ÚZEMNĚPLÁNOVACÍ ČINNOSTI Ústav územního rozvoje (ÚÚR) sleduje stav územněplánovací činnosti v ČR. Již roce 1995 byla připravena jednotná metodika pro monitorování stavu územněplánovací dokumentace (ÚPD) obcí. Podle ní okresní úřady (OkÚ) doplnily a upřesnily údaje o schválené a rozpracované ÚPD -...
ÚZEMNĚPLÁNOVACÍ ČINNOSTI
Ústav územního rozvoje (ÚÚR) sleduje stav územněplánovací činnosti v ČR. Již roce 1995 byla připravena jednotná metodika pro monitorování stavu územněplánovací dokumentace (ÚPD) obcí.
Podle ní okresní úřady (OkÚ) doplnily a upřesnily údaje o schválené a rozpracované ÚPD - územních plánech obcí a regulačních plánech - i o existenci urbanistických studií (US) na svém území. Významným mezníkem pro evidenci územněplánovací činnosti byla novela stavebního zákona a související vyhlášky č. 131/1998 Sb.
METODIKA
Pro zajištění jednotného postupu evidence byla v dubnu 1999 vydána Metodika OÚP MMR pro postup orgánů územního plánování při evidenci územněplánovací činnosti ve smyslu § 21 vyhlášky MMR č. 131/1998 Sb.
Systém monitorování má dvě relativně samostatné části:
[*] monitorování ÚPD a US obcí,
[*] monitorování ÚPN VÚC (územních plánů vyšších územních celků).
Systém monitorování ÚPP (územněplánovacích podkladů) a US obcí je založen na:
[*] databázi, doplňované a aktualizované jednotlivými referáty regionálního rozvoje okresních úřadů (RRR OkÚ),
[*] fungování datového skladu Ústavu územního rozvoje pro centrální zpracování databáze.
Zkušenosti s fungováním systému monitorování prostřednictvím okresních úřadů dle vydané metodiky byly ověřovány u pracovníků referátů regionálního rozvoje na třech setkáních, uspořádaných naším ústavem v závěru roku 1999.
Poznatky pak byly využity pro zdokonalení softwarového vybavení.
Program Lokální aktualizační systém (LAS), původně vytvořený v prostředí FoxPro, je od ledna roku 2000 nahrazen novým programem LAS 2000, zpracovaným v prostředí Visual Basic z Visual Studio Enterprise Edition. Program zohledňuje změny, vyplývající z novely stavebního zákona a příslušné vyhlášky z července 1998.
Ústav územního rozvoje provozuje rutinně síťovou úlohu Datový sklad 2000 (DAS 2000), která zajišťuje funkce potřebné pro sběr, ukládání, třídění, archivaci, export a import dat.
V jejím rámci je rovněž provozován registr pro evidenci územněplánovací činnosti na úrovni velkých územních celků. Úloha dále řeší zpracování a publikování dat na www stránkách ústavu.
Celý systém evidence má vazbu na jednotky státního územně identifikačního registru (ÚIR). Tzn., že dovoluje přiřazovat data k příslušným katastrálním územím, obcím a OkÚ. Dále pak dovoluje připojení k mapovému podkladu.
Zveřejňování získaných údajů o územněplánovací činnosti v ČR je prováděno:
[*] prostřednictvím průběžně aktualizovaných dat na www stránce ÚÚR (http://www.egis.cz),
[*] prostřednictvím každoročně vydávaných publikací - ročenek; publikace obsahují - vedle přehledů o stavu územněplánovací připravenosti obcí a VÚC - rovněž některé strukturně vývojové analýzy,
[*] prostřednictvím článků v časopisech (Urbanismus a územní rozvoj č. 1/2000).
Základní údaje na www stránkách i v ročenkách za poslední dva roky jsou zveřejňovány rovněž v angličtině. Monitorování územněplánovací dokumentace a územních studií obcí probíhá ve 4 cyklech za rok.
Na základě registračních listů pořizují okresní úřady zápis do LAS 2000. V termínech 5. ledna, dubna, července a října odesílají aktuální stav údajů formou výstupního souboru vystup.las k centrálnímu zpracování Ústavu územního rozvoje.
Centrální zpracování, které představuje kontrolu vstupních souborů, reklamaci nečitelných souborů, načtení dat, čištění dat od duplicit, archivaci dat, export dat do vstupních souborů vstup.las, jejich odeslání OkÚ a zveřejnění dat na www stránkách, trvá přibližně 4 týdny.
To znamená, že okresní úřady mají na zápis dat v každém cyklu dva měsíce. Pro zlepšení komunikace, zejména mezi naším ústavem a OkÚ, byla zavedena e-mailová adresa las2000@uur.cz.
Vývoj systému evidence územněplánovací činnosti neustále pokračuje. V této souvislosti řešitelský kolektiv vítá všechny připomínky a náměty uživatelů LAS 2000. V současné době jsou připraveny ke zveřejnění webové stránky, které obsahují harmonogram průběhu cyklů monitorování v LAS s uvedením závazných termínů klíčových činností každé z aktualizačních fází.
Dále zahrnuje informace o příjmu, centrálním zpracování a exportu dat v ústavu. Byl vyřešen problém aktualizace databáze zodpovědných projektantů - autorizovaných architektů. Na základě dohody ji bude ÚÚR poskytovat v digitální formě Česká komora architektů.
Problémem k prioritnímu řešení je vyčištění databáze zhotovitelů - firem, které bude probíhat jak na straně okresních úřadů, tak na straně ústavu, a to v několika následujících cyklech.
