde jsou pokračující a nedořešené ekologické zátěže, způsobené bývalou koksovnou Karolina a souvisejícími výrobami. Sanace stále pokračují.

Dát o lokalitě vědět může být vcelku nákladné...

Jde o úhel pohledu. Nejméně rok předem je nutné vědět, koho na veletržní stánek vůbec pozvat. Kdo připadá v úvahu jako investor aktuální, ale třeba i budoucí v řádu desítek let. Zavolat mu, poslat pozvání na konkrétní den a hodinu, třeba i s návrhem programu jednání. Ale také připravit něco originálního, co se mu i po dlouhé době připomene. My jsme například loni měli v Mnichově připravenou hokejovou branku s brankářem a přizpůsobenou plochou. Kdo se zúčastnil, dostal pivo Ostravar a unikátní propagační předměty k chystanému mistrovství světa v hokeji. Účast na veletrhu MIPIM v Cannes nás přišla na necelé dva milióny korun, ale "Mnichov" jen na necelých čtyři sta tisíc korun. Efekt podobných veletrhů určitě nespočívá v tom, že odtamtud přivezete nějakou smlouvu. Nabídnete tam své možnosti a výsledek se dostaví třeba až za pár let. Musíte však o sobě dát vědět, jinak jste mimo hru. Veletržní prezentace je opravdu neopakovatelná.

JIŘÍ STARÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down