Letos v říjnu zahájil Moravskoslezský kraj komunikační kampaň, která by měla změnit vnímání jeho obrazu v tuzemsku i zahraničí. Je to jen část jeho marketingové strategie, zahrnuje také projekty zaměřené na podporu studia technických oborů, příliv developerů a investorů obecně či propagace rozvojových příležitostí Moravy a Slezska v cizině.
Jak marketingová komunikace, tak změna image jsou dlouhodobou záležitostí a region je tak nyní na startu mnohaletého procesu. V první fázi komunikační kampaně kraj zejména upozorňuje na fakt, že se díky rostoucím obchodním aktivitám, turisticky zajímavým oblastem, přírodním krásám a historickým i technickým unikátům skutečně změnil k lepšímu. I přesto, že jen například v roce 2006 přitáhl investice v hodnotě 54 miliardy korun, veřejnost ho nevnímá vždy pozitivně. "Lidé z jiných regionů stále vidí za značkou Moravskoslezského kraje především historii těžkého průmyslu a utlumovaných dolů, nezaměstnanost či sociální problémy. Místní obyvatelé a firmy už sice pozitivní změny akceptovali, ale ještě si neuvědomují, že například vzdálenost chráněných krajinných oblastí Beskyd či Jeseníků zhruba hodinu autem od center velkých měst je výhodou, kterou jiná místa v ČR běžně nenabízejí. Toto bychom rádi změnili," řekl hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský.
Kampaň oslovuje rovněž obyvatele jiných míst v ČR, turisty, firmy, investory, developery i své obyvatele. Vizuálně vychází z již dříve zpracovaného Corporate Design Manuálu (manuálu jednotného vizuálního stylu). Zahrnuje mj. 200 billboardů u hlavních tuzemských dopravních tepen. Komunikovat bude slogan Moravskoslezský kraj - Užívejte všemi smysly, který následně v listopadu rozvinuly další formy komunikace - tisková inzerce v celostátním i regionálním tisku, e-marketing či nové publikace o kraji. Nosičem image plakátů se stanou také vlaky - pendolina i regionální vlakové spoje. Region se bude prezentovat při nejrůznějších příležitostech také multimediálním spotem.
Před startem image kampaně se kraj důsledně připravoval. Mimo jiné zadal výzkumy veřejného mínění, aby zjistil, jaké bariéry mají cílové skupiny a na čem je naopak možné stavět úspěšnou komunikaci. V rámci těchto výzkumů se odborníci také dotazovali, zda se lidé domnívají, že má kraj dostatečnou propagaci. Přibližně 46,4 % dotazovaných obyvatel regionu uvedlo, že možnosti kraje a jeho krásy nejsou dostatečně zviditelňovány. S tím souhlasí také přibližně 44,5 % dotázaných turistů.
"V současné době máme za sebou kromě výzkumů i tzv. infocestu nizozemských ces-tovních kanceláří a novinářů do našeho kraje a cílenou kampaň v Nizozemsku, kde vznikl i specializovaný web," doplnil náměstek hejtmana pro ekonomický rozvoj Pavel Drobil.
Od roku 2006, kdy kraj poprvé začal hovořit o nutnosti změnit svůj obraz a zahájil přípravu marketingové strategie a kampaně, se image regionu v očích veřejnosti postupně zlepšuje. Například 44 % občanů Moravskoslezského kraje si nyní myslí, že je jejich kraj nejlepším místem pro život. Počet takto smýšlejících lidí meziročně narostl o 10 %. Celkem 87 % obyvatel udává, že chce ve svém kraji žít i nadále. V tomto případě odborníci zaznamenali nárůst o 12 % proti roku 2006. Pokud jde o návštěvníky kraje, ti v nejnovějším výzkumu letos v srpnu uvedli, že nejsou návštěvou kraje rozhodně zklamáni a 89,7 % se jich chce vrátit.
Komunikační kampaň Moravskoslezského kraje, která letos na podzim probíhá formou billboardů a inzerátů, bude pokračovat i v roce 2008.
/sk/