V podstatě půjde o sjednocení údajů o zhotovitelích s celostátními registry (Obchodním rejstříkem, Registrem ekonomických subjektů a dalšími), uveřejněnými na www stránkách Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva financí. Zde je nutno zdůraznit význam správného vyplňování registračních listů pořizovateli ÚPD/ÚPP - obcemi, a to na základě smlouvy o dílo.
Pomocí menu "Správce systému" chce řešitelský kolektiv umožnit pouze prohlížení modulu "Kniha 2000", čímž by se mohl rozšířit počet uživatelů uvnitř OkÚ, a dále pak umožnit prohlížení a tisk z LAS 2000 během centrálního zpracování dat v ÚÚR.
Rovněž řeší možnost výstupu dat z LAS 2000 do tvaru, který umožní jejich napojení na geografické informační systémy okresních úřadů. Nově je připravován modul Analýza dat, který by měl v první verzi obsahovat možnost aktuálních analýz v souladu s ročenkou.
ÚPD A ÚPP V DATOVÉM SKLADU
Soubory na úrovni obcí, kterých je cca 6244, má v současné době celkem 5835 jednotek, tj. územních plánů obcí (dříve sídelních útvarů), regulačních plánů (dříve územních plánů zón) a urbanistických studií.
Zatímco dříve byly zapisovány především aktuálně pořizované dokumentace obcí (sídelních útvarů), v poslední době dochází k zápisu dříve málo evidovaných regulačních plánů (územních plánů zón). Rovněž dochází k dodatečnému zápisu dokumentací pořízených před rokem 1992.
Není novinkou, že obce nad 500 obyvatel pořizují pro svá území územní plány, a to zpravidla cestou projednané urbanistické studie. Rozvoj obcí s více než cca 2000 obyvateli je až na nepatrné výjimky řízen právě na základě ÚPN.
Všechna města nad 20 000 obyvatel řídí rozvoj svého území výlučně na základě územního plánu. U obcí s méně než 500 obyvateli územněplánovací činnost velmi často končí zpracováním urbanistické studie. Výše podílu US však nemůže nikde konkurovat podílu ÚPN - ani v obcích s nejčetnějšími US nedosahuje jejich podíl třetiny.
ROZPRACOVANOST A DOKONČENOST
ÚPN/RPN (RPN - regulační plány) jsou evidovány jak ve stavu dokončeném (schváleném), tak v různých stadiích rozpracovanosti. Schválené ÚPN/RPN můžeme členit na ty, které byly schváleny před 1. 7. 1992, v období mezi 1. 7. 1992 až 1. 7. 1998 a na ty, které byly schváleny po 1. 7. 1998.
Z hlediska kritéria "dokončenosti - rozpracovanosti" dělí se ÚPN/RPN z hlediska vývoje následovně:
[*] v roce 1997 bylo schválených jednotek 1225 (41,2 %) a 1748 rozpracovaných (58,8 %),
[*] v roce 1998 bylo schválených jednotek 1525 (48,7 %) a 1609 rozpracovaných (51,3 %),
[*] v současnosti je schválených jednotek 2020 (53,0 %) a 1792 rozpracovaných (47,0 %).
Jako základní aktuální trend v období 1997 - 2000 lze tedy sledovat posun směrem k dokončování územních plánů obcí a regulačních plánů. Absolutní přírůstek schválených činí 795, absolutní přírůstek rozpracovaných 44.
VZTAH K VELIKOSTI OBCÍ
Lze konstatovat, že se zmenšující se průměrnou velikostí obcí klesá poměr schválených ÚPN/RPN ve prospěch podílu rozpracovaných. U velkých a středních měst je příslušný poměr asi 7:3 až 8:2 (s výjimkou skupiny měst se 70-120 tis. obyv., kde je 1:1), u malých měst asi 6:4, u venkovských obcí asi 4:6 až 3:7.
Rozdíly mezi schválenými ÚPN/RPN podle data schválení jsou méně výrazné. Lze však pozorovat, že u středních a menších měst je mezi schválenými ÚPN/RPN relativně více těch, které byly schváleny před rokem 1992 a u venkovských obcí je tomu naopak. Pokud jde o vnitřní členění rozpracovaných ÚPN/RPN, obě skupiny rovněž v zásadě dodržují celostátní poměr četnosti vyšší a nižší fáze rozpracování, tj. konceptu a návrhu, který je zhruba 4:1.
VÝZNAM
Schválený územní plán s jasnými, obecně závaznými pravidly pro využití rozvojových ploch pro výstavbu významně ovlivňuje rozhodování soukromého sektoru o tom, kam vloží své prostředky a jak se bude podílet na rozvoji obce. Územněplánovací dokumentace je dále jedním z rozhodujících podkladů pro získávání veřejných prostředků a pro posouzení jejich hospodárného vynaložení.
Přehled o tom, které obce v ČR mají schválenou nebo rozpracovanou územněplánovací dokumentaci, je velmi cennou informací, zpřístupněnou v publikacích (ročenkách) i na internetu. Monitorování a zveřejňování jeho výsledků chápou ÚÚR a MMR jako snahu urychlit investice do území obcí.
ZDENKA HLADIŠOVÁ,
Ústav územního rozvoje
Brno
Přehled o tom, které obce v ČR mají schválenou nebo rozpracovanou územněplánovací dokumentaci, je velmi cennou informací, zpřístupněnou v publikacích (ročenkách) i na internetu. Monitorování a zveřejňování jeho výsledků může urychlit investice do území obcí.