01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Moravskoslezský kraj: Integrace veřejné dopravy pokračuje

Pojem "integrovaný dopravní systém" se stává důvěrně známým stále většímu okruhu veřejnosti. Zatímco na sklonku minulého století se hovořilo především o těchto systémech v okolí Prahy a na Ostravsku, nyní jsme svědky spontánního zájmu o tuto formu organizace veřejné osobní dopravy takřka ve všech...

Pojem "integrovaný dopravní systém" se stává důvěrně známým stále většímu okruhu veřejnosti. Zatímco na sklonku minulého století se hovořilo především o těchto systémech v okolí Prahy a na Ostravsku, nyní jsme svědky spontánního zájmu o tuto formu organizace veřejné osobní dopravy takřka ve všech krajích.
Kromě již dříve fungujících menších integrovaných dopravních systémů v okolí Zlína a Olomouce dnes existují na různém stupni vývoje nové systémy na Plzeňsku, Českobudějovicku a v oblasti Hradce Králové a Pardubic, další se chystají například v Jihomoravském, Ústeckém a Libereckém kraji. Kdo za touto novou vlnou zájmu o integrovanou dopravu stojí? Na počátku to jsou zpravidla velká města, která si slibují zvýšení zájmu cestujících o veřejnou dopravu, a tím alespoň zpomalení expanze individuální dopravy zahlcující městské komunikační systémy a vyvolávající stále další nároky na parkovací místa. Dosáhne-li však území integrovaného dopravního systému hranic přirozeného spádového území centrálního města, tempo rozvoje se výrazně zpomaluje nebo až zastavuje. Novou energii k pokračování dalšího rozšiřování nyní přinášejí kraje. Řada z nich již přijala nebo se chystá přijmout taková usnesení, která nejen deklarují, ale i definují zájem integrované dopravní systémy v krajích zřizovat nebo ty již dříve vybudované rozvíjet.
Role organizátora se posílila
Zastupitelstvo Moravskoslezského kraje schválilo v rámci programu Priority rozvoje kraje záměr zřídit integrovaný dopravní systém na území celého kraje. Za tímto účelem se kraj stal na sklonku roku 2002 společníkem organizátora stávajícího integrovaného dopravního systému ODIS působícího k 31. 12. 2002 na zájmovém území 66 měst a obcí s více než 600 tisíci obyvateli. Následně byl vypracován a zastupitelstvem kraje schválen rámcový věcný a časový harmonogram naplňování tohoto záměru.
Zkušenosti jak ze zahraničí, tak již i tuzemské potvrzují, že nezbytným předpokladem pro přípravu a dále pro správu a rozvoj integrovaného dopravního systému je existence organizátora zastupujícího všechny objednatele výkonů veřejné osobní dopravy. V současné době jsou těmito objednateli kraj a města a obce. Koordinaci představ, zájmů a možností všech 303 subjektů (302 měst a obcí + kraj) v Moravskoslezském kraji nejlépe splňuje organizace založená a řízená přímo či nepřímo právě těmito subjekty.
Jak se systém vyvíjel
Jaká je historie, současnost a budoucnost integrovaného dopravního systému a jejího organizátora v Moravskoslezském kraji? Na základě poznatků zejména z Německa a Švýcarska, vedeni společným zájmem na řešení veřejné osobní dopravy v rámci integrovaného dopravního systému založili společníci (města Ostrava, Hlučín, Petřvald, Rychvald, Vratimov, Šenov a obce Ludgeřovice, Václavovice, Řepiště) společenskou smlouvou ze dne 22. 11. 1995 obchodní společnost Koordinátor ostravského dopravního integrovaného systému, s. r. o. (od roku 1999 název zkrácen na Koordinátor ODIS, s. r. o.). Jednou z nosných činností je podle této smlouvy "připravovat a postupně realizovat integrovaný dopravní systém v ostravské oblasti zahrnující vedle DP Ostrava i ČSAD, České dráhy a další dopravce, včetně vazeb na oblastní a regionální záměry vývoje".
Dnem 23. 11. 1997 se stal integrovaný dopravní systém ODIS skutečností. Od tohoto dne vedle Dopravního podniku Ostrava, a. s., zajišťoval veřejnou osobní dopravu na pěti linkách za stejných přepravně-tarifních podmínek také další dopravce, a to ČSAD Ostrava, a. s., pro stovky cestujících jednak redukcí počtu jízdenek na jedinou a v některých případech snížením celkových nákladů na cestování. Zavedení jednotného přepravně-tarifního prostředí mezi Ostravou a Hlučínskem mělo rovněž za následek redukci nabídky, což se příznivě projevilo v obecních rozpočtech.
Přes řadu problémů, které bylo nutno průběžně řešit v úzké součinnosti koordinátora, dopravců, měst a obcí, se novinka udržela a získávala stále více příznivců. Již po několika měsících byl Tarif ODIS rozšířen do dalších obcí na Hlučínsku, ale také do obcí ve směru na Mošnov a k Žermanické přehradě. V prosinci 1999 byly do systému začleněny i České dráhy, a to nejprve krátkým úsekem mezi ostravským hlavním nádražím a Bohumínem, později dalšími tratěmi vedoucími až do Opavy, Bílovce nebo Dobré u Frýdku-Místku. Zatím posledním dopravcem, který se do ODIS zapojil, je opavská TQM, a. s.
Organizátor systému, firma Koordinátor ODIS, s. r. o., byla časem rozšířena o další společníky, a to o obce Děhylov a Dobroslavice a města Klimkovice a Opava.
Nový model je perspektivní
V roce 2002 však v souvislosti s připravovaným vstupem Moravskoslezského kraje schválili společníci nový model organizace Koordinátora ODIS, s. r. o., který v cílovém stavu předpokládá společnictví kraje - objednatele výkonů základní dopravní obslužnosti, měst s vlastním systémem městské hromadné dopravy a všech ostatních obcí s rozšířenou působností, které budou zastupovat obce v rámci svých správních obvodů - objednatele výkonů ostatní dopravní obslužnosti. Nový model je zatím naplněn jen zčásti, ale s ohledem na současný stav rozsahu ODIS je společnictví kraje a statutárních měst Ostravy a Opavy naprosto dostačující zárukou úspěšné existence a rozvoje ODIS.
ALEŠ STEJSKAL,
ředitel společnosti Koordinátor ODIS, s. r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